.... mijn Diesel Specialist (Dieseltech Joure) wil hem graag eens uitlezen maar dat moet die storing zich wel weer voordoen zegt hij (knipperend lampje gloeispiraal) en moet ik met de auto in storing langs komen...
Die Diesel Specialist is misschien wel Diesel Specialist, maar weet verrekte weinig van storingsmeldingen (zit blijkbaar meer op 'huisvrouwen-nivo').
- Allereerst hoeft er helemaal niets zichtbaar te zijn op het dashboard om toch een storingsmelding (in de ECU) te hebben. Als een storing niet belangrijk en acuut genoeg is, merk je daar niets van.
- Als een storing zich niet meer voordoet, staat deze nog steeds als foutmelding in de ECU. Afhankelijk van het optreden van de storing geeft de foutmelding aan als een storing zich niet continue voordoet (intermittent), wanneer de laatste foutmelding met die code is voorgekomen en hoe vaak. Als een storing niet meer optreedt, duurt het minstens 50 ritten zonder storing voor een foutcode uit het ECU geheugen wordt gewist. Alle starts waarbij de auto minder dan 2 uur stil heeft gestaan, tellen daarbij als één rit, dus als je bijvoorbeeld de wekelijkse boodschappen gaat doen (minder dan 2 uur geparkeerd staat) gaat tanken, en ook nog even ergens een bakkie koffie gaat drinken, geldt dat geheel slechts als één rit.
Net als monteurtje denk ik dat er 2 logische groepen van mogelijke oorzaken zijn:
- het intrappen van de koppeling wordt niet herkend (door sensor ziet onvoldoende beweging door bijv. niet geheel juiste positie van de sensor/gammele sensor/bedrading/probleem in de stroomvoorziening van dat stukje elektronica of wat dan ook)
- bij het omdraaien van de startsleutel gaat er iets niet goed (relais dat blijft hangen, haperend contactslot dat niet alles schakelt wat zou moeten, startmotor die om één of andere reden een slechte stroom of massa-aansluiting heeft, noem maar op)