Kosteninschatting onderhoud (12 jaar)

Spierings

Forumguru
Het begint natuurlijk pas interessant te worden als je er lang in rijdt. De eerste jaren heb je erg weinig onkosten. Tegenwoordig worden er ook veel schades gereden. Als je na bevoorbeeld na 6 jaar je auto total rijd of zo, heb je zoizo veel te veel betaald.

Je houdt rekening met kleine beurten, zo werkt het echter niet. Het is om en om.
Klein, groot, klein, etc. Je houd rekening met bougies etc, maar een grote beurt is op zichzelf al duurder omdat deze uitgebreider is.
 

Wallieweb

Actief lid
Ja weet ik, ik heb een snelle berekening gemaakt, dus wil er graag meer detail inbrengen om tot een goed inzicht te komen van de toekomstige kosten. Alle hulp is welkom :)
 

MarcoO2

Forumguru
Koppeling is gedekt (check de link maar in de beginpost)
Wel goed lezen ;) ik gaf aan dat bovenmatige slijtage van de koppeling is uitgesloten, en gezien het verwachte gebruik kan dat best eens bovenmatig zijn. Wel handig om dat te checken en mee te nemen in je afwegingen.
 

micky

Forumguru
Koppeling is gedekt (check de link maar in de beginpost)
Banden zijn idd uitgesloten, maar dat weet ik.

Kostprijs per maand: 66 €
Snelle berekening: 12m X 66 € = 792 € / jaar
12 jaar lang = 9500 € (laten we zeggen, met index zal dit ongeveer 10.000 euro zijn).

Ik dacht aan volgende kosten:
15 keer klein onderhoud met nodige filters: 1875 € (125 € / keer)
1 X nieuwe gastanks in 12 jaar wegens roestvorming: 2000 € (kosten gecheckt via duits forum VW)
2 X GDR vervangen: 2000 € (2 X 1000 €) (kosten gecheckt via duits forum VW)

4 X bougies vervangen (op 60.000 km): 500 € (4 X 125 € skoda.nl)
2 X remblokken en schijven: 860 € (2 X 430€ via skoda.nl)
1 X nieuwe batterij: 150 €
2 x schokdempers: 700 € (2 X 350 €)
3 X ruitenwissers: 210 € (3X 70€)
1 X distributieriem : 500 €
Zeker niet te vergeten: Enkele keren airco-service, lampen,...

Dit gaat richting 9500 euro, uiteraard als ik de 2 grote kosten weglaat dan geraak ik aan 5500 euro.

Welke kosten ben ik nog vergeten of zijn sommige kosten hoger of lager?

Ik ben me er volledig bewust van wanneer ik mijn wagen zou verkopen na 3 jaar of wanneer ik hem total loss zou rijden, dat ik deze kosten heb betaald maar niet kan recupereren...

@Joske: Eerst dacht ik ook duur, maar aangezien ik lang met de wagen wil rijden is dit minder duur dan gedacht. Met mijn VW Golf van 14 jaar heb ik nooit defecten gehad, maar regelmatig wel wat slijtage en dit kan soms een rekening opleveren van 600-700 euro, daarom dat ik het een beetje wil inschatttn, ook al is dit ZEER moeilijk.

ruitenwissers meer elk jaar tot max 2 hoor (als je goed zicht wilt hebben tenminste :D, daar doe je echt geen 4 jaar mee, het rubber verouderd, ik krijg elke beurt (op eigen verzoek) nieuwe, dus 2-3 keer per jaar, maar ze kosten geen 70 euro. prive is het rubber ook versleten na 1-max 2 jaar (5.000km per jaar) maar ze gaan stuk door droog worden als je niet veel rijdt.
 

turboturbo

Forumguru
Ander idee dat bij mij op kwam: spaar elke maand die 50 euro voor onderhoud.
Dan heb je én geen (of iig minder) last van de dure, onverwachte reparaties of onderhoud.

Én al het gespaarde geld dat je aan het einde van de 'rit' overhoudt, kan je in eigen zak steken. Blijft natuurlijk wel een klein risico dat je met die 50 x 12 maanden (600,-) een keer een jaar niet uit komt....
 
Laatst bewerkt:

Wallieweb

Actief lid
Ja daar heb ik ook al aan gedacht, in zekere zin is het een soort van extra verzekering die je neemt en misschien niet volledig nodig hebt. Ik wil gewoon een zo goed mogelijk beeld krijgen op eventuele kosten in een looptijd van 12 jaar.
 

