Koelwater Octavia te warm(?) tijdens vakantie

Hallo mede Skoda fanaten,

Deze post komt vanuit het zonnige Zuid-Dalmatië. Uiteraard is de reis ondernomen in mijn Octavia (Combi, 1.0tsi, 2018) met 4 personen, volle kofferbak en dakkoffer.

De reis ging eigenlijk gewoon heel goed, 150 op de cruisecontrol bij af en toe berg op (op de Autobahn) was ook geen probleem. De derde reisdag was door Kroatië met 36 graden de meest intensieve te noemen. Ook hier leek de Octavia weinig problemen te hebben om langdurig met 130/140 de berg op te rijden.

De laatste kilometers schoot de temperatuur van koelwater in korte tijd echter ineens omhoog tot ongeveer 120 graden. Toen ik het gas terug nam ging de temp in ongeveer 10 seconden terug naar 90 graden. Ik heb de auto toen aan de kant gezet om het koelwater te controleren, dit was nog op hetzelfde niveau als bij vertrek.

Dit was bij redelijk zware belasting (wederom 130 berg op) maar eerder leek dit geen probleem. Na een half uur rustiger rijden gaf ik weer wat meer gas en gebeurde hetzelfde. Temp schoot in ~2 a 3 minuten omhoog tot bijna in het rood, en toen het gas er weer af ging de naald in ongeveer tien seconden terug van 120 naar 90 graden.

Komt iemand dit toevallig bekend voor? Ik ben er wel een beetje van geschrokken en maak mij ook wat zorgen over de terugreis. Het lijkt mij sterk dat de temperatuur daadwerkelijk van 120 terugvalt naar 90 in zo’n korte tijd. Olie temperatuur was overigens de gehele reis tussen de 90 en 120(max). Tips zijn van harte welkom!
 

Bijlagen

  • IMG_0448.jpeg
    IMG_0448.jpeg
    428,7 KB · Weergaven: 43

Fmoon

Forumguru
Mogelijk een vastzittende thermostaat? Super vervelend dit soort dingen dat ze altijd op vakantie ineens moeilijk gaan doen.
 

Slider

Forumguru
Ik had hetzelfde met snelweg en prov wegen in de Eifel, met caravan en zware bagage en dakkoffer. Snelheden lagen vele lager dan bij jullie natuurlijk, maar het blijft een kleine motor.
Op de heenweg liep de temp soms even op (25 graden buiten), terug schakelen voor meer toeren en werd weer snel normaal.

De terugweg was met de snik hitte (37 graden) afgelopen week. Toen werd hij duidelijk sneller warmer, tot ook 120 graden toen ik te snel de helling wilde nemen (80km/u). Terug schakelen voor toeren en snelheid zakken om hem weer rustig te krijgen.

Het is en blijft een lichte motor die snel warm wordt. Met die buiten temps denk ik dat je beter iets rustiger aan kan doen om hem te sparen.
 

JeSko

Forumguru
140 de berg op met bepakking is natuurlijk niet niks, ik ren ook zonder problemen 10 km aan één stuk maar als die 10 km bergop is houd het al snel op hoor ;) gewoon wat rustiger aan doen en lief zijn voor je auto :)
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Van VAG is bekend dat de koelwatertemperatuurindicatie over een vrij breed gebied standaard wordt genivelleerd naar 90°C. Waarom dat zo is, weet ik eigenlijk niet - zal misschien iets te maken hebben met het voorkomen van onnodige ongerustheid bij de bestuurder... Zelf hou ik daar niet zo van. Ik zou liever de échte temperatuur kunnen aflezen en daarbij goede informatie hebben die zegt dat (bijvoorbeeld) alles tussen de pakweg 75° en 115° prima is en dat je er vanaf een gegeven temperatuur (in dit voorbeeld dus 115°) goed aan doet om de motor minder zwaar te gaan belasten. Stilzetten is dan wel het andere uiterste...*)

Overigens is er een veel betere en betrouwbaardere indicator voor de motortemperatuur, namelijk de olietemperatuur. Die kun je ook tevoorschijn roepen in de display. Bij rijden in de bergen (of ook gewoon vlak met de caravan) heb ik het actuele verbruik standaard in beeld, vooral destijds met mijn handgeschakelde Fabia Greenline. Dit geeft een zeer snelle en accurate aanwijzing hoe de weg klimt of daalt. Dat begint meteen op te lopen zodra de weg iets begint te klimmen, ruim voordat je dit zelf doorhebt aan de hand van snelheid/gaspedaal gevoel. Daardoor kun je ook eerder en zonder onnodig snelheidsverlies een versnelling terugschakelen om de belasting van de motor binnen de perken te houden - oorzaak nummer 1 van de temperatuurstijging.
Af en toe een snelle blik op de olietemperatuur hoort hier ook bij, daaraan kun je zien wanneer het echt tijd wordt om het even wat rustiger aan te gaan doen.
Je hóéft niet persé elke berg met 130 op te vliegen, toch? Zó veel tijdwinst geeft dat niet, hoor...

