Afleverkosten
Ik volg deze discussie al een tijdje en kan het nu toch echt niet laten om even te reageren. Ik werk voor een ander (Koreaans) merk en kan jullie op het hart drukken dat de dealer (altans bij ons)
niets aan de afleverkosten over houd. Deze worden ons door importeur doorbelast om inderdaad de BPM te drukken. Deze zijn oa voor transport van de fabriek naar de importeur (bij ons toch een behoorlijk eind), pre-controle in de haven ontwaxen, transport naar de dealer, wat binnenlandse reclamekosten, kosten voor oa mobiliteitsservice enz enz.
Wanneer deze bij de catalogusprijs in zitten (zou ik ook logischer vinden)word daar zoals al een paar keer eerder vermeld BPM over geheven en zou de auto dus onnodig duurder worden. Daar schiet de koper dus niets mee op.
Netto houden wij daar ca 55 euro aan over, daarvoor krijgt deze bij ons een 0km check, sleutels worden ingeleerd, koplampen afgesteld, kentekenplaten besteld en gemonteerd, auto gewassen, plastic en papier er afgehaald, vloeistoffen afgevuld (deze zijn in de fabriek echt niet op niveau, de fabriek let ook op de kleintjes!) etc.
Al met al ca een uur tot anderhalf uur werk. Ons uurtarief ligt hoger als die 55 euro en al die halve litertjes olie, kentekenplaten etc zitten daar nog niet bij in.
Het afleverpakket is bij ons afhankelijk van de gekozen auto rond de 125 euro, daarvoor krijg je 25E brandstof, een mattenset, verbandtrommel, reservelampen,gevarendriehoek, veiligheidshesje etc en daar word de auto voor gepoetst. Houd er rekening mee dat wanneer de auto met een volle tank afgeleverd word de afleverkosten dus een aantal tientjes hoger kunnen liggen)
Als mensen dit niet willen betalen is dat prima, maar verwacht dan bovengenoemde zaken ook niet. Dit lijkt mij toch redelijk?
Het is prima om bij de aankoop van een nieuwe auto over prijs/opties/korting en inruilauto te onderhandelen maar mensen die zeggen dat dit winstmakers zijn en extra marge voor de dealer, hebben het (in ons geval)toch echt verkeerd. Wij verdienen (als het goed is
aan de verkoop van de auto.
Wat aangaande afleverkosten op een gebruikte auto, bij ons is dat E395 en dat is inderdaad een fors bedrag. Echter daarvoor krijgt een klant een onderhoudsbeurt volgens schema (dat kan bv ook het vervangen van een distributieriem inhouden) nieuwe APK, word de auto gepoetst en van binnen gecleant en worden uiteraard indien nodig slijtagedelen zoals remblokken vervangen. Dit verwacht ik niet wanneer iemand zijn auto inruilt, maar ik wil het graag extra betalen als ik dan een auto krijg waar ik niets meer aan hoef te doen.
Wanneer je geen afleverkosten wilt betalen, nogmaals prima maar dan hoeven wij bovengenoemde zaken toch ook niet uit te voeren? Vergeet niet dat de landelijk gemiddelde daadwerkelijke afleverkosten + garantiekosten vorig jaar maar net onder de 1000 euro lagen (bron BOVAG) In veel gevallen legt de dealer er dus geld op toe.
Ik hoop dat het zo wat duidelijker is en wanneer je het afleverpakket niet wilt betalen geen probleem maar houd dan dus rekening met een vieze auto met een brandend benzinelampje.
En helaas gratis bestaat niet, ieder bedrijf moet ergens van leven, maar wanneer iemand ons iets laat verdienen, zijn wij nooit te kinderachting om wat terug te doen:xyxthumbs: