Kosteninschatting onderhoud (12 jaar)

Wallieweb

Actief lid
Dag allen

In Belgie kan je bij aanschaf van een nieuwe Skoda (of ander voertuig uit de VAG-groep) een Skoda Wecare afsluiten. (Alle info hier: http://www.vdfin.be/skodafinance/lo...kt-een-wecare-contract-(niet).aspx#topContent ) Dekt alles van onderhoud, behalve de banden en estetische problemen.

Ik heb een offerte ontvangen en ben van plan om >10 jaar te rijden met mijn wagen. Ik rijd gemiddeld 18.000 km per jaar.

Kan er iemand mij een inschatting geven van de kosten van het reguliere onderhoud als ik mijn huidige km blijf rijden en dit gedurende 12 jaar?

Waarom vraag ik dit? Ik wil een voorzichtige berekening maken waarbij alle kosten voor het reguliere onderhoud inzitten volgende het serviceplan, om dan af te wegen als een skoda wecare interessant zou zijn. Ik ga rijden met een 1.4 TSI motor op CNG en benzine, gezien de reacties op het erdgasforum zal hier af en toe een kapotte regelklep voor de gas bijzitten op 12 jaar, maar deze kost wil ik achterwege laten in de berekening.

Ik weet dat Skoda.NL vaste prijzen heeft, geen idee als deze veel verschillen met Belgie.
Om de hoeveel km worden remschrijven vervangen, schokdempers, ...? Hierop kan ik geen inschatting maken :(

BTW het gaat hier om vaste service intervallen om de 15.000 Km :-)
 
Laatst bewerkt:

Spierings

Forumguru
Je hebt zoveel factoren die hierin meespelen dat het niet te voorspellen is...
Je kunt niet 12 jaar vooruit kijken.

De een trapt zijn remmen in 20000 km aan gort en de ander rijdt er 60000km mee.

Banden is hetzelfde verhaal.

Delen ophanging is zelfde verhaal 12 jaar snelweg rijden of 12 jaar in de binnenstad over de drempels knallen.

Heel snel veel km maken is ook iets heel anders dan in 12 jaar zoveel km te maken.
Naarmate delen ouder worden kan dit de slijtage beoordelen.

Wat kost zoiets per jaar?
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Mijn snelle gok:

In 12 jaar tijd; 18dKM per jaar:

8 nieuwe banden
1 condensor
2 draagarmrubbers
2 distributieriemen - oh wacht....
1 stukke aanjager (motor en/of weerstand)?
7 of 8 keer long life beurt.

Verder kom ik niet :)

Maar dit is wel glazen bolletje kijken toch?
 

Wallieweb

Actief lid
Het is inderdaad gokken, maar zijn er misschien ervaringsdeskundigen aanwezig, van bv de O2? :nailbiting:
Ik ga hoofdzakelijk 12 jaar binnenstad rijden.

Iemand die een voorzichtige inschatting wil maken?
Interval is 15.000 km dus geen long life beurten.

@Spierings , prijs laat ik later wel weten als er wat reacties zijn, want ik vermoed wanneer ik de prijs neerzet dat het dadelijk zal worden beantwoord met "voor zo een bedrag zou ik het niet doen"... :jaja:
 

MarcoO2

Forumguru
12 jaar binnenstad rijden betekent wel een hogere slijtage dan gebruikelijk, dus de kans dat je met een dergelijke verzekering goedkoper uit bent wordt dan wel groter. Houdt wel goed in de gaten dat er ook uitsluitingen zijn, bijvoorbeeld de banden en de koppeling zijn zaken die dan snel bovenmatig slijten en niet onder de dekking vallen.
 

Joske

Forumguru
Om te beginnen, ik ga er even van uit van een "standaard" 1.4TSI, dus niet eentje op CNG. Dit is volgens mij wel hetzelfde blok maar met verminderd vermogen en wsl een paar aanpassingen qua kleppen zou ik verwachten?

Ik heb al eens de onderhoudsintervallen gepost, ik herhaal ze hier even:

Geribde riem: lifetime
Spanningssysteem geribde riem: lifetime
Distributieriem: 210.000km

luchtfilter: 90.000km
brandstoffilter: lifetime
bougies: 60.000km

motorolie mag NIET leeggezogen worden maar MOET afgetapt worden! Oliefilter altijd vervangen bij verversing olie.
hoeveelheid: 4 liter
longlife: VW 504.00 (max 30k km of 2 jaar, whatever comes first)
non-longlife: VW 504.00 of 502.00 (max 15k km of 1 jaar)


trouwens, ondanks hierboven geopperd, de koppeling wordt wél gedekt maar niet duidelijk wat voor hen "normale" slijtage is en wat vroegtijdige slijtage is...
=> zou ik eens vragen.

Dit wordt NIET gedekt:

B. Niet gedekt door het contract ŠKODA Wecare :

  • De banden en aanverwante werken (in optie voor fleetklanten).
  • Schade aan het koetswerk, de afdichting van de deuren, ruiten, open dak. Verkleuring, vervorming van de onderdelen en binnenbekleding. Cabriodak: esthetische schade of gebrek aan onderhoud of gebruik dat niet overeenstemt met de gebruiksaanwijzing van de wagen. Leer- en stofbekledingswerken.
  • De vervanging van stukken die niet noodzakelijk zijn voor de werking van de wagen (bv. zetelbekleding, versnellingshendel en balg, handgreep, verkleurd dashboard, versleten stuurwiel, vloertapijt ...).
  • Later gemonteerde accessoires, tuning of mechanische of elektronische wijzigingen aan de wagen.
  • Update navigatie van een navigatie-DVD. GPS-updates.
  • Geluidsvermindering (van de bekledingen/het dashboard ...), tenzij het geluid de voorloper is van een toekomstig defect.
  • De koppeling na vroegtijdige slijtage of niet-conform gebruik. Vakantieonderhoud.
  • Additionele brandstoffen en/of toegevoegde brandstoffen (AdBlue bv.).
  • De werken aan accessoires die niet van de fabriek komen, zelfs wanneer ze bij de concessiehouder gemonteerd zijn.
  • Wassen en onderhoud van het leer.
  • Werken uitgevoerd buiten het officiële net.
  • Seizoensgebonden nazichten.

@Wallieweb : wat moet zo een WeCare contract kosten? per jaar?
De meeste mensen die zo iets overwogen hebben zijn er meestal op terug gekomen wegens veel te duur..
 

Wallieweb

Actief lid
Koppeling is gedekt (check de link maar in de beginpost)
Banden zijn idd uitgesloten, maar dat weet ik.

Kostprijs per maand: 66 €
Snelle berekening: 12m X 66 € = 792 € / jaar
12 jaar lang = 9500 € (laten we zeggen, met index zal dit ongeveer 10.000 euro zijn).

Ik dacht aan volgende kosten:
15 keer klein onderhoud met nodige filters: 1875 € (125 € / keer)
1 X nieuwe gastanks in 12 jaar wegens roestvorming: 2000 € (kosten gecheckt via duits forum VW)
2 X GDR vervangen: 2000 € (2 X 1000 €) (kosten gecheckt via duits forum VW)

4 X bougies vervangen (op 60.000 km): 500 € (4 X 125 € skoda.nl)
2 X remblokken en schijven: 860 € (2 X 430€ via skoda.nl)
1 X nieuwe batterij: 150 €
2 x schokdempers: 700 € (2 X 350 €)
3 X ruitenwissers: 210 € (3X 70€)
1 X distributieriem : 500 €
Zeker niet te vergeten: Enkele keren airco-service, lampen,...

Dit gaat richting 9500 euro, uiteraard als ik de 2 grote kosten weglaat dan geraak ik aan 5500 euro.

Welke kosten ben ik nog vergeten of zijn sommige kosten hoger of lager?

Ik ben me er volledig bewust van wanneer ik mijn wagen zou verkopen na 3 jaar of wanneer ik hem total loss zou rijden, dat ik deze kosten heb betaald maar niet kan recupereren...

@Joske: Eerst dacht ik ook duur, maar aangezien ik lang met de wagen wil rijden is dit minder duur dan gedacht. Met mijn VW Golf van 14 jaar heb ik nooit defecten gehad, maar regelmatig wel wat slijtage en dit kan soms een rekening opleveren van 600-700 euro, daarom dat ik het een beetje wil inschatttn, ook al is dit ZEER moeilijk.
 
Laatst bewerkt:

Joske

Forumguru
Ik zou het nooit doen denk ik.. en als ik je (plausibele) berekening zie zou ik eerder zeggen, rij er 90.000km mee en verkoop hem. Je schrijft dan wsl 10.000 euro af.. maar je hebt vast een hoop minder zorgen.

Ikzelf ben nochtans ook van het principe om een wagen 10 jaar te rijden, maar als ik zo allemaal die kosten zie begin ik toch te twijfelen. Ik ga binnen 3 jaar wel eens een keer luisteren voor inruil denk ik ;)
 

Wallieweb

Actief lid
Ik wil mijn auto +10 jaar houden, het beestje kostte me veel geld en ik geloof niet in inruil zoals sommigen in mijn omgeving doen.
Bottom line komt dit waarschijnlijk op hetzelfde neer qua kosten nieuwe wagen tov onderhoud oude wagen...