Canon-Eye

Forumguru
in zekere zin is het een soort van extra verzekering
Als iedereen nou eens alleen die kosten zou verzekeren die men niet zelf kan dragen, dan zouden de meeste mensen op jaarbasis aardig wat geld overhouden. Dáár kan men dan weer eventuele onverwachte tegenvallers (die zich net dus zo goed ook niet kunnen voordoen) van betalen.
Dit is natuurlijk minder goed voor de werkgelegenheid en de jaarcijfers in verzekeringsland - dat dan weer wel... ;)
 

Wallieweb

Actief lid
Helemaal mee eens met je bijdrage, in feite heb ik dezelfde mening in meeste gevallen.
Ik heb het topic geopend om een zicht te krijgen op te verwachten kosten voor een auto die 18.000 km per jaar zal rijden en dit gedurende 12 jaar lang. Ik weet dat er vele factoren zijn die een rol spelen enz.

Tot op heden ben ik zelf nog niet verder geraakt dan mijn summiere berekening in post 8.

De dealer heeft het me niet voorgesteld om te nemen, ik heb zelf erachter gevraagd. Er is weinig terug te vinden over wecare op het internet en ik wilde met dit topic ook anderen helpen met dit vraagstuk.
 

turboturbo

Forumguru
Het ervaren is m.i. ook zeker geen gek idee of constructie, hoor! Ik snap heel goed dat je hierover aan het nadenken bent...
 

boontjeRS

Forumguru
Heb ook bij aankoop van mn vrs wecare prijs gevraagd. Kwam op 76euro per maand. Voor 20d km/jaar. Heb vriendelijk bedankt. Mag ik al een aardig kostje hebben om dit eruit te halen. Bij leasen zou ik het wel doen, daar je meestal veel meer kms doet. Mijn mening. :lezen:
 

boontjeRS

Forumguru
Juist @Canon-Eye , bedoelde dit eigenlijk zo gelijk je zei. Bij leasing zit dit er denk ik meestal mee ingecalculeerd in de lease prijs of je zou privé moeten leasen. Goed opgemerkt!
:D
 

JXX

Senior Member
@Wallieweb
Hallo stadsgenoot!!!:troost:

Ik kan je eventueel de kosten meegeven die ik bij mijn vorige auto gedurende 15 jaar heb gehad.
Het gaat over een VW Bora die 15 jaar lang op onderhoud is geweest bij de officiële dealer, dus om de 15.000 km.
Na 15 jaar had ik 266.000 km, dus bijna 18.000km per jaar. Hierin zitten dus 2 distributieriemen (90.000 en 180.000km) en 1 waterpomp (180.000km).
Na 12 jaar de batterij preventief zelf vervangen, wel gekocht bij de VW-dealer.
Tevens zelf 2 nieuwe koplampen gestoken wegens dof uitzicht.
Ruitenwissers altijd zelf gekocht en regelmatig vervangen (goedkoop merk)
Banden via mijn werk of via online (10 a 12 stuks, weet niet meer precies)

Alle kosten samen (onderhoud, banden, batterij, 2 koplampen, ruitenwissers, kleine reparaties (nooit grote reparaties=zeer betrouwbare auto)) kom ik op een totaalbedrag van ongeveer 5.700 euro, all in!
Dus ongeveer 380 euro per jaar.

Ik weet ook wel dat de prijzen 15 jaar terug anders zijn dan de komende 15 jaar maar het geeft misschien toch een idee.;)
 

Wallieweb

Actief lid
Aha een stadsgenoot, nog een Maaslandse Belg hier op het forum.
Mhm... dat valt reuze mee, zeker omdat de banden in het pakket zitten.

Mijn VW Golf 4 had ook geen grote reparaties (15 jaar 280.000 km), anderen hoor je dan met een kapotte versnellingsbak enz. bij dat model.
De VW Polo daarentegen die ik 5 jaar geleden als firmawagen had, die had na 30.000 km (+/-8 maanden) een kapotte nokkenas (weliswaar binnen garantie), er werd een volledig nieuwe motor ingestoken...
Versnellingsbak bij een collega was kapot na 30maanden en 40.000 km (buiten garantie)...

