Koelvloeistof wel of niet bijvullen

Tees

Donateur
Nogmaals @PizzaPieter: G12+ kan bijgevuld worden met G13, andersom wordt afgeraden. G12+ is op zich prima spul, daar gaat het niet om. Het heeft ook niet zoveel te maken met klimaat oid, maar met de samenstelling van het spul, en dat je door (verkeerd) te mengen de eigenschappen verandert.

Bekend voorbeeld is remvloeistof: als er maar een spoortje DOT3 of 4 bij een DOT5 systeem komt, is de hele vloeistof verknald. Kan je zeggen 'ik rij toch niet op t circuit', maar dan remt ie gewoon niet goed meer.
 

PizzaPieter

Forumguru
@Tees , ik zie dat ik ook met mn ogen dicht gelezen heb.....en dat 12+ ook in dit schema niet met 13 gemixed kan worden.

Moet ik me nu zorgen maken nu ik minder dan een halve liter heb bijgevoegd op het geheel?

Kleur leek overigens niet 'paars' die erin zat en gewoon 'roze' net als wat ik erbij gooide. Ik twijfel dus ook of er wel 13 inzat
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Mjah, die kleuren zijn nogal arbitrair. Ik heb een fles G12+ staan die ik eerder roze dan paars zou omschrijven, toch staat er meestal dat G12+ paars zou zijn. Ik zou er niet op varen dus.

Als je G12+ bij G13 hebt gegooid is t niet ideaal, maar ik weet niet in hoeverre dat een groot probleem gaat opleveren. Tis slechts een halve liter op in totaal niets van 5-7 liter, dus niet enorm veel. Ik schat niet dat er spontaan schade ontstaat, maar weet er net te weinig van om precies te bepalen wat er op termijn mee kan gebeuren.
 

Fmoon

Forumguru
Vind dat zelf ook wel tricky eerlijk gezegd, je mengt de boel met iets anders, daarbij is een halve liter op die 6 liter best veel. Zou overwegen de boel leeg te (laten) halen en opnieuw te vullen voor de zekerheid.
 

PizzaPieter

Forumguru
Auto is weer klaar. Systeem heeft 3 uur onder druk gestaan en druk is ongewijzigd gebleven. Ook geen lekkages te zien.
Ik hou het niveau in de gaten en als hij wel daalt, moeten we verder kijken naar koppakking.
Ik maak me vooralsnog geen zorgen over t beetje bijvulling van 12+ bij wat mogelijk 12++ of 13 is, maar neem het advies van @Tees ter harte om hier ergens bij een volgende beurt iets mee te doen :-)
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees
Ik heb destijds toen de O3 6 jaar (?) was een aantal vloeistoffen laten vernieuwen: kvs en transmissieolie.. dat zijn “lifetime” vloeistoffen en daar staat geen vervanginsinterval voor.. gaan een autoleven mee… en ja, wat is dan een autoleven? Dat weet niemand. Maar de garantie is 2/4 jaar of 100.000km. Dus tot over lifetime.

Het kwam er iig allemaal niet zo fris uit…
 

Jessedew

Senior Member
net maar ff langs garage gereden, als die koud is moet je m afvullen tot maximum zei die. Garage is 600 meter verderop hier in het dorp dus hij heeft er ongeveer 0.25 liter ingedaan. Hij staat nu weer op maximum. Het is normaal om dit bij het reguliere onderhoud bij te vullen zei die (dat moet die in augustus, september weer) lijkt vooralsnog... allemaal mee te vallen. en ga ik met een geruster hart op pad met de caravan.
ohja ik begon nog over de action (rommel) die moet je er zeker niet in doen.
 

Fmoon

Forumguru
Zou het zeker maar in de gaten houden. In principe mag die niks verliezen, zeker met de ervaring bij Skoda weet je dat er ergens iets lekt.
 

Jessedew

Senior Member
Bij de beurt in augustus gaat die weer de 'bieten' brug op, als er dan wat is, zien ze het hopelijk wel. Hij lekt geen olie, zou ik dan op mn oprit zien. Vloeistof is niet geheel uit te sluiten, zie je dan weer geen restanten van doorgaans omdat het 'water' is. Hoop er nog 2 jaar mee door te rijden. Daarna ga ik op voor het nieuwe model.
 

Tees

Donateur
@redriver dat is G12+, en TS heeft er als het goed is G13 in zitten. Voldoende besproken hierboven dat dat niet optimaal is.

