Kopervet op wielbouten

Cordoba

Forumguru
Bouten zouden kunnen loslopen, zegt men.
Tegenwoordig zijn de velgen meestal van een alu-legering.

Zo snel kon ik geen mooie uitleg van een redox-reactie vinden, maar ik vond dit wel: Aluminium in contact met andere materialen

Als aluminium in contact komt met staal, koper, lood, messing of brons zijn er beschermende maatregelen nodig om corrosie van het aluminium te voorkomen. Er ontstaat dan namelijk een chemische reactie tussen het aluminium en het ander metaal. Stalen ankers moeten worden voorzien van een zinklaag. Bevestigingsmiddelen dienen te worden uitgevoerd in aluminium, roestvaststaal of kunststof. Pas geen lood toe boven een aluminium kozijn voor de waterkering maar een kunststof folie.

Is een verhaal dat maar half klopt. Bevestigingsmiddelen van RVS, is zeker bij alumiunium dat silicium bevat uit de boze: de meeste soorten RVS bevatten legeringselementen die je dus absoluut niet in contact moet brengen met alu-legeringen. Als dit nat wordt gaat het juist roesten.

Overigens is ook het verhaal van Noord niet helemaal juist: als je een moer en een bout in elkaar schroeft, blijft er altijd lucht in de schroefdraad zitten, door verschil in vorm van inwendige en uitwendige schroefdraad. Daarnaast is een bekende corrosievorm zogenaamde spanningscorrosie: juist onderdelen die onder forse mechanische spanning staan, corroderen wat eerder dan onder normale omstandigheden.
 

Wilko

Senior Member
Leuk dit te lezen.

Ik heb bij onze laatste O1 wel eens prut (geen idee wat precies, leek wel tectyl of zo) op de bouten van de achterwielen gevonden, nadat de garage nieuwe banden op die wielen had gelegd. Na mijn vraag waarom dat was gedaan (heb ooit in het verleden wel eens motorvoertuigentechniek gedaan waarbij wat dan ook op wielmoeren of bouten smeren ten strengste verboden was) kreeg ik te horen dat die regel achterhaald was en dit tegenwoordig standaard was.

Ik moet zeggen dat ik ook niet aan kopervet zou denken als middel of corrosie tegen te gaan, maar ik kan me voorstellen dat iets dat een grotere viscositeit heeft en de bout tegen oxidatie beschermt ergens wel zinnig klinkt. De kans op lostrillen lijkt me inderdaad wel een iets groter risiko.
 

Havana

Forumguru
Op de racefiets wordt ook veel kopervet gebruikt, of eigenlijk meer montagevet. Dat is niks meer of minder dan vet met kleine stukjes materie ertussen. Dit wordt gebruikt om het aandraaimoment te verlagen en het zorgt ervoor dat je de verbindingen weer makkelijk los krijgt. Gebruik je montagevet, dan mag je het moment met 20% verlagen.

Op de racefiets zijn de meeste boutjes trouwens van staal. Tuners gebruiken titanium.
 

Adoks

Senior Member
Kopervet is sowieso al op z'n retour. Een correcte vervanger is keramisch vet, wat ook een 'anti-seize' vet is en geen metalen bevat zoals koper en is wat betreft galvanische corrosie neutraal.
Voor kopervet staat ongeveer een 30% momentreductie om uiteindelijke trekspanning in bout gelijk te houden aan een bout die zonder vet wordt gemonteerd.

Geen idee of er een officieel verbod staat op het smeren van wielbouten, maar ik heb nog nooit anders gedaan. Gebruik hiervoor een heel klein beetje keramisch vet. Dit hoef je maar eenmalig te doen.

Bij normaal gebruik (weinig dus) heb ik nog nooit gehoord van een bout die spontaan losloopt. Laatst heb ik gloeibougies vervangen en BERU adviseerde om (keramisch) vet te gebruiken bij montage. Terwijl sommige gloeiplug fabrikanten dit niet voorschrijven. De originele BERU's waren droog bevestigd. Ze kwamen er prima uit, maar je voelt gewoon dat staal en aluminium elkaar bijten.

Waarschijnlijk wordt het droog monteren van bouten voorgeschreven door fabrikanten om claims te voorkomen. Monteren met vet introduceert een variable die het losbreekmoment enorm kan beinvloeden en is voor verschillende vetten ook anders.

Voor mij: heet/koud en aluminium/staal verbindingen --> keramisch vet. ....en ook wielbouten hoewel dat staal/staal is.
 

EdK

Forumguru
Zolang April doet wat hij wil blijven ze deze maand er nog lekker op die winterslofkes.
 

Canon-Eye

Forumguru
Op een hefbrug en met een luchttol misschien, als je alles eromheen hebt klaarliggen.

Ik moet eerst acht wielen (want twee auto's) uit de garage van de steunen halen, de auto's verplaatsen als er een klaar is, de zooi achteraf weer opbergen - en niet te vergeten dit alles met uitsluitend ellebogenstoom. Alles bij elkaar een uur per auto en - althans voor mijn doen - een behoorlijke inspanning.
Nee dus.
 

Fabia

† In Memoriam
Ik moest wel terug wisselen naar zomerbanden vanwege de inruil binnenkort. En ga ook de Citigo niet meer op winterbanden zetten. Die moeten trouwens van de huidige stalen velgen overgezet worden op de lichtmetalen velgen.
 

Chatslet

Forumguru
Denk toch dat zaterdagochtend de zomerwielen er op gaan. Gaat hier gewoon met de krik, telescopische wielmoersleutel en momentsleutel van de Lidl. Gewoon met de hand allemaal dus zal wel een uurtje bezig zijn.
Bedenk me net wel dat ik ergens nog een heel mooi 1/2 inch opzetstukje voor een accuboormachine heb liggen :cool: daar zal het vast een stuk sneller mee gaan!
 

Noord26

Forumguru
Denk toch dat zaterdagochtend de zomerwielen er op gaan. Gaat hier gewoon met de krik, telescopische wielmoersleutel en momentsleutel van de Lidl. Gewoon met de hand allemaal dus zal wel een uurtje bezig zijn.
Bedenk me net wel dat ik ergens nog een heel mooi 1/2 inch opzetstukje voor een accuboormachine heb liggen :cool: daar zal het vast een stuk sneller mee gaan!

Min 7 en kans op sneeuw volgende week. Zonnetje iets te hoog in de bol? :)
 

andrehj

Forumguru
Net op het 8 uur-journaal: Dinsdag inderdaad min 7. En dat is dan gemiddeld over NL, dus trek hier voor het Oosten en Noordoosten nog maar een paar graden vanaf...
 

guitar_billy

Senior Member
Mijn garage gebruikt keramisch vet op de naaf en doet niets op de bouten.

Ikzelf gebruik altijd (zuurvrij) vaseline voor zowel de bouten als het contact tussen velg en naaf.

Kan het verhaal van darkprojectx beamen over stoep, zand, omvallende bouten :)
Tegenwoordig dus maar een doekje erbij om ze op te leggen.
 
Bovenaan Onderaan