Kofferbak verlichting blijft branden.

Taffy

Forumguru
Al eens gemeten hoeveel spanning er op staat als ie "uit" zou moeten zijn?

Nee, maar het wordt nog meer bizar.
Vanochtend de auto z'n wekelijkse poetsbeurt aan t geven. Valt mij wat anders op. Als de deuren gewoon dicht zijn, dus niet op slot is het ledje uit.
Vergrendel ik hem gaat t lampje aan.....:sterretjes: :pieker: :arghh:

EdZ

Donateur
Ik neem aan dat het zaklampje continue wordt opgeladen? Kan het zijn dat na afsluiten van de auto de laadfunctie wordt uitgeschakeld en dat de led gaat branden door de accu van de zaklamp?

Taffy

Forumguru
Is ook nog n mogelijkheid inderdaad.
Zal t lampje ns 'leeg laten lopen' en kijken wat er dan gebeurd....

Tot nog toe iedereen bedankt voor t meedenken :dankje:

Taffy

Forumguru
Nee, maar het wordt nog meer bizar.
Vanochtend de auto z'n wekelijkse poetsbeurt aan t geven. Valt mij wat anders op. Als de deuren gewoon dicht zijn, dus niet op slot is het ledje uit.
Vergrendel ik hem gaat t lampje aan.....:sterretjes: :pieker: :arghh:

Was iets te voorbarig in m'n conclusie....:bloos:
Ledje gaat toch ook branden als de deuren dicht en niet vergrendeld zijn :banghead:

EdZ

Donateur
Volgens de handleiding:

"De batterijen worden bij draaiende motor continu opgeladen. Het volledig opladen van de batterijen duurt circa 3 uur."

Dus als je motor uitgezet wordt en iets in die laadinrichting klopt niet, kan het zijn dat de batterij gaat ontladen en daarbij de led die gaat branden van stroom voorziet.

Taffy

Forumguru
Had ik ook al gelezen. Heb dan ook de contacten gereinigd met contactspray en gekeken of de pinnetjes oké/verbogen zijn.
Lijkt allemaal goed te zijn.

EdZ

Donateur
Tja. Iemand met zo'n zelfde lampje zoeken (occasion bij dealer?) en even wisselen . Anders weet ik ook niks...

error404

Senior Member
Welk lampje gaat branden dan? een dan die drie "gele" of een van de twee witte (zaklamp functie)
Ik vind het overigens wel vreemd dat er maar 1 brand. Lijkt wel een soort lekspanning?
Ik wil de drie pinnetjes wel eens meten of er bij mij volt op staat in de "uit" stand, heb jij een multimetertje zodat je kan kijken welke voltages er bij jou op staan?

Lijkt me niet door ledjes van je interieur te komen, het zaklampje zal dan na verloop van tijd toch wel uitgaan lijkt me.
Ik kan me voorstellen dat hij even blijft "nagloeien" bij een laag interieur stroom verbruik.

Als je het lampje eens wisselt zoals @EdZ aangeeft kan je een defect zaklampje uitsluiten.

Taffy

Forumguru
Is één van de gele, begin ook steeds meer in de richting van lekspanning te denken.
Heb me ook beseft dat ik pas 3 wkn terug ben van vakantie, kofferbak was volgeladen. Misschien heeft er toen wel iets niet lekker gezeten cq geklemd tegen het lampje ?
Rare is ook dat het mij vorige week gelijk opviel en in al die mndn daarvoor nooit , als het toen überhaupt wel was....

@error404 Als je eens zo willen meten, graag :jaja:

bobbl

Forumguru
Is één van de gele, begin ook steeds meer in de richting van lekspanning te denken.
Heb me ook beseft dat ik pas 3 wkn terug ben van vakantie, kofferbak was volgeladen. Misschien heeft er toen wel iets niet lekker gezeten cq geklemd tegen het lampje ?
Rare is ook dat het mij vorige week gelijk opviel en in al die mndn daarvoor nooit , als het toen überhaupt wel was....

@error404 Als je eens zo willen meten, graag :jaja:
Kan bij mij ook wel ff meten, heb je vergelijkingsmateriaal!

error404

Senior Member
Als de kofferbak open en is staat over de onderste pin en de middelste 12v
En ook over de onderste en bovenste 12v
Als de klep dicht is over de bovenste 0.6v en de middelste 12v
Een heel klein stroompje dus maar de lampjes gaan bij mij echt niet branden.
Als het bij jou meer is eens proberen een ledje terug te wisselen door een "grote" verbruiker (gewoon lampje), kijken of dat helpt? Mogelijk dat je zo weer wat weerstand terugbrengt in her circuit.

bobbl

Forumguru
@Taffy : heb ook ff gemeten.
Klep dicht: Tussen midden en boven 11.6V en tussen Midden en onder 12V. (volgens mij is het middencontact de 0/massa)
Klep open: Tussen midden en onder 12V en tussen midden en boven 0V

bobbl

Forumguru
Graag gedaan en als je nog meer moet weten dan zeg het maar, ben benieuwd wat voor spanning jij meet!

Taffy

Forumguru
HET MYSTERIE IS OPGELOST !!!!

Afgelopen weekend eindelijk de contacten van het lampje gemeten. Stond nergens spanning op, maandagavond nog ns gemeten met n andere multimeter en wederom niets !:sterretjes:
In het zekeringoverzicht :lezen:gekeken maar de kofferbakverlichting is geen aparte zekering.
Vandaag onderweg naar TVS beetje aan t denken:pieker:, is 175 km dus dan heb je even.
Hoe zit t met de 12V in de kofferbak ? M'n usb-oplader er in en wat blijkt, geen spanning !!
Vraag me niet waarom ik hier op kwam. Maar de 12V in kofferbak heeft wel n aparte zekering en die was inderdaad kapot !!
Deze vervangen en yesssss !!
Het werkt weer zoals het hoort :tegek::cheer::yeah::rockon::yeehaa:

Denk dat het ledje bleef branden als gevolg van een soort lekspanning ,van z'n eigen batterijen danwel te verstaan.

Vermoed dat een en anders tijdens de vakantie gebeurd is, contact is toen een aantal keer gebruikt. Of is toen 'kapot gedrukt ' , want ondanks de zee aan ruimte was de kofferbak toen toch gewoon te klein:D
Dus aan allen hier,bedankt :bloemen:voor t meedenken en vooral @bobbl en @error404 voor het meten van de bijbehorende spanningen :bloemen: :dankje:

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan