Kofferbak verlichting blijft branden.

kansberg

Forumguru
@EdK : Het is geen led dimmer, en daar wringt de schoen. Een nieuwe (Bush Jeager) inbouw led dimmer kost gemiddeld zo'n € 65,00 en het duurt jaaaren aleer je deze investering er uit hebt, het stroomverbruik is vrijwel nihil wanneer de dimmer uit staat. Het moet ook écht pikdonker zijn, wil je het kunnen zien.

Taffy

Forumguru
@Taffy, waar zo'n ritje naar TVS al niet goed voor kan zijn ;)

Klopt inderdaad, maar zijn altijd interessante ritjes ;)

Maar en dit is 'vers van de pers' ...... Het verhaal was hiermee toch nog niet ten einde :cry: , want na de zekering van de kofferbak12v te hebben vervangen deed deze en de zaklamp/koffebaklamp het weer. En hij ging ook uit als de bak dicht was :cheer:
Maarrrrr.......... Afgelopen zaterdag zet ik de auto in de garage, zet hem op slot en wat blijkt....
Dat ver#*~de ledje brandde weer :mad: !!
Gaat je zaterdagavond stemming :mad:.......

Ben ik een dag later aan t surfen op 'boot-torch' , kom ik 'glowing led' van het Britse Skoda-forum tegen. Ik denk het zal toch niet ..!?
En ja hoor, hierin werd precies het probleem + oorzaak beschreven.
( weet niet of ik hier de link mag plaatsen ivm de forumregels ? )

Wat blijkt, tijdens m'n vakantie kwam ik er onderweg achter dat één van de lampjes in de kofferklep niet brandde. Dit op de plek van bestemming bekeken en de desbetreffende led was iets verschoven en maakte geen goed contact in de lamphouder. Gerepareerd en de kofferklep brandde weer. Maar door het verschuiven van de led was de diode in lamphouder kennelijk kapot gegaan/opgeblazen ! ( zwarte staafje op foto ) met een gloeiende led tot gevolg.

Dus deze vandaag vervangen, is n doorsnee diode van letterlijk nog geen € en.........

:tegek::tegek::tegek: nu brandt alles wanneer het moet en gaat ook uit als ik de auto op slot zet :yeah::yeah::yeah::yeah:

Dus nu is het echt opgelost....

image.jpg

Laatst bewerkt:

bobbl

Forumguru
Kijk aan @Taffy , mooi dat het nu echt opgelost is, en wij weten gelijk waar we het zoeken moeten bij zulke verschijnselen.
Top zo`n forum!:jaja:

Taffy

Forumguru
Mijn eerste euforische reactie vorige week was iets of wat voorbarig, mea culpa :bloos:
Maar de vlag kan nu uit......

image.jpg

Denk ook aan onze Belgische vrienden zien jullie wel......;) :D

Highway

Forumguru
Vandaag mijn kofferbak verlichting (en voorste interieur verlichting) vervangen door led van superskoda. En inderdaad - nu heb ik ook het genoemde probleem.

Gelukkig via dit topic een stuk wijzer geworden, dus binnenkort even aan de slag hiermee.

Taffy

Forumguru
Succes, heeft mij vorig jaar wel wat hoofdbrekens bezorgd. Maar uiteindelijk snel en gemakkelijk opgelost gelukkig.
Mocht er nog iets zijn laat t maar weten.

Highway

Forumguru
Mijn soortgelijk probleem met de kofferbak LED's van superskoda kunnen oplossen met diode (diode in de extra bekabeling die superskoda meelevert verwerkt).

Alles werkt nu zoals het hoort, met mijn dank aan dit topic.

eriktv

Forumguru
@Highway mijn lampje-in-het-zaklampje brandt niet meer na plaatsing van de Superskoda-LED's aan de binnenzijde van de achterklep. Dit wordt prima gecompenseerd door de zee van licht door de LED's natuurlijk, maar ik wil graag dat alles werkt. Zie je kans om in Jip-en-Janneketaal uit te leggen wat voor diode ik waar tussen moet solderen?

Highway

Forumguru
Link waar ik mijn info vandaan heb: http://www.briskoda.net/forums/topic/287643-glowing-led-in-the-removable-boot-torch-fixed/

Diode is een 1N4007.

Bij de superskoda LED's wordt een aansluitkabel mee geleverd. Kwestie van 1 van deze 2 draadjes doorknippen en de diode hier tussen plaatsen. Ik heb de diode gesoldeerd, en er vervolgens krimpkous overheen gedaan.

Indien het LED lampje het daarna niet doet, kan je het aansluit kabeltje aan de kant van de LED los halen en dit stekkertje omdraaien.

Bij mij was het probleem alleen dat er 1 LED zachtjes aan bleef (zodra ik de auto op slot deed). Zaklampje is altijd functioneel gebleven. Succes en als je nog vragen hebt stel ze gerust.

Bovenaan Onderaan