Koelvloeistof wel of niet bijvullen

Jessedew

Senior Member
Ik checkte het koelvloeistof niveau, is dat nu zo laag dat ik moet bijvullen? Want naar mijn idee staat het lager dan eerst. En als het daalt is het geen goed teken zou je zeggen. Reden dat ik het vraag, ga met de caravan 180km enkele reis op pad. Auto verder in orde en wordt altijd onderhouden. 20240703_183858.jpg

hemi24

Forumguru
Even langs de dealer om te laten bijvullen en dan gewoon in de gaten blijven houden.
Weet niet hoe oud jouw wagen is, maar af fabriek vullen ze tegenwoordig niet al te royaal af...

• Leuk
Waarderingen: Tees

Jessedew

Senior Member
Is al 11 jaar, dus kan wel iets bij dan als er verder nooit wat vervangen is. Gaat meer om eventuele lekkage in het systeem, maar dat kan je niet makkelijk vaststellen denk ik. Rij wel ff langs de garage, zit in het dorp hier.

Captain Hook

Forumguru
@Jessedew En heb je het deksel ook ff (voorzichtig) losgedraaid?

Want, afhankelijk van of de motor warm/koud is c.q. wat onderdruk, wil het niveau ook wel wat fluctueren.

Let op met bijvullen: nooit boven het maximum vullen!

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Als 'ie nu koud was, is bijvullen niet nodig: hij staat nog boven minimum in het expansievat.
Wat je er ook bij doet, het gaat echt niet extra koelen.

1983jeroen

Forumguru
Neem gewoon een flesje mee op reis.
Dat is een stuk goedkoper dan langs de snelweg moeten kopen (heb laatst in Frankrijk 25 euro voor een liter olie moeten betalen bij een pomp aan de tolweg) en hoef je daar niet te zoeken als de auto een melding geeft.

PizzaPieter

Forumguru
Toevallig afgelopen weken paar keer melding gehad. Stond nét onder minimum. Fles 12+ kost bij Action 2,29 of 2,99.
Halve liter bijgevuld (koude motor, auto horizontaal, tot aan maximum).
Naar mijn weten nooit eerder bijgevuld.
Nu heb ik weer een 'nulpunt' en hou t even in de gaten. Als ie daalt, moet ik er even naar laten kijken. Kan na een rit geen 'nattigheid' vinden links en rechts naast de motor.

Beter NIET opendraaien als de motor warm is!

Fmoon

Forumguru
Dalende vloeistof heb ik vaak gehad bij de Octavia, eigenlijk altijd, liep altijd uit op lekkage helaas, was minimaal en niet onder de auto te vinden, het is relatief weinig wat je nu minder hebt dan dat die exact in het midden zou staan. Kan je gerust nog even mee rijden. Let wel goed op welke KVS je koopt, niet alles is geschikt om erin te gooien. Ik had een orginele fles in Duitsland gehaald van 1.5 liter. Heb in de 10 jaar dat ik de Octavia (RS) had de helft van de fles erbij moeten gooien (en 2 waterpompen/thermohuizen verder). Laatste lekkage was ik er klaar mee, niet gekeken waar het vandaan kwam maar de auto weg gedaan.

Tees

Donateur
Ik zou eerlijk gezegd wel bijvullen, al is t maar om te voorkomen dat je onder t minimum zakt tijdens de reis. En daarna vooral in de gaten houden, in principe hoort er geen KVS te verdwijnen, dus als t dat wel doet, dan is er ergens een lek.

Polvo

Actief lid
Let wel op de goede soort, er zijn verschillende kleuren (elk met andere eigenschappen).

Voor zover ik weet mag je verschillende soorten niet door elkaar gebruiken, maar is de soort alleen afhankelijk van de kleur?
Hoe kom je anders achter de juiste soort?

Fmoon

Forumguru
Door de code die erop staat. Mocht je deze nodig (of iemand) hebben… zit nog een halve liter in die je mag hebben. IMG_0796.jpeg

Tees

Donateur
De kleur is niet echt indicatief, G12 en G12+ zijn roze, G12++ en G13 iets meer richting paars. Maar veroudering en verontreiniging doet ook wat met de kleur.
Er staat G13 op t reservoir, dus je mag ervanuit gaan dat er G13 in zit, en ik zou altijd bijvullen met G13. Typisch mag je wel bijvullen met een hoger getal, en niet met een lager getal. Dus zelfs als er nu G12+ in zit, kan je bijvullen met G13. Als er G13 in zit moet je niet bijvullen met G12.

Jessedew

Senior Member
Dalende vloeistof heb ik vaak gehad bij de Octavia, eigenlijk altijd, liep altijd uit op lekkage helaas, was minimaal en niet onder de auto te vinden, het is relatief weinig wat je nu minder hebt dan dat die exact in het midden zou staan. Kan je gerust nog even mee rijden. Let wel goed op welke KVS je koopt, niet alles is geschikt om erin te gooien. Ik had een orginele fles in Duitsland gehaald van 1.5 liter. Heb in de 10 jaar dat ik de Octavia (RS) had de helft van de fles erbij moeten gooien (en 2 waterpompen/thermohuizen verder). Laatste lekkage was ik er klaar mee, niet gekeken waar het vandaan kwam maar de auto weg gedaan.

Mmm, hopelijk is een RS dan wat dorstiger dan een 1.4, al heeft die van mij inmiddels de tellerstand bereikt dat er een keer een waterpomp stuk kan gaan ben ik bang. (kijk niet voor niets met een schuin oog naar de nieuwe octavia) ik rij wel ff langs de garage morgen denk ik. Zag op de factuur dat ze er vorig jaar met de beurt ook 0.1 eenheid (neem aan 100 ml, bijgedaan hadden)
Of ik rij ff langs de zaak waar ik ook normaal motor olie haal (daar altijd litertje van op voorraad, hij verbruikt klein beetje olie, 1 liter per 10.000 km ofzo) daar hebben ze vast de juiste koelvloeistof. staat g13 op, dus kan ik er beter geen action spul in gooien.

Jessedew

Senior Member
Als 'ie nu koud was, is bijvullen niet nodig: hij staat nog boven minimum in het expansievat.
Wat je er ook bij doet, het gaat echt niet extra koelen.
Je het helemaal gelijk wist niet dat het kennelijk ook hoger kon staan. Motor was koud en na rit van m'n vrouw net keek ik ff en stond die hoger. Netjes in het midden. Ik doe nu maar ff niks zover gaan we ook weer niet op vakantie. Lijkt dus kennelijk niet heel afwijkend, maar blijf het in de gaten houden.

PizzaPieter

Forumguru
dat is G12 zag ik. :D net zoals dat ik liever ook geen motorolie van de action gebruik. (maar juist wel autowasshampo of een spons)
Er staat 12+ op de fles en ik hoor en lees niks anders dan positieve berichten daarover. En 12+ kan prima gemixed met 13 is wat ik lees.
En dan nog....ik woon niet op de Noordpool of in de Sahara. fokking NL.
Morgen gaan mn schoonpa t koelsysteem onder druk zetten om te speuren naar lekkage..keep you posted

Bovenaan Onderaan