(koude) startproblemen en melding "depress clutch"

ed-culinair

Nieuw lid
Beste forumleden,

Mijn naam is Eddie de Bruin. Ik ben sinds 2016 in het bezit van een Skoda Superb 1.6 TDI.

Ik zit sinds eind 2020 met een startprobleem. Het probleem zit hem in het (bij een koude start) niet meteen (pas na 5 a 10 minuten proberen) willen starten. Inmiddels is de accu, koppelingsensor en startmotor vervangen, maar het probleem doet zich nog steeds voor. Ook zijn alle massapunten al nagelopen.

Bij een koude start gaan netjes alle lampjes aan en uit, maar hoor ik bij het proberen te starten verder eerst niks. De startmotor draait niet rond en de melding “depress clutch” verschijnt op mijn dashboard, terwijl ik de koppeling helemaal heb ingetrapt.

Na enige tijd proberen beginnen er geluiden te komen (Beetje "hoestend" geluid, lijkt alsof een heipaal in de grond wordt geslagen) en lijkt hij “op gang te komen”. Als ik dan de sleutel weer even verwijder en een minuutje wacht, kan ik daarna probleemloos starten en wegrijden. Alsof er niets aan de hand is. Vervolgens kan ik na een rondje rijden of een bezoekje aan de supermarkt probleemloos achter elkaar opnieuw de motor starten en stoppen zonder haperingen. De volgende dag is het probleem echter weer terug en moet ik hetzelfde startprotocol weer opnieuw starten om de auto aan de praat te krijgen. Als hij eenmaal is gestart, loopt hij als een zonnetje en tijdens het rijden ervaar ik geen enkel probleem.

Heel af en toe schiet de motor bij het proberen te starten in een foutmelding “engine workshop fault” waarbij het lampje van de gloeispiraal gaat knipperen. Uitlezen levert geen foutcodes op, dus die wis ik vervolgens weer (eigen OBDII kastje), zodat het lampje weer uit gaat en ik de auto uiteindelijk weer kan starten.

Ik heb al vele malen rondgekeken op internet wie de oplossing voor dit probleem heeft. Er zijn meer mensen met problemen maar daarbij staat geen oplossing of een oplossing die bij mij niet heeft geholpen door de reeds vervangen onderdelen.

Ik zou het onwijs waarderen als hier iemand is die dit probleem kent en die mij kan helpen dit op te lossen. Mijn vaste Bosch Car Service in mijn woonplaats en een Diesel specialist heeft dit tot nu toe niet kunnen oplossen.

Alvast bedankt!
 

JeSko

Forumguru
Ik zou persoonlijk eens naar een echte VAG specialist gaan, zo'n Bosch service center kan prima zijn, maar die herbergen zelden de kennis die een echte VAG kenner heeft. De koppelings sensor is vervangen, maar de bekabeling van en naar die sensor kan ook kaduuk zijn ( ben ik hier tegengekomen in een ander gelijkaardig topic ). Het zou ook kunnen dat de koppeling zelf versleten is, en daardoor een bepaalde waarde niet altijd haalt bij het starten, maar dat zou je al lang gemerkt hebben tijdens het (weg)rijden, en verklaart niet dat de auto altijd dezelfde kuren vertoont en zo slecht start. :pieker:

Weet jij hier meer van @Monteurtje ?
 

Desperado

Forumguru
Van alles vervangen op de gok. Dat werkt niet en kost alleen onnodig geld.
Er zijn zeker wel specialisten die dit kunnen vinden met de juiste apparatuur.
 

Duijzer

Donateur
Hoe is de staat van de gloeispiralen? Het lijkt zich alleen voor te doen bij koude starts, als de motor even gelopen heeft is het over.
 

JeSko

Forumguru
Juist ja @Duijzer , niet eens aan gedacht maar goede insteek, zou wel wat zijn als de "diesel specialisten" daar dat gemist zouden hebben.
 
Uitlezen levert geen foutcodes op, dus die wis ik vervolgens weer
Als er geen foutcodes zijn, hoe kan je die dan wissen? Zijn er misschien foutcodes die buiten bereik van je eigen ODB-kastje blijven? De startmotor draait eerst niet en later met moeite. Dan zou ik de elektrische aansluiting van de startmotor en het startrelais controleren.
 

