Koelwater Octavia te warm(?) tijdens vakantie

hemi24

Forumguru
@Arjan1985 : wanneer heb jij voor het laatst in de bergen gereden? Huidige motoren hebben weinig cilinderinhoud en remmen niet echt af op de motor (zowel benzine als diesel)…
 

Tees

Donateur
Ach, in de Vogezen (met toch behoorlijke stijgings percentages) werkte dat nog helemaal zo slecht niet. In z'n 3 of soms in z'n 2 naar beneden remt t kleine torretje toch nog best behoorlijk. Alleen durven de meeste mensen dat niet, want oei, 4000 toeren, dat klinkt zo gek.
 

Arjan1985

Forumguru
Oké sorry dat wist ik niet. Ja m’n laatste berg ritjes waren in Duitsland in Winterberg met Zafira 1.8.
 

Canon-Eye

Forumguru
Zowel mijn 1.2TDI in de Fabia Greenline als de 1.0TSI in de huidige Leon kenmerken zich door een totaal gebrek aan afremmend vermogen van de motor. Het is nog nèt niet de zogeheten "zeilfunctie" die bij sommige auto's wordt aangeprezen al extraatje om het verbruik (dus ook de CO2-uitstoot en daarmee de BPM) omlaag te krijgen, maar voor mijn gevoel scheelt het weinig.

Als ik met de Leon op een vlakke 100km/u N-weg een rotonde nader en dan op ca. 800 meter (volgens de satnav) het gas loslaat, zit ik vlakbij die rotonde nog steeds ruim boven de 50 en moet ik dus nog behoorlijk bijremmen om 'm zonder piepende banden te kunnen nemen. En met de DSG in M handmatig wat eerder terugschakelen doet ook vrijwel niets...
 

PizzaPieter

Forumguru
Ik merkte op de terugreis met de Octavia IV PHEV, dat die electromotor lekker 'oldskool' afremt op motor en dat steeds sterker doet als je een tandje terug flippert. Nou is dat natuurlijk ook express om de energie weer op te slaan, maar ik vond dat geweldig rijden met caravan richting rotondes en bergaf.
Wilde je dat niet, dan was t een kwestie van gaspedaal héél licht ingedrukt houden (mss wel alleen aanraken)
 

Captain Hook

Forumguru
Ik merkte op de terugreis met de Octavia IV PHEV, dat die electromotor lekker 'oldskool' afremt op motoren)
Ja, mooi hè, hoe een PHEV dat doet/kan.
Bij onze Kluger Kuga werkt dat ook uitstekend. :jaja:

Die heeft zelfs nog een extra soort bergrem (stand 'L' van de automaat), dan gooit 'ie ook nog eens dat 2,5l Atkinson blok, in een lage overbrenging, in de strijd om af te remmen. En allemaal volledig automatisch.
Wat een verschil met vroeger. De oude tijden van een zware diesel die flink kon afremmen (onze O2 2.0 TDI deed dat ook prima) op de motor, herleven. :)
 

Arjan1985

Forumguru
Berg op over verhitten heeft toch wel degelijk met elkaar te maken. We probeerden de oorzaak te achterhalen van de over verhitting.
 

redriver

Senior Member
Wij hebben in Frankrijk afgelopen weken hetzelfde gehad. "Berg" op (was een echte flinke heuvel / 5% tot 6 % helling 2 km tot 3 km lang) bij 39 graden buitentemperatuur aantal keren gehad dat de watertemp meter in rood schoot, meestal ook weer snel terug naar 90. We hadden wel een zware caravan en 3 fiesten bij en ook nog dakkoffer. We hebben 1 maal melding "motor oververhit" gekregen op de display. Toen gestopt voor een uurtje. Het blijft in dit soort situaties voorzichtig rijden. Volgend jaar gaan we lichter op pad en minder zuidelijk dus vlakker terrein.
 

serum

Forumguru
Waren jullie dat die mij allemaal voorbij vliegen op vakantie bergop? Ik doe het altijd rustigaan, bergop niet anders. (Mild bepakt, 2 kinderen op de achterbank) Het zal mij worst wezen wie als eerste boven is. 90 met een caravan bergop is toch dikke prima bij bijna 40 graden buitentemperatuur met een 1.0?

Je kan natuurlijk altijd een grotere radiator plaatsen als je iets wilt bereiken. Zoals eerder gezegd, olietemperatuur is belangrijker, maar water moet niet koken. Dan is het koelende vermogen wel weg. Maar haal toch gewoon lekker je pootje van het gas. Voor mij is het geen al te groot gezichtsverlies als je met je caravan ietsje minder hard omhoog gaat.
 

Fmoon

Forumguru
Precies @serum, ik had deze vakantie een SQ8 mee (niet van mezelf) en heb ook heel rustig gereden, geniet meer van de rit en het uitzicht dan dat ik plankgas ga.
 

andrehj

Forumguru
Wat ik in dit draadje mis is een rijtje tips om de motortemperatuur weer onder controle te krijgen.
In volgorde van comfort kun je het volgende doen:
1. (Al vaak genoemd) doe het wat rustiger aan, dus rij even tussen de vrachtwagens.
2. Schakel de airco bergop uit. Dat werkt dubbel: De motor hoeft minder vermogen te leveren, maar, belangrijker nog, de condensor zit voor de radiator, waardoor bij uitgeschakelde airco de radiator wordt voorzien van koelere lucht.
3. Als 1 en 2 niet helpen: Doe de ramen open en zet de kachel op maximaal. Zo kan de motor zijn warmte kwijt via de kachelradiator in je dashboard.
 
Lieve mensen,

Bedankt voor alle uitgebreide reacties op mijn vraag. Ik reageer even in één bericht omdat het er iets te veel zijn om op elk individueel te reageren. Inmiddels heb ik kunnen bevestigen dat de koeltemperatuur inderdaad op 90 blijft staan als deze binnen de 80 tot 115 range blijft (dit wist ik niet). Dit verklaart dus de plotselinge stijging en daaropvolgende daling.

Tijdens de hoge temp stijging heb ik inderdaad het gas er af gedaan, airco uit en ben ik achter een vrachtwagen gaan rijden. Vervolgens heb ik de auto even geparkeerd om vloeistoffen te controleren. Olietemp is niet boven de 120 geweest.

Ik ben inmiddels mede door jullie reacties aardig gerust gesteld dat dit niet persee een probleem of defect is. Nu kunnen we lekker door met de vakantie!

Nogmaals dank :)
 
Bovenaan Onderaan