@Jessedew ik vind dat een matige uitleg: het KVS peil hoort niet te zakken, als er bij elke beurt bijgevuld moet worden is er wat mis en hoort dat uitgezocht te worden. Prima om daar als eigenaar een (kosten)afweging in te maken, maar een garage zou wat mij betreft daarin het volledige advies moeten geven.

Olielekkage kan trouwens ook intern zijn, dan verbrandt de olie en zie je geen lekkage. KVS lekkage zie je over het algemeen ook wel, glycol (G12+) of glycerine (G13) is een belangrijk bestanddeel van KVS en dat verdampt niet zomaar. Maar ook dat kan intern lekken en in de olie terecht komen, met de bekende mayonaise-achtige sludge als gevolg.
 

Jessedew

Senior Member
dat is waar, als het de juiste specificaties heeft. maar ik moest G13 hebben en action heeft dat niet. (ik koop vaak zat dingen bij de action, alleen verwacht ik er dan niets van en dan is het niet erg) Overigens in dit geval, hoefde ik niets te betalen (nouja ze onthouden het wel zei die) dat gezegd hebbende, zag nu zojuist wel, precies in het midden, onder de auto, wat vettigheid / lekkage zitten. thv waar de stuurstang, wielen bij elkaar komen?) had overigens nog nooit onder de auto gekeken, dus het kan er al best lang zitten. leek meer op 'olie' dan op koelvloeistof. (volgens mij is dat ook zo'n beetje waar het olie filter zit) en moet ook af en toe wat olie bijvullen. (niet heel vaak, 1 l op 10.000 km schatting)

maar een andere auto kost altijd meer geld dan deze bij blijven laten houden door de garage. afschrijving versus onderhoudskosten.
 
Laatst bewerkt:
Opgedroogde koelvloeistof lekkage aan bijv slangaansluitingen zie je ook zeker wel zitten hoor.. te herkennen aan dat kekke kleurtje wat het het heeft..
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Jessedew

Senior Member
Inmiddels ben ik er achter waarom het peil te laag was. Ik had de garage het peil laten aanvullen en ben toen op vakantie gegaan met de caravan erachter. Gelukkig niet zo'n lange reis en in NL, maar helemaal gerust was ik er niet op. Had voor de zekerheid nog een liter koelvloeistof bij de autozaak gehaald. Ik heb om het peil tot aan de max te moeten houden, toch bijna 300ml bijgevuld tot op heden. Tijdens de vakantie dan ook al een afspraak ingepland bij de garage en blijkt.. de waterpomp heeft een lekkage. Om die te vervangen hadden ze dan niet direct tijd, dus dat gaat volgende week gebeuren. Ben ik weer 600 euro lichter (en eerder al 500 voor de beurt, apk en nieuwe abs sensor) hopelijk is het dan weer even klaar. (denk erover om ergens volgend voorjaar toch een andere Octavia te halen, maar opzich is die nog prima volgens de garage.) en kwam ook glansrijk door de steekproef APK (al zegt dat niet alles)
 

Tees

Donateur
Een nieuwe Octavia kost je een stuk meer geld dan €1000 ;).
Auto's kosten geld, en bij oudere autos gaat dat geld meer in onderhoud dan in afschrijving zitten, bij nieuwe autos is t precies andersom. Alleen merken we de afschrijving niet meerdere keren, en het onderhoud wel.
 

Jessedew

Senior Member
klopt, heb je zeker een punt. Deze is grofweg 5k waard bij inruil, misschien iets meer particulier, dusja zeg het maar. 15k bijleggen, voor een ; koopje' of de volle mep betalen. of doorijden, ik ben er nog niet uit,
 

Arjan1985

Forumguru
Mijn garage rekende exact ook 600 om de waterpomp te vervangen.
Was mij ook te duur en lekte nog niet zoals bij jou. (Inmiddels jaar geleden).
Ik heb toen wel direct zo’n apparaat gekocht om de leidingen te kunnen vaccumeren om de vloeistof bij te vullen indien ik de pomp moet vervangen. Ben van plan om een gebruikte pomp te kopen uit een donor auto (klasse a, max 35000 km oud) en het zelf te proberen. Dan kost de pomp je 80 euro.

Kun je ook nog voorstellen, dat je zelf de pomp aanlevert aan de garage. De nieuwe pomp maakt het zo duur namelijk.

Staat een heel mooi (Nederlands) filmpje op YouTube hoe je dit zelf kan doen.
 
Bovenaan Onderaan