EdK

Forumguru
Zou eens contact opnemen met de VAG specialist in ik meen Dedemsvaart.
Redelijk bij je in de buurt en schijnt een zak te zijn met een goede reputatie.
En ja het kastje waar jij mee uitleest is een beetje een universeel apparaat als ik het inschat.
En ja die missen wel eens storingsdata, maar ook die toko in dedemsvaart kan dit met betere apparatuur uitlezen en misschien dat het probleem dan in enkele minuten bekend is.

Heb zelf met een Yamaha motorfiets ook in verleden veel startproblemen in de koude ochtenden gehad. En als ik dan de motorhandschoen op de luchtinlaat van luchtfilter legde dan starte de motor zonder problemen.
Nu is een benzine blok natuurlijk wat anders dan een diesel maar je zou het eens kunnen proberen of dit ook het probleem oplost....
 

Duijzer

Donateur
Probeer eens: contact aan, zodra het lampje gloeien uit gaat het contact uit. Niet starten. En weer aan. Desnoods nog een keer. Dan na de tweede of de derde keer starten zodra het gloeilampje uit is. Als ie dan wel start zijn je gloeistiften waarschijnlijk een eind op.
 

ed-culinair

Nieuw lid
Wauw wat geweldig dat er binnen een dag al zo met me is meegedacht. Met deze tips kan ik wat.

@Desperado , ik ben inmiddels rond de €1000 lichter dus inderdaad, dit heeft me alleen maar geld gekost zonder oplossing. Ze weten het gewoon niet en gaan dan dingen vervangen die het kunnen zijn. Ik ben een leek op dit gebied dus als mijn “vaste” garage aangeeft dat x het probleem zal zijn en moet worden vervangen, dan vertrouw ik daar (onterecht) op. De startmotor heb ik bij mijn diesel specialist laten vervangen (stuk voordeliger)

@JeSko @EdK mijn Diesel Specialist (Dieseltech Joure) wil hem graag eens uitlezen maar dat moet die storing zich wel weer voordoen zegt hij (knipperend lampje gloeispiraal) en moet ik met de auto in storing langs komen. Ik weet niet eens of ik hem dan kan starten en die storing treedt maar af en toe op. Zou een VAG specialist dat wel kunnen uitlezen? Ondanks dat ik de codes heb gewist? (@Fabia61 die er inderdaad niet waren, maar lampje van de gloeispiraal ging wel weer uit nadat ik voor “erase codes” heb gekozen. Het kan inderdaad ook zijn dat het onderdeel wel goed is (koppelingsensor) maar de bekabeling niet. (Ik heb aan het deels weggevreten geluiddempingsmateriaal aan de binnenkant van mijn motorkap te zien vermoedelijk eens een steenmarter in mijn auto gehad, dat had ik nog niet genoemd in mijn 1e post)

@Duijzer, gloeispiralen zat ik ook aan te denken, maar volgens mijn diesel specialist zal dat het niet zijn. Wellicht toch eens naar laten kijken, je weet maar nooit. Bij het op contact zetten brandt het lampje wel even kort een seconde (of 2) en gaat dan uit. Jouw tip heb ik al geprobeerd maar dat verhelpt het probleem helaas niet.

@45069 de koppelingschakelaar zou wellicht ook kunnen. Neem ik ook mee richting mijn garage als mogelijke oorzaak.

Wat ik verder nog als tips kreeg via problemcar.nl is dat het vervangen van het koppelingsrelais of het contactblokje van het stuurslot dit probleem ook zou kunnen verhelpen.

Nogmaals dank voor alle adviezen tot nu toe en ik ga er mee aan de slag.

Verder hou ik me aanbevolen voor adviezen over nu nog niet genoemde zaken die hiermee te maken kunnen hebben.
 

Tees

Donateur
Oei, sporen van een steenmarter! Dan zou ik zeker de bekabeling na (laten) lopen of, nog beter, nameten. Niet alleen van de koppelingsschakelaar, maar ook van de startmotor en de gloeispiralen.
 

Duijzer

Donateur
Als je een steenmarter gehad hebt, dan is de eerste verdachte bekabeling. Daar zijn ze dol op...
Blijft wel vreemd dat het alleen optreedt bij koude motor, maar als je even gereden hebt over is. Dat duidt toch weer op een onderdeel dat bij koude motor moet werken maar wellicht versleten is. Bij warme motor heb je dan geen last. Ben benieuwd wat er uitkomt.
 
