Koelwater Octavia te warm(?) tijdens vakantie

1983jeroen

Forumguru
Met de caravan ook regelmatig gehad met de 1.0 op snelweg hellingen.
Even iets van het gas af was al voldoende om hem terug te laten schieten naar 90 graden.

Dit jaar met de 1.5 alleen 1 keer op een lange steile klim binnendoor. Ook toen was iets vaart minderen genoeg. Airco kon gewoon aan blijven staan.
 

PizzaPieter

Forumguru
Je geeft aan dat je in de pauze even de vloeistoffen hebt gecontroleerd. Ik neem aan dat je niet je expansievat van je koelvloeistof hebt geopend, maar een visuele check hebt gedaan?
 

hemi24

Forumguru
2. Schakel de airco bergop uit. Dat werkt dubbel: De motor hoeft minder vermogen te leveren, maar, belangrijker nog, de condensor zit voor de radiator, waardoor bij uitgeschakelde airco de radiator wordt voorzien van koelere lucht.

kun je preventief doen, maar tegenwoordig zijn auto’s slimmer en schakelt deze zelf al (tijdelijk) de airco uit, als het te zwaar gaat en te heet wordt…
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Jessedew

Senior Member
Ik snap eerlijk gezegd niet waarom je perse met die snelheid en hitte zo hard wil rijden. Zelf ga je toch ook zweten met die temperaturen, maar omdat je lekker in de airco zit denk je dat je zonder gevolgen de auto maximaal kan belasten.

Ik zou adviseren, zoals anderen ook al zeiden, bepaal het tempo van je reis adhv de olie temperatuur. Bergop wat minder hard bijv en lagere versnelling. Ik heb met een (licht) lekkende waterpomp en een caravan ook gewoon de terugreis gehaald (weliswaar in NL) en ook nog eens met een kapotte abs sensor en bijkomendende storingen (gewoon rustig rijden)
 
Ik snap eerlijk gezegd niet waarom je perse met die snelheid en hitte zo hard wil rijden. Maar omdat je lekker in de airco zit denk je dat je zonder gevolgen de auto maximaal kan belasten.
Omdat dit inmiddels de zoveelste comment met deze toon is ga ik hier toch even op in.

Mijn vraag ging over de plotselinge stijging van de koelwatertemperatuur (90 naar 120 in minder dan vijf seconden). Inmiddels weet ik, mede door dit forum en via raadplegen van Skoda/VW monteur, dat de naald constant op 90 blijft staan bij temperaturen tussen de ~80 en 115.

Dat ik de motor belast door harder te rijden in deze omstandigheden snap ik toch zelf ook wel, denk je niet? Daarnaast lijkt zo nu en dan even 130 rijden me dan ook geen enorme extremen, ik had gewoon verwacht dat de naald eerder omhoog zou schieten tijdens zwaardere belasting van de motor.

Ik deed dit overigens ook omdat ik de auto/motor een beetje beter wil leren kennen en dat heb ik opbouwend gedaan. Hierbij hield ik de olietemperatuur constant in de gaten; deze is niet boven de 120 geweest, gemiddeld 95 tot 115. Omdat ik volgend jaar ook met caravan wil gaan rijden leek het mij wel handig om te weten wat de auto wel en vooral niet kan met betrekking tot koel capaciteit.

Inmiddels zijn we, met iets rustiger rijgedrag, weer veilig thuisgekomen zonder complicaties en heb ik de auto een stuk beter leren kennen.
 
Laatst bewerkt:

serum

Forumguru
Ik denk dat als de auto die marge van de watertemperatuur niet zo eigenaardig hadden weergegeven je eerder je voet van het gas had gedaan. Nu heb je alleen een indicatie 'watertemperatuur perfect' en 'watertemperatuur te hoog'. En je hebt geen flauwe notie in welk bereik je je motor belast.
 

hemi24

Forumguru
@serum : onjuist: ook tussen het punt dat de naald van de meter begint te lopen en het rode vlak, zitten nog een aantal standen.
 

serum

Forumguru
@serum Je hebt toch je olietemperatuurmeter? Die is tot op de graad nauwkeurig.
Je hoeft mij niet te overtuigen; ik heb uit dit topic juist begrepen dat de watertemperatuur een hysterese heeft van +/- 15 graden voordat hij van de middellijn afwijkt. Dan mag je roepen dat je de olietemperatuur in de gaten houdt; daar ben ik het roerend mee eens. Maar waarom er dan gekozen is om die onbetrouwbare watertemperatuur een prominente rol op je instrumentarium te geven is wonderlijk. Kennelijk vind ie al gauw dat je prima bezig bent qua belasting (nog steeds in de veronderstelling dat hij een float van 30 graden heeft voordat hij de 'alles ok' positie verlaat).
 

Arjan1985

Forumguru
Omdat de meeste mensen zwart wit denken en grijs gebied is lastig. (Including me)

Dus of goed of fout kwa temperatuur. Staat ook een stukje in topic van Jesko s vrs over geschreven toen het om koel en olie temp ging

Tot slot, als die naald continue alle kanten op gaat wordt m’n vrouw heel zenuwachtig hoor. Dus prima dat die stabiel op 90 blijft ook al zal het soms 105 worden.
 
