Cordoba
Forumguru
Bouten zouden kunnen loslopen, zegt men.
Tegenwoordig zijn de velgen meestal van een alu-legering.
Zo snel kon ik geen mooie uitleg van een redox-reactie vinden, maar ik vond dit wel: Aluminium in contact met andere materialen
Als aluminium in contact komt met staal, koper, lood, messing of brons zijn er beschermende maatregelen nodig om corrosie van het aluminium te voorkomen. Er ontstaat dan namelijk een chemische reactie tussen het aluminium en het ander metaal. Stalen ankers moeten worden voorzien van een zinklaag. Bevestigingsmiddelen dienen te worden uitgevoerd in aluminium, roestvaststaal of kunststof. Pas geen lood toe boven een aluminium kozijn voor de waterkering maar een kunststof folie.
Is een verhaal dat maar half klopt. Bevestigingsmiddelen van RVS, is zeker bij alumiunium dat silicium bevat uit de boze: de meeste soorten RVS bevatten legeringselementen die je dus absoluut niet in contact moet brengen met alu-legeringen. Als dit nat wordt gaat het juist roesten.
Overigens is ook het verhaal van Noord niet helemaal juist: als je een moer en een bout in elkaar schroeft, blijft er altijd lucht in de schroefdraad zitten, door verschil in vorm van inwendige en uitwendige schroefdraad. Daarnaast is een bekende corrosievorm zogenaamde spanningscorrosie: juist onderdelen die onder forse mechanische spanning staan, corroderen wat eerder dan onder normale omstandigheden.