Nou ik kreeg onlangs toch echt G11 (of het moet toch G12 geweest zijn, maar zeker geen G12+ of G12++) aangereikt in een (weliswaar) doe het zelf garage (ach meneer, deze is ook goed hoor - iedereen gebruikt dat!)
Dat aanbod afgeslagen en bij een toko een merkloze G12++ gekocht en daar het hele circuit mee gevuld (na flushen). Aangezien mijn airco boer vorig jaar ook al zo een gemakkelijk houding aan nam toen ik vroeg wat hij ging gebruiken om het systeem weer bij te vullen na reparatie van condensor (radiateur moet er dan nl. ook af) Dus ik vertrouwde ook niet wat hij erbij gegooid heeft destijds.
Kortom; het oudere spul verkoopt nog steeds en is ook nog goed verkrijgbaar dunkt me (goedkoop o.a.)
Ik vind de benaming ook niet erg makkelijk. Net als met energie labels is het toch bijna niet uit elkaar te houden, dat je bijna vier G12 varianten hebt, met allerlei plussen?! Slim en fijn dat er nu eindelijk op G13 over is gestapt qua benaming. Liever dat men gewoon door was gaan tellen, zaten we nu op G16 oid. Wel zo duidelijk.