Kopervet op wielbouten

Wilko

Senior Member
en zo dwalen we weer af.........

Wat is dat nou toch met jou en bijna overal oftewel een rotopmerking over te moeten maken of ergens over te moeten zeuren?
Is er nou niks waar jij een vriendelijke of opbouwende opmerking over kan maken?
Misschien een keer proberen? Wie weet valt het voor de verandering wel mee om iets aardigs te zeggen?

Over afdwalen gesproken: daar is je forumnaam wel heel toepasselijk bij! ;)
 

wanderer

Senior Member
vooruit dan maar....
zaterdag 16-03 bij de Aldi in de aanbieding een moment sleutel voor 19,99 euro.....
 

EdK

Forumguru
Lieve Wanderer je bent wel goed bezig...... nu alleen nog op de juiste plekken en dan gaan we echt nog van je houden....
 

Ben68

Nieuw lid
Als je online zoekt op kopervet beland je hier. Maar als op de site van een fabrikant zoekt, vind je heel andere informatie.

https://eurol.com/product_img/PI/NL_E901220_PI.pdf
Enkele citaten:
1. Copper Grease is speciaal samengesteld uit gemodificeerde klei (onsmeltbare bentone) en geselekteerde, hoogwaardige, vaste grondstoffen, zoals koper, grafiet en aluminium alsmede corrosie- en oxidatieinhibitoren.
2. aanbevolen voor de smering van tap- en draadeinden, spruitstukken, batterijklemmen, wielmoeren, ovens, remblok achterkanten teneinde torderen en frictie te voorkomen.

https://products4engineers.nl/images/default/AB28tD-pdf.pdf
Citaten:
1. Vermindering van het aanhaalkoppel
2. Tijdens het gebruik, bijvoorbeeld het aandraaien van een bout, wordt het oppervlak door de koperdeeltjes gehoond. Hierdoor ontstaat een sterk hechtende laag op het gehandelde metaal, waardoor metaal op metaal contact wordt voorkomen. Tevens worden de ingesmeerde delen van de atmosfeer afgesloten.
Einde citaten.

Bedenkingen
Koper is niet het enige metaal in het eerste, ook aluminium zit er in. Extra grafiet.
Gebruik op bouten en zelfs wielmoeren specifiek wordt vermeld.
Aanhaalmoment: dit wordt door de tweede fabrikant aangehaald. Er daar houdt ook mijn opmerking verband mee.

Opmerking:
Als een verruwing op de schroefdraad (mogelijk niet op het oog te zien) extra weerstand geeft, dan is toch een deel van het gemeten aanhaalmoment daaraan te wijten. Een nieuwe bout in een nieuw boutgat (beiden HQ) zullen een verwaarloosbaar effect hebben. Oxidatie, vervuiling, slijtage, ... kunnen echter dit omhoog jagen.
Stel dat (dit zijn maar getallen als voorbeeld):
Corrosie alleen 5 Nm tijdens het aandraaien vereist. Om de juiste kracht op de velg uit te oefenen is initieel 25 Nm nodig. Dan lijkt het mij logisch dat door de corrosie er enkel 20 Nm voor de aanspanning van de velg over.
Het lijkt me logisch dat een autobouwer vertrekt van de ideale omstandigheden vlak na het van de band rollen van de auto en niet de toestand als je er zelf aan werkt. Dat valt buiten hun verantwoordelijkheid.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

Ben68

Nieuw lid
Gezien ik dit topic als één van de eerste resultaten kreeg via Google zal het nog regelmatig worden gelezen. Ik vond dat een paar andere resultaten waarvan ik vond dat ze een nuttige aanvulling waren. Kopervet wordt nog steeds verkocht dus ook gebruikt. En dan zoek men informatie. (Ga terug naar start)
 

EdK

Forumguru
Denk dat we je maar in de gevangenis vast houden om af en toe je te bezoeken voor informatie !!

En als je dan toch in die gevangenis zit, bezoek dan ff de meet en greet !!
Als we dan op bezoek komen weten we namelijk wie we voor ons hebben !!! :pieker::D
 
  • Leuk
Waarderingen: Frup

Cordoba

Forumguru
Kopervet wordt inderdaad nog steeds gebruikt, maar of wielbouten/wielmoeren nu zo'n slimme toepassing is?
Ik heb ook wel eens een auto gehad waar de achtervelgen de neiging hadden om vast te roesten op de remtrommels, dat heb ik wel opgelost met kopervet, zodat ik bij een lekke band onderweg tenminste de velg los kon krijgen.
 

Tees

Donateur
Ik ben sowieso meer fan van keramisch vet dan van kopervet. Maar een velg gaat normaliter vastzitten op de naaf, niet op de bouten. Ik ben dan ook van de school dat je géén vet doet op de bouten, en indien nodig wel op de naaf.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: EdK

EdK

Forumguru
Vet op wielbouten is een doodzonde !
Die moeten er gewoon keihard droog in !
En op de naaf daar smeer je het vet.
En ik ben dan nog van oude stempel en gebruik kopervet hiervoor.
Maar komt ook omdat ik nog een flinke pot er van heb staan en weggooien zonde is !
 

s-line

Forumguru
Uiteraard bedoelde ik ook alleen op de naaf natuurlijk. En zeker niet op het schroefdraad van de bouten
 
Bovenaan Onderaan