*) Subtip: als ik de auto na zware belasting stilzet op bv. een parkeerplaats, dan laat ik de motor stationair lopen totdat de olietemperatuur gezakt is naar 99°C. Beter voor de turbo.
 
Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
Herkenbaar, bij dezelfde buitentemperaturen en met een caravan erachter wil de 1.4 TSI hetzelfde gedrag vertonen bij een lange klim; kwestie van een beetje van het gas af…
 
Mogelijk een vastzittende thermostaat?
Hier dacht ik zelf ook aan, of een ander circulatieprobleem? Het lijkt mij niet mogelijk dat de temperatuur daadwerkelijk van 90 naar 120 gaat met normale circulatie en correcte temp registratie.
140 de berg op met bepakking is natuurlijk niet niks, gewoon wat rustiger aan doen en lief zijn voor je auto
Ja dat snap ik, alleen mijn probleem is dat het eerder tijdens de rit geen probleem was. Ik heb het rustig opgebouwd met belasting/snelheid, uiteraard pas bij een volledig warm gereden motor.

Stilzetten is dan wel het andere uiterste...

Overigens is er een veel betere en betrouwbaardere indicator voor de motortemperatuur, namelijk de olietemperatuur. Die kun je ook tevoorschijn roepen in de display. Bij rijden in de bergen (of ook gewoon vlak met de caravan) heb ik het actuele verbruik standaard in beeld, vooral destijds met mijn handgeschakelde Fabia Greenline. Dit geeft een zeer snelle en accurate aanwijzing hoe de weg klimt of daalt. Dat begint meteen op te lopen zodra de weg iets begint te klimmen, ruim voordat je dit zelf doorhebt aan de hand van snelheid/gaspedaal gevoel. Daardoor kun je ook eerder en zonder onnodig snelheidsverlies een versnelling terugschakelen om de belasting van de motor binnen de perken te houden - oorzaak nummer 1 van de temperatuurstijging.
Af en toe een snelle blik op de olietemperatuur hoort hier ook bij, daaraan kun je zien wanneer het echt tijd wordt om het even wat rustiger aan te gaan doen.
Je hóéft niet persé elke berg met 130 op te vliegen, toch? Zó veel tijdwinst geeft dat niet, hoor...

*) Subtip: als ik de auto na zware belasting stilzet op bv. een parkeerplaats, dan laat ik de motor stationair lopen totdat de olietemperatuur gezakt is naar 99°C. Beter voor de turbo.
Ik heb de auto aan de kant gezet bij een pomp om het niveau van koelvloeistof te controleren, uiteraard met draaiende motor. En zoals ik eerder al aangaf heb ik de olietemperatuur ook nauwlettend in de gaten gehouden.



Overigens bedankt voor alle snelle reacties, prettig aan dit forum dat men zo snel bij probeert te dragen! Mochten er nog mensen zijn die aanvulling hebben dan hoor ik dat uiteraard graag! :)
 

JeSko

Forumguru
Opgebouwd tempo of niet de auto gaat het altijd lastiger krijgen naarmate hij langer moet presteren. Dat het eerder geen probleem was hoeft niet te zeggen dat het, na langere tijd, geen probleem kan worden. Bepaalde componenten bereiken pas later (te) hoge temperaturen waardoor de auto het steeds lastiger krijgt. Hoogte telt ook mee, ijlere lucht = moeilijker presteren.
 

andrehj

Forumguru
@Klaas90 Lees even het duidelijke (en vooral kloppende) verhaal van @Canon-Eye hierboven. Je koelwater was al die tijd al aan de warme kant, en zodra dat boven de ~115°C komt, gaat ineens de wijzer omhoog.
Je hebt in feite geen koelwaterthermometer in je auto, maar een wijzertje met slechts drie standen: te koud, goed en te warm.
Hou je olietemperatuur in de gaten. Die zegt veel meer. Of monitor de echte koelwatertemperatuur met een bluetooth obd-dongel en bijpassende app op je mobiel.
 

hemi24

Forumguru
En zoals ik eerder al aangaf heb ik de olietemperatuur ook nauwlettend in de gaten gehouden.

