Als je online zoekt op kopervet beland je hier. Maar als op de site van een fabrikant zoekt, vind je heel andere informatie.
https://eurol.com/product_img/PI/NL_E901220_PI.pdf
Enkele citaten:
1. Copper Grease is speciaal samengesteld uit gemodificeerde klei (onsmeltbare bentone) en geselekteerde, hoogwaardige, vaste grondstoffen, zoals koper, grafiet en aluminium alsmede corrosie- en oxidatieinhibitoren.
2. aanbevolen voor de smering van tap- en draadeinden, spruitstukken, batterijklemmen, wielmoeren, ovens, remblok achterkanten teneinde torderen en frictie te voorkomen.
https://products4engineers.nl/images/default/AB28tD-pdf.pdf
Citaten:
1. Vermindering van het aanhaalkoppel
2. Tijdens het gebruik, bijvoorbeeld het aandraaien van een bout, wordt het oppervlak door de koperdeeltjes gehoond. Hierdoor ontstaat een sterk hechtende laag op het gehandelde metaal, waardoor metaal op metaal contact wordt voorkomen. Tevens worden de ingesmeerde delen van de atmosfeer afgesloten.
Einde citaten.
Bedenkingen
Koper is niet het enige metaal in het eerste, ook aluminium zit er in. Extra grafiet.
Gebruik op bouten en zelfs wielmoeren specifiek wordt vermeld.
Aanhaalmoment: dit wordt door de tweede fabrikant aangehaald. Er daar houdt ook mijn opmerking verband mee.
Opmerking:
Als een verruwing op de schroefdraad (mogelijk niet op het oog te zien) extra weerstand geeft, dan is toch een deel van het gemeten aanhaalmoment daaraan te wijten. Een nieuwe bout in een nieuw boutgat (beiden HQ) zullen een verwaarloosbaar effect hebben. Oxidatie, vervuiling, slijtage, ... kunnen echter dit omhoog jagen.
Stel dat (dit zijn maar getallen als voorbeeld):
Corrosie alleen 5 Nm tijdens het aandraaien vereist. Om de juiste kracht op de velg uit te oefenen is initieel 25 Nm nodig. Dan lijkt het mij logisch dat door de corrosie er enkel 20 Nm voor de aanspanning van de velg over.
Het lijkt me logisch dat een autobouwer vertrekt van de ideale omstandigheden vlak na het van de band rollen van de auto en niet de toestand als je er zelf aan werkt. Dat valt buiten hun verantwoordelijkheid.