Laatst bewerkt:

Arjan1985

Forumguru
Daarnaast zal de gemiddelde auto bestuurder eerder kijken hoeveel km hij nog kan rijden en een klein aantal zal echt die olie temp in de gaten houden.
Sterker in de Zafira zat niet eens een koelwater meter. Enkel een rode lamp als het te heet zou worden.
Sowieso krijg ik het aan mijn vrouw al niet uitgelegd dat ze die turbo ff moet laten na draaien aan de hand van de olie temp sensor etc. (Geheel andere discussie)
 

martijn v o

Forumguru
Ik heb het gehad met mijn 1.6 TDI en caravan.
Koelwater temperatuur was goed, maar laadluchttemperatuur werd te hoog (170 graden) en olietemperatuur werd ook te hoog (147 graden).
Ook zonder caravan werd de olie te heet 120 graden op de snelweg 120 km/h.
Ik ben op onderzoek uit geweest en ik vermoed dat mijn koelwater G13 de oorzaak is. G13 is de milieu vriendelijke variant met glycerine als antivries in plaats van de polypropyleen of zoiets.
De glycerine slaat neer als residu. Eerste symptoom is dat de kachel bijrijderszijde niet meer warm wordt.
Uiteindelijk heb ik nadat ik het hele systeem heb leeg laten lopen en 4 maanden met onthard water heb gereden vernieuwd.
De laadluchtkoeler, de oliekoeler, de motor radiateur, de laadluchtradiateur en de kachelradiateur. De rest (EGR koeler en gasklepkoeler heb ik gespoeld).
Nu nog een nieuw vaatje en ik heb het systeem weer gevuld met G12.
Eens kijken of dat beter gaat.
 

Bijlagen

  • 20240520_163605.jpg
    20240520_163605.jpg
    556,3 KB · Weergaven: 28
  • 1000015864.jpg
    1000015864.jpg
    281,5 KB · Weergaven: 28
  • 1000015865.jpg
    1000015865.jpg
    204 KB · Weergaven: 27
  • 1000015866.jpg
    1000015866.jpg
    163,9 KB · Weergaven: 26
  • 1000015867.jpg
    1000015867.jpg
    167,2 KB · Weergaven: 26
  • 1000015868.jpg
    1000015868.jpg
    210,3 KB · Weergaven: 25
  • 1000015869.jpg
    1000015869.jpg
    218,6 KB · Weergaven: 25
  • 1000015870.jpg
    1000015870.jpg
    243,5 KB · Weergaven: 25
  • 1000015871.jpg
    1000015871.jpg
    171 KB · Weergaven: 29
  • IMG-20240425-WA0000.jpeg
    IMG-20240425-WA0000.jpeg
    1,5 MB · Weergaven: 29
  • IMG-20240426-WA0000.jpg
    IMG-20240426-WA0000.jpg
    83,4 KB · Weergaven: 27
  • IMG-20240426-WA0003.jpeg
    IMG-20240426-WA0003.jpeg
    1,9 MB · Weergaven: 22
  • IMG-20240426-WA0005.jpeg
    IMG-20240426-WA0005.jpeg
    844,6 KB · Weergaven: 29

Pindasaus

Forumguru
Vervelend zeg!

Misschien ten overvloede: de Octavia 3 Greenline 1.6 TDI heeft in de onderste helft van de grille een soort lamellen die dicht kunnen. Heb jij die ook (VW Passat?) en gaan ze correct open?
 

martijn v o

Forumguru
Bij sommige VW passats is dat inderdaad ook, die van mij heeft dat weer niet.
Ik zou wel eens willen weten of er mensen die G13 koelvloeistof hebben dit herkennen.
De mijne is van 2016 en heeft nu 207.000 kilometer gelopen.
Als je niets aan de trekhaak hebt, of geen trekhaak dan kom je er ook niet zo snel achter.
Met caravan gaf de motor ook geen storing of waarschuwing bij een te hoge olietemperatuur.
Wat ie wel doet is het vermogen van de motor begrenzen toen de laadlucht te warm werd, maar dan ook zonder waarschuwing.
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Zo te zien was je laadluchtkoeler (ook wel intercooler genoemd) de eerste verdachte: die zat aardig vol met troep.
Wanneer de turbo harder moet werken om de lucht door de intercooler te duwen, wordt die heter, en omdat de turbo heel veel van de motorolie langs het glijlager krijgt, zal dat ook de olietemperatuur doen stijgen.
Maar nu de intercooler/laadluchtkoeler vervangen is, zal het wel beter zijn.

@Arjan1985 Het laten nadraaien van de turbo hoeft maar een tiental seconden, het schoepenrad versnelt en vertraagt dermate vlug dat langer niet nodig is.
De olietemperatuur hoeft daarvoor niet leidend te zijn.
De voornaamste reden om de motor/turbo te laten nadraaien is het dunne(!) olielaagje in het glijlager: wanneer de oliedruk bij afzetten onmiddelijk wegvalt, en de turbo draait nog ~10.000 tpm (en hij kan veel hoger!), dan brandt dat olielaagje weg.
 
Bovenaan Onderaan