De O3 is ook een betrouwbare wagen, de CNG-techniek is relatief nieuw voor de VAG-groep, de grootste problemen zijn achter de rug lees ik op de Duitse forums. Een kapot gasventiel ga ik sowieso meemaken en ik gok ook op roestige tanks na 12 jaar als extra kost buiten een standaard TSI-motor.
 

Cordoba

Forumguru
Ik heb niet gecheck wat je erin hebt zitten, maar een nieuwe achterdemper (uitlaat) mag je zeker op rekenen, en als je pech hebt 2.
Daarnaast krijg je met zo'n contract met 'optische' uitsluitingen geheid een hoop discussie over wat wel, wat niet. Bijvoorbeeld als je veel last hebt van steenslag op de motorkap: je kunt zeggen dat je het laat verhelpen om doorroesten te voorkomen, de verzekering zal zeggen dat het een puur optische kwestie is. De genoemde doffe koplampen met verminderd zicht is ook zoiets: zolang het geen APK afkeur is kun je stellen dat niet noodzakelijk is voor de werking van de auto. Een ander voorbeeld: kapot raammechanisme, als ik alle uitsluitingen lees, zullen ze hoogstwaarschijnlijk zeggen dat het niet nodig is.

Nu heb je het geluk dat de APK-eisen voor latere bouwjaren steeds uitgebreider worden, maar ik denk niet dat je blij wordt van een auto die volgens deze regels wordt onderhouden, en dan ga je dus geheid extra geld uitgeven, waardoor je de verzekering weer geldt bespaard.
 

ElScorpione

Forumguru
Ik denk dat je met die leeftijd toch ook moet rekenen op een nieuwe dynamo, accu en misschien ook de pomp van de airco en de stuurbekrachtiging? Mijn O2 schijnt ook een aparte riem te hebben voor de dynamo en die is laatst ook vervangen. Die moet je dus ook meerekenen. Misschien ook nog een raammechaniek of slot. In mijn geval ook een GPS dakantenne van 295 euro. Voor hetzelfde geld gaan ze niet kapot, maar zeker weten doe je dat niet. Dat WeCare verhaal is inderdaad een soort verzekering. Het kan een gevoel van rust geven als je weet dat hierin alles gedekt is. Voor een vast bedrag weet je waar je aan toe bent. Dat is niet zo, als je zo'n pakket niet neemt. Met een verzekering is dat precies hetzelfde. Vooral pechhulp gaat in die richting. Heb je behoefte aan zekerheid, neem dan dat plan. Lig je niet wacht van mogelijk wat onderhoudskosten, doe het dan niet en reserveer er zelf geld voor.
 

Cordoba

Forumguru
Dynamo heb ik eigenlijk nog nooit hoeven vervangen, auto's tot boven de 200.000 km gereden, mijn vorige auto was ruim 14 jaar voor ie total loss ging door een landende slOpel, en mijn huidige Fabia is ook ruim 12 jaar.

Airco systeem zal niet in het contract zitten onder het motto niet nodig (dus de pomp niet, maar ook de eerder genoemde condensor niet).
 

Wallieweb

Actief lid
Wat is gedekt: (je kan de opties openklikken http://www.vdfin.be/skodafinance/lo...kt-een-wecare-contract-(niet).aspx#topContent )
Dit zit onder bv .Verwarming/Airco
  • Condensator
  • Droger
  • Verdamper
  • Verversing freon
  • Compressor
  • Aircoleiding
  • Servomotor
  • Radiator
  • Stationaire verwarming
  • Ventilator
  • Weerstand
Elektriciteit
  • Alternator
  • Richtingaanwijzers / stuurapparaat / multifunctionele stuurwielen
  • Schakelaars
  • Starter
  • Centrale vergrendeling + zender
  • Hoorn
  • Ruitheffer
  • Elektromotoren
  • Boordcomputer + stuurdoos
  • Koplampen en achterlichten
  • Relais
  • Motorafstellingen
  • Instrumentenpaneel
  • Voelers
  • Weerstand achterruit
  • Regelaar
  • (Vrije) alternatorschijf
Diversen

  • Antenne
  • Bekledingen (gordel/spiegel)
  • Waterinfiltratie
  • Ruitensproeierreservoir
  • Ruitensproeierpomp
  • Sloten + cilinders
  • Alternatorriem
 
Bovenaan Onderaan