Nog iemand een bijdragen bij de berekening die ik gemaakt heb? Misschien dat sommige kosten overschat zijn en anderen onderschat?
 

Joske

Forumguru
Waar ik wel nog een kanttekening bij heb (als ik mag tenminste..), is de distributieriem, 210.000km maar de vraag is... gaat de waterpomp ook zo lang mee gaan?
Anders heb je 2 maal distributie aan je been. (hou ik zelf rekening mee)
 

Wallieweb

Actief lid
Dus die kost kan er dus nog bovenop komen, boven mijn berekening die ik al maakte...
Is een wecare dan misschien toch niet zo kostelijk als je met een oude auto wil rondrijden? ;)
 

Joske

Forumguru
mja... de Faab van 2006 met 155.000 km doet het nog steeds goed. Ik denk alles opgeteld aan onderhoud/kosten ik niet boven de 2000 kom (banden inclusief).
Ook een deel onderhoud/remmen wel zelf gedaan. Maar tot 120.000km al zijn beurten in de garage gehad. Natuurlijk wel eenvoudigere techniek en ook een portie geluk (?). Maar ook zelf alert zijn voor eventuele aankomende problemen, preventief onderhoud loont :).
 

Tuner111

Forumguru
ikzelf heb ook wecare genomen. vindt het een mooi systeem, ik betaal 50 euro de maand en rij zo zorgeloos rond. geen grote facturen meer + bij wecare zit ook reisbijstand in heel europa (vraag maar eens na). ik heb voor me eens de berekening gemaakt en het komt misschien wat duurder uit. Maar er is geen een maand groter dan de andere en de rust dat je 12 jaar zorgeloos rond rijd is voor me een dik+punt.

ook is je contract aanpasbaar naar je ziet dat je de totaal km's haalt of er zou overgaan. En als je de wagen verkoopt kan de volgende eigenaar je wecare gewoon overnemen wat een +punt kan zijn voor de verkoop van de wagen.

mijn mening: duurder: ja dat wel. Meer gemoedsrust: ja zeker ! niet meer moeten vrezen wat voor factuur er je nu zal te wachten staan...
 

CDK

Forumguru
privé zou ik zo'n contract nooit aangaan, zakelijk wel, de post onvoorziene uitgaven reduceer je dan flink (in mijn geval)
Als voorbeeld: mijn nieuwe truck waar ik op 15 september m'n boterham mee hoop te gaan verdienen moet 7 jaar meegaan, ik heb daarvoor een reparatie & onderhoud contract (R&O) afgesloten, kosten 348,- / maand, lijkt best veel geld, maar alle kosten zijn gedekt binnen Europa, ook afsleep/bergingskosten. Ik kan bij elke dealer terecht voor reparatie plus daar komt bij dat alles wat ik teveel betaal wordt verrekend als extra korting op de volgende nieuwe auto. Vanuit mijn perspectief zeg ik dat 66,- / maand een TE hoog bedrag is voor de te lopen risico's Wellicht zit er zelfs een jaarlijkse herindexering van de prijs verborgen in de kleine lettertjes, ik weet het bijna wel zeker :jaja:
 

Wallieweb

Actief lid
Ja klopt, maar de oplijsting die ik maakte is gewoon om voor mezelf een berekening te kunnen maken van de eventuele kosten die er zou kunnen komen.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik weet niet zo zeker of ik mijn auto wel 12 jaar of nog langer zou willen houden, zelfs als dat "bottom line" iets minder geld zou kosten. Tegenover het nadeel van de meerkosten van wat eerder inruilen staa m.i. toch ook een paar voordelen:
  • nieuw ontwikkelde auto's bieden meer actieve en passieve veiligheid;
  • nieuwere technieken en comforthulpjes beschikbaar;
  • nieuwere auto's zijn veelal ook weer zuiniger dan vergelijkbare eerdere modellen;
  • nieuwere auto's zijn gemiddeld genomen betrouwbaarder dan zo'n ouwe bak (als je tenminste een model kiest waarvan de kinderziekten zijn uitontwikkeld);
  • gelegenheid om eerder aan te passen aan gewijzigde omstandigheden die een grotere of juist kleinere auto vereisen;
en misschien vergeet ik nog wel wat.

Kortom: mogelijk geef je over 12 jaar opgeteld wat meer geld uit, maar daar krijg je ook wel wat voor terug.
En dan laat ik subjectieve zaken als bv. het prettige gevoel van een nieuwe auto te hebben bewust buiten de vergelijking...
 
Bovenaan Onderaan