Laatst bewerkt:

eriktv

Forumguru
VAG specialist in ik meen Dedemsvaart.

Bedoel je JB Autoservice in Dieverbrug? Daar is @achbrouwer trouwe en tevreden klant. Verder is VVT in Marum een bekende VAG-dieselspecialist in het Noorden. En ja een probleem met de bekabeling kan vreemde storingen veroorzaken, weet ik intussen uit eigen ervaring. Maar ik sluit me aan bij @Duijzer dat koude/warme motor een sterkere aanwijzing is. Gloeibougiestoringen zie je immers ook in het storingsgeheugen en die kunnen volgens mij geen invloed hebben op het (al dan niet) draaien van de startmotor.

Een vreemde combinatie van storingen (zoals koppelingsmelding én moeizaam starten) duwt mijn gedachten in de richting van bekabelingsstoringen, maar of het op temperatuur zijn dat kan verhelpen? Wellicht kunnen elektrotechnici als @EdK hier licht op werpen? Dat als een kabel warmte uit de omgeving krijgt de stroom weer beter door kan lopen?

Ik heb nog wel een mooie 98% intacte kabelboom voor een 2.0TDI in de aanbieding voor de liefhebber :D
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

ed-culinair

Nieuw lid
Vandaag was ik een dagje vrij en had ik de auto nodig, dus vanochtend maar weer eens met goede hoop starten. 1e startpoging leverde meteen de melding “depress clutch” op en verder geen enkel startgeluid. Dus ik dacht, laat ik eens niet blijven proberen te starten, maar de sleutel er na de mislukte startpoging uit te halen en meteen een seconde of 30 te wachten. Zo gezegd zo gedaan, sleutel er weer in, op contact gezet en daarna starten en hij liep als een zonnetje. Onderweg (meerdere stopplaatsen) geen enkel probleem ervaren. Opnieuw starten lukte zodra hij eenmaal is gestart, ook als de auto nog (bij lange na niet) op bedrijfstemperatuur is gekomen. Blijft vreemd...maar we gaan er naar laten kijken binnenkort.
 

EdK

Forumguru
Ho wacht eens even......
Ik heb met mijn Caddy ook dat ik contact aanzet en dan koppeling indruk en de sleutel overhaal en de wagen ook niet meteen start.
En afhankelijk van temperatuur duurt het 2 tot soms wel een kleine 10 seconden voor hij start. ( al die tijd gewoon koppeling ingedrukt )
Schijnt iets met het voorgloeien te maken te hebben, voor heen zag je dan het spiraaltje, maar dat is in mijn teller er ook uit gesaneerd !

Dus probeer eens even te wachten bij je eerste startpoging op de ochtend ....
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

ed-culinair

Nieuw lid
@EdK dank voor de tip! Tegen beter weten in uitgeprobeerd en helaas geen succes. Ik heb de sleutel wel een 30 seconden vastgehouden om de starten icm koppeling volledig ingetrapt. Het enige wat gebeurt is om de zoveel seconden de melding “depress clutch” in mijn scherm.

Daarna sleutel er uit gehaald, 30 seconden gewacht, opnieuw geprobeerd en het is starten en lopen. Bizar dit gewoon. Hoe kan een stilstaande/niet warmgelopen auto elke keer pas bij de 2e keer starten en met een pauze na de 1e startpoging (sleutel er uit) aanslaan. Ik snap er echt niks van...

NB: wat mij bij elke 2e succesvolle startpoging wel opvalt is dat de snelheidsmeter en toerentalmeter dan even uitslaan en weer teruggaan en dit gebeurt bij elke 1e startpoging die mislukt (volgens mij) niet. Kan dat iets zijn?
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

JeSko

Forumguru
even uitslaan en weer teruggaan en dit gebeurt bij elke 1e startpoging die mislukt (volgens mij) niet. Kan dat iets zijn?

Bedoel je daarmee dat de naalden eerst helemaal naar rechts gaan en dan weer naar links vallen? Indien ja dat is je Needle Sweep, standaard op een Superb 2 en niets meer dan een gimmick
 

ed-culinair

Nieuw lid
@JeSko, dat is exact wat ik bedoel. Goed om te weten dat dit niets meer is dan een gimmick en dit niks met de startproblemen te maken heeft.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan