Koelvloeistof niveau onder min teken...

andrehj

Forumguru
Tenzij we de druppeltjes als plusjes interpreteren is dit idd wel een vervelende situatie.. ;) Wat zegt je dealer hier eigenlijk over?
Geen idee, die heb ik hier niet over aangesproken. Hij kan er toch ook niets aan doen? Persoonlijk denk ik dat elke S2C van 2e helft 2011 met deze aanduiding rondrijdt. Misschien dat iemand dat kan bevestigen?
Was niet aan de kleur dan te zien welke er in zit? G13 heeft toch een fel rode kleur en G12 is meer roze toch?
Bij mij is het ook iets van fluoriserend roze. Geen idee of dat G12++ of G13 is.
 

Joske

Forumguru
G13 is echt paars paars, verschil zie je goed G12 is echt roze (net als de plus variant)
 

andrehj

Forumguru
Ik dacht net dat ik het snapte, maar nu wordt het raadsel toch weer groot, want volgens ETKA en de grafiek van @Joske in de post hierboven zou mijn auto al af-fabriek zijn afgevuld met G13, maar zoals in mijn eigen foto hierboven te zien is, is mijn vloeistof echt roze.:sterretjes:
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Joske

Forumguru
Het geeft aan vanaf welk bouwjaar er een bepaald type op de markt verschenen is, hoeft daarom niet het bouwjaar van de auto te zijn.. Mijn O2 van 2013 was afgevuld met roze G12++ en de O3 heeft een paars gevuld reservoir, dus met G13.

Is toch niet ingewikkeld? ;)
 
Vandaag de koelfvloeistofniveau geontroleerd en kwam erachter dat het onder de minimum zat. Zelfs bijna 1cm. Opgezocht en zowel op internet als op het reservoir staat G13 en dat zou overeen moeten komen met TL-774 J. Geen 1 benzine pomp had het in het assortiment, dus gereden naar de dealer.
Van de dealer kreeg ik MPM flesje G12+ met de specifiecatie TL-774F.
Aangegeven dat het volgens mij niet klopte, maar ze hebben me verzekerd dat dit het toch wel is..
KLOPT TOCH ECHT NIET?
 

Joske

Forumguru
KLOPT TOCH ECHT NIET?
g12k.jpg


het kan alleszins wel :) (voor bij te vullen)
 

Joske

Forumguru
euh ja, dat bedoelde jij toch?

EDIT: zie het nu, neen G12+ mag dan idd niet!

heeft te maken met feit of ze silicatenhoudend zijn of niet, anders kan je dichtslibben krijgen van de koelkanalen.
 

Joske

Forumguru
Had trouwens nog een nieuwere tabel ook:

Naamloos.jpg

Dus samengevat concreet voor jou geval: geen gevaar voor de levensduur maar WEL verslechtering van de anti-corrosie eigenschappen.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
euh ja, dat bedoelde jij toch?

EDIT: zie het nu, neen G12+ mag dan idd niet!

heeft te maken met feit of ze silicatenhoudend zijn of niet, anders kan je dichtslibben krijgen van de koelkanalen.


Precies! Maar hoe kan dan ze het bij de dealer in Almere niet weten?
 

Joske

Forumguru
Maar toch vind ik het kwalijk dat ze niet het juiste meegeven..
daar ben ik volmondig mee akkoord... lijkt me alleen wel bijzonder dat een officiële (?) dealer dit niet op voorraad heeft? Want (zoals de tabel toch aangeeft) kan je op elke oude koelvloeistof G13 kieperen. :pieker:
 

andrehj

Forumguru
Bij mijn lokale automaterialenhandel heb ik ooit een flesje G12++ van Kroon Oil gekocht. Daar heb ik een paar honderd milliliter van gebruikt, daarna nooit meer bijgevuld. Dat was al weer een paar jaar geleden. Nu zijn we weer een paar verder en zou G12++ of G13 toch wel redelijk verkrijgbaar moeten zijn?
Overigens zou een dealer bovenstaand tabelletje uit z'n hoofd moeten kennen (en dus alleen nog maar G13 moeten verkopen, dat is altijd het goed).
 

hemi24

Forumguru
Als ik het tabelletje zo bekijk is G12++ gangbaar vanaf 2005, dus als een garage nog G12+ heeft staan, zou dit al ongeveer 10 jaar oud zijn...

Lijkt me sterk dus..!
 

turboturbo

Forumguru
Nou ik kreeg onlangs toch echt G11 (of het moet toch G12 geweest zijn, maar zeker geen G12+ of G12++) aangereikt in een (weliswaar) doe het zelf garage (ach meneer, deze is ook goed hoor - iedereen gebruikt dat!)

Dat aanbod afgeslagen en bij een toko een merkloze G12++ gekocht en daar het hele circuit mee gevuld (na flushen). Aangezien mijn airco boer vorig jaar ook al zo een gemakkelijk houding aan nam toen ik vroeg wat hij ging gebruiken om het systeem weer bij te vullen na reparatie van condensor (radiateur moet er dan nl. ook af) Dus ik vertrouwde ook niet wat hij erbij gegooid heeft destijds.

Kortom; het oudere spul verkoopt nog steeds en is ook nog goed verkrijgbaar dunkt me (goedkoop o.a.)

Ik vind de benaming ook niet erg makkelijk. Net als met energie labels is het toch bijna niet uit elkaar te houden, dat je bijna vier G12 varianten hebt, met allerlei plussen?! Slim en fijn dat er nu eindelijk op G13 over is gestapt qua benaming. Liever dat men gewoon door was gaan tellen, zaten we nu op G16 oid. Wel zo duidelijk.
 

Kogamyata

Senior Member
Waren ze ook maar zo goed en veilig met verlichting! Veel wassen neuzen. Geld is de hoofdfactor. Varen onder Panamese vlag.
 
Bovenaan Onderaan