koplampen hoger?

Geweest, uitgelezen, geen foutcodes. 12 volt accu eraf en erop; hielp niet. Heb een werkplaatsafspraak op 2 januari en dan ga ik het wel horen :arghh:
 

JCS88

Nieuw lid
Gaat het om de normale koplampen of de matrix lampen? Ik vind mijn matrix lampen namelijk enorm irritant laag staan: zie eigenlijk helemaal niks als ik in het donker rij zonder groot licht aan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

PizzaPieter

Donateur
Gaat het om de normale koplampen of de matrix lampen? Ik vind mijn matrix lampen namelijk enorm irritant laag staan: zie eigenlijk helemaal niks als ik in het donker rij zonder groot licht aan.
Misschien eens af laten stellen.
Bij mijn LEDlampen was de VAG garage 2x niet in staat ze op de goeie hoogte af te stellen.
 

JCS88

Nieuw lid
Gisteren wederom bij PonCenter Utrecht geweest (eerste keer was het dak wat niet lekker lag, was niet opgemerkt door de andere leverende dealer).

Ik had de koffie nog niet op, of had de sleutels al: lampen opnieuw afgesteld conform fabrieksspecificatie en kan nu normaal met dimlicht over een donkere weg rijden zonder te gokken waar ik rij. Top!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Rick63

Nieuw lid
Was even aan het klooien met de leaving home en coming home verlichting. Dacht kijk ook ff of de slider voor mijn koplampen werkt. Zat op 3.1 en werkte gewoon, Daarna eigenlijk nooit meer naar gekeken. September 3.7 update via garage en kwam er net achter dat ik sliden kan tot ik een ons weeg, maar gebeurt NIETS meer. 0 of 6 maakt niets uit. De verlichting vind ik sws niet bepaald goed.
 
Maakt niks uit..
voordeel van een EV is dat hij muisstil is; dus met de ventilatie uit hoor ik wel iets tikken, soort van eenmalige heen en weer tik. Dus er lijkt iets te willen gebeuren, maar verstellen ho maar.

2 januari gaat de enyaq ervoor naar de dealer.
 
Ik gok dat het wel gerelateerd is ja, als je er op zoekt dan vind je diverse andere fora waar het ook besproken wordt. Ergens in 1 van die topics zag ik voorbij komen dat er op dat moment al 48 bekende gevallen waren, ook iemand die het nu (na hardware vervanging-reparatie) voor de derde keer had.
 
Auto vanochtend gebracht, dealer belde daarnet: er moet (wat een verassing) een “regelapparaat” worden vervangen. Die staat nu in backorder bij fabriek. Dus op een later moment terugkomen voor vervanging. Tja.. gewoon weer een of ander elektronische computer die weer in de war is.. buiten garantie.. ketjing. zal tzt eens vragen wat dat geintje moet kosten.

wel hebben ze hem afgesteld; dat iig tot die tijd de lichtbundelhoogte weer goed is.
 

AlwinKruijt

Nieuw lid
In de Enyaq Maintenance manual staat wat welke stelschroef doet bij LED koplampen (zie foto hieronder). Voor Matrix is het een 20 pagina tellende instructie met VAS diagnostic opstelling en software die uitleest via camera's en in de software het lichtbeeld programmeert. Mooi spul, maar daar wil je echt niet mee klooien.

Scherm­afbeelding 2025-01-02 om 11.59.58.png
 

Rick63

Nieuw lid
Auto vanochtend gebracht, dealer belde daarnet: er moet (wat een verassing) een “regelapparaat” worden vervangen. Die staat nu in backorder bij fabriek. Dus op een later moment terugkomen voor vervanging. Tja.. gewoon weer een of ander elektronische computer die weer in de war is.. buiten garantie.. ketjing. zal tzt eens vragen wat dat geintje moet kosten.

wel hebben ze hem afgesteld; dat iig tot die tijd de lichtbundelhoogte weer goed is.
Zal bij mijn auto ook wel het geval zijn. Had inderdaad al her en der gelezen dat het "foute boel" was na de update naar versie 3.7
 

PizzaPieter

Donateur
Als jij geen Matrix hebt, @Disaster-Master , heb jij dan een wieltje/knopje waarmee je de hoogte kunt/moet aanpassen als je bijvoorbeeld met meer mensen rijdt of andersoortige belading?
Mijn Seat heeft automatische hoogteverstelling met ergens onder de waggie een leveller die als de auto veert of beladen is de koplampen afstelt.
Gaan jouw lampen bij starten wel even op en neer?
 
Het knopje/wieltje bij de enyaq is in dit geval een digitale slider met 6 stappen op het infotainment.. en die doet dus geen moer op dit moment.
En nee: bij gewoon regulier led heb je ook geen lichtest daar er geen AFS op zit. en dus ook geen beladingsensor.
Gewoon niets. doodsimpel systeem in dit geval. nouja, dat zou het moeten zijn héh :arghh:

Op de O4 is het een ander verhaal. Daar wel alle tierelantijntjes.. maar de enyaq van de werkgever is maar een karig ding helaas...
 

Canon-Eye

Forumguru
Instelwieltje of automatische verstelling bij inveren: in beide gevallen zitten er op de koplampen toch twee (meestal wit-kunststoffen) inbusboutjes voor de basisafstelling: eentje voor verticale en eentje voor horizontale aanpassing.
De ervaring leert dat bij de onderhouds-/inspectiebeurt die basisafstelling nog wel eens iets te laag wordt afgesteld, "aan de veilige kant" zeg maar. Bij de apk-beurt zorg ik altijd dat er zo weinig mogelijk gewicht in de koffer (en in de tank!) zit, dat scheelt al weer.
 

PizzaPieter

Donateur
Klopt, ik heb die inbus dingen er ook op, maar die zijn alleen nodig voor de default instelling idd.
Had verwacht dat automatische koplamp hoogteverstelling wel vaker standaard voor zou komen.
 
Bovenaan Onderaan