Kosteninschatting onderhoud (12 jaar)

Spierings

Forumguru
Defecten zullen gewoon onder het contract vallen.

Een raam mechanisme is ook gewoon een defect en niet iets optisch..

Steenslag is optisch, roest hierdoor is dus ook gewoon optisch.

Uitlaat dempers gaan tegenwoordig erg lang mee. Van mijn 1999 Toledo, 2004 superb en mijn broer zijn 2002 ibiza zijn nog nooit de einddempers vervangen en was ook niet nodig.

Airco defecten zullen er wel onder vallen, maar een airco service niet aangezien hier geen termijn voor voorgeschreven staat.
 

dhe019

Actief lid
Misschien slecht vergelijkbaar, maar toch: Ik rij een 1.9 tdi O2 uit 2005 die ik op 112k in 2009 heb aangeschaft. Hij staat nu op 3ton+. Deze auto is nu dus 10 jaar en rijd als een zonnetje.

In de 6 jaar dat ik er 30k+ per jaar mee heb gereden kostte het onderhoud (dealer, wassen 1x/2mnd, bandjes online, zelf ruitenwissers & vloeistoffen kopen) mij dus inclusief alles 8240 euro. Ik durf wel te zeggen dat de meeste onderdelen die zijn vervangen slijtage onderdelen zijn: preventief schokbrekers, airco, remmen/klauwen, DMF/koppeling, 3 paar banden, distributieriem+waterpomp, 2 mattensets. Verder gewoon de grote beurt ieder jaar. Ik denk dat als je dit bedrag over 10 jaar uitsmeert het ongeveer 1000 eur meer is (door de beurten). Dat is ongeveer hetzelfde bedrag als wat je bij WeCare zou betalen, maar dan met alles erbij wat zij niet doen.

Dat was ongeveer de vraag die je stelde, toch? Die schokbrekers en remmen zul je in de stad ook wel tegenaan lopen. Koppeling misschien ook wel. Banden zal je vaker lukken.

Maar de echte vraag, zou ik het doen? Alleen als ik geen risico kan lopen. Want dit is gewoon een verzekering (+kosten auto + administratie + winst van verzekeraar), net als alle andere. De kosten worden er niet lager van (dat kan namelijk, gemiddeld, niet).
 

Wallieweb

Actief lid
Zonet gebeld om te informeren naar de dekking van wecare op de CNG-gastanks...
Roesten van dit onderdeel is dus niet gedekt.
Deze zitten niet in het contract meneer :mad:
Nu begin ik al helemaal te twijfelen :nono:
 

auriga

Forumguru
Zo'n onderhoudscontract biedt Skoda aan om er aan te verdienen, niet om er geld op toe te leggen.
Dus bij normaal onderhoud leg je er grof op toe. Je moet dan net tegen wat extreme zaken aanlopen die toevallig niet in de kleine lettertjes staan, wil zo'n contract enigszins lucratief uitpakken voor een particulier.
 

Wallieweb

Actief lid
Ik zag zonet je topic over de versnellingsbak, dit is gelukkig binnen garantie voor je verholpen.
Mijn VW Polo kreeg na 30.000 km een nieuwe motor, ook wegens productiefoutje (auto was 7 maanden oud).
De vraag die ik me altijd gesteld heb is, "wat als ik 12.000 km per jaar zou rijden, dan is dit na de gebruikelijke garantieperiode van 2 jaar?"
 

Spierings

Forumguru
Als de garantie van 2 jaar voorbij is, krijg je vaak nog een coulanceregeling als deze dealer is onderhouden
 

Wallieweb

Actief lid
Klopt, maar mijn collega had een VW Cross polo van 2.5jaar met 45.000 km en hierbij geen coulanceregeling, was hetzelfde euvel als mijn wagen, wel andere motor en ook niet na aandringen was er een tegemoetkoming voor het probleem. Beetje zuur dan als je dat hoort.
 
Bovenaan Onderaan