Ben wel benieuwd wat de olietemperatuur dan was, op dat moment.
Over het algemeen loopt eerst de olietemperatuur langzaam op tot ca. 130 graden en dan gaat opeens ook de koelwatertemperatuur mee omhoog.
Dan is het echt tijd om van het gas te gaan.

@andrehj : nadat de koelwatermeter vanuit de normale 90 graden schiet, heeft ‘ie nog 3 of 4 ranges; je ziet de meter echt een sprongetje maken.
 

Canon-Eye

Forumguru
Het lijkt mij niet mogelijk dat de temperatuur daadwerkelijk van 90 naar 120 gaat met normale circulatie en correcte temp registratie.
Vermoedelijk gebeurt dat in feite ook niet - alleen de temperatuuraanwijzing schiet blijkbaar bij een bepaalde waarde uit zijn "90° comfortzone". Het naderen van de 130° streep is dan inderdaad het uitdrukkelijke sein om maatregelen te nemen (lees: minder zwaar belasten) die in een eerder stadium kunnen voorkomen dat het zo ver komt.
 

RichTrip

Forumleiding
Moderator
Dit "probleem" ken ik en nee, het is niet echt een probleem. Op dat moment rij je met te weinig toeren. Een versnelling terug (dus meer toeren) en de temperatuur gaat al snel weer naar 90. Een ja, 90 bij VAG is iets van 80-110 graden. Het loopt dus niet geleidelijk op. In dit soort situaties is dat extra verwarrend omdat het " probleem" er dan ineens lijkt te zijn. Met de gegeven tip is het echter ook vrijwel meteen weer weg ;)
 

EdK

Forumguru
Ik heb de auto aan de kant gezet bij een pomp om het niveau van koelvloeistof te controleren, uiteraard met draaiende motor.
Ik heb altijd geleerd dat je het niveau moet bekijken met een koude motor !!!?
Hete koelvloeistof is uitgezet en word dan juist naar het expansievat geleid als eerste en als het echt teveel word dan gaat het via een overstort de weg op....
Maw controleer het ook eens met een koude motor !!
En dat ineens van 90 naar 120 graden, lijkt net of er een luchtbel is die dit veroorzaakt ....
Trek je soms ergens valse lucht ??

En ja de temp meter van de KV is eigenlijk een indicatiemeter !!
 

PizzaPieter

Forumguru
Zoals @RichTrip zegt, zou ik ook terugschakelen, zodat het toerental stijgt van de motor (wat 'makkelijker' is voor de motor, zoals je zelf ook met je fiets terugschakelt als je bergop fietst (en dan meestal zelf ook wat langzamer gaat fietsen....) én je waterpomp gaat tandje harder draaien, waardoor het gekoelde water sneller bij warme delen is en het warme water weer sneller bij de radiateur is om af te koelen etc.

Ik kan me nog een auto herinneren (geen VAG, maar Peugeot 307 SW 2.0 HDI) die als een malle reed, maar als ik bergop ging met volle bepakking, moest ik 1 of soms 2 versnelling terug om te voorkomen dat ie te warm werd.
 

Tees

Donateur
Ik denk dat het uit de reacties hierboven al duidelijk is geworden, maar dit is idd geen probleem maar een eigenschap (en dan niet in de Pon-zin van 'producteigenschap' ;)). Een motor die (te) zwaar belast wordt wordt (te) warm. Het koelsysteem is bemeten op een range van omstandigheden, maar daar zit een grens aan. In warme klimaten worden de koelsystemen wel eens zwaarder uitgevoerd (grotere radiateur), dat geldt niet voor in NL geleverde autos.

Terugschakelen en/of snelheid terugnemen is de remedie.
 

EdK

Forumguru
Ja @hemi dan moet je een stapje of twee minder doen............
Of alleen de berg aflopen.......

Het leven kan zo simpel zijn.................. :koffie:
 

Arjan1985

Forumguru
Is het mogelijk om de KV temperatuur die via OBD uitgelezen kan worden ook uit te lezen precies zoals de olie temperatuur in je (maxi dot) schermpje te zien is en weer te geven? Althans is dit te programmeren?
 

Arjan1985

Forumguru
Ik heb trouwens geleerd, en dat kan een indicatie zijn. Zelfde versnelling berg op als berg af (zonder absurt hoeven bij remmen, dus op de motor)
 
Bovenaan Onderaan