Koude voeten

Fefor

Nieuw lid
We rijden nu alweer ruim twee maanden met volle tevredenheid in de Octavia greenline.
Maar met het koude weer van de afgelopen dagen is er toch iets wat negatief opvalt. De ruimte bij de voeten wordt namelijk nauwlijks warm als ik met de daarvoor bedoelde knoppen aangeef wat meer warmte naar de voeten te transporteren. Herkent iemand dit probleem? Of is er bij mijn auto iets niet in orde.
Alvast bedankt voor de reactie. B. Fefor

GewwiT

Lid
Ik ken het probleem wel, heb ook een 1.6 TDI Greenline en wat mij opvalt is dat deze met het koude weer nauwlijks warm wordt.

Elke dag in de file van Gouda naar Den Haag, dan zie je de watertemp. gewoon dalen naar zo'n 70 graden. De olietemp. komt ook niet boven de 80 graden uit...
Zodra je eenmaal weer rijdt (>100 km/u) is het wel weer dik in orde en klimt de watertemp. meteen weer op naar de 90 graden.

Heb jij dat ook met je Greenline?

octavia-gek

Actief lid
dit komt mij ook bekent voor, sinds gisteren.
Ik rij dagelijks 350 tot 400 km per dag.
Gisteren na een rit van ruim 200 km water netjes op temperatuur, olie 102 graden en
kreeg telefoon, daarmee de auto aan de kant gezet met draaiende motor om telefoongesprek netjes aftewikkelen en zie inderdaad watertemperatuur terug lopen naar 70 graden en olie idem dito na het gesprek terug de weg op en alles weer is zoals het hoort.
Bij me vorige auto nooit opgemerkt.
Toch even na vraag doen bij me dealer.
Ik rij geen greenline, maar wel met dezelfde motor en dat mag geen veschil maken.

PS ik ken geen koude voeten in de auto

Darkside

Forumguru
Toch raar. Heb geen diesel. Maar mijn 1.2 is binnen een kwartier op bedrijfs temperatuur. Oil temp is dan al 70+ en dat bij -6 gr buiten. Hiervoor voel je al warmte uit de vents komen. Heb hem overigens niet op mijn voeten staan maar de cc op auto
Dacht altijd dat dieselmotoren dit beter deden

Ronnie

Forumguru
Typisch probleem van de moderne "high efficiency" motoren, met name de diesels,
dat deze dermate efficient zijn dat ze weinig warmte produceren. Veel motoren hebben dan ook een electrische bijverwarming om de zaak nog enigszins op temperatuur te houden.

VEEJAY

Forumguru
Heb ik ook last van, ging laatst op zoek of er uberhaupt wel lucht geblazen werd. Dat werd het wel, maar mag wel meer wat mij betreft. Erg vervelend als je van die lange tenen heb net als ik.

Evilcomputing

Senior Member
Vanochtend vond ik het echt koud.
Dus kachel op high en max blazen op de voeten.

Naar mijn mening doet dat echt helemaal niks.
dus maar weer op auto gezet.

Volgende auto.. met standkachel.... :)

aiva tco adoks

Forumguru
Komt me bekend voor gisteren voor het eerst meegemaakt dat de temp terug loopt.??!!
Koelvloeistof op normaal niveau

Koude voeten was bij mijn fabia 1.9 TDI(2001),golf 5 tdi(2004) en nu weer bij mijn 02(2006)al een probleem :smiley29:
Waarschijnlijk vag rendement probleempje.

Na een lange rit 200/250 km lekker warme teentjes.:grin:

Ik heb precies hetzelfde.
Ik heb 2 uur in de file gestaan.
De binnen tempertuur was prima 20 graden in de cc auto stand maar weinig voetenwarmte.
Wat ook opviel dat de temperatuur meter sterk terug liep wel naar 60 a 70 graden.
Zal dus wel normaal zijn.:ahum:

Groet,

Gertjan

hemi24

Forumguru
Ook mijn 1.6 CR TDI wil slecht op temperatuur komen (en blijven). Domweg te efficient denk ik dan... ;)

V.w.b. de verwarming heb ik eigenlijk nooit koude voeten; normaal staat de climatronic bij mij altijd op "AUTO".
Enkel bij het omschakelen van de ontwasemingsstand om even snel de voorruit vrij te maken naar de automatische stand wordt het gevoelsmatig even kouder in de voetenruimte, maar dat trekt binnen een halve minuut weer goed bij.

aiva tco adoks

Forumguru
Net wat gevonden op superskoda.com

Misschien de oplossing voor skoda rijders met koude voeten problemen:)
of iemand ervaringen hier mee??

Installed:

fits to all Octavia II 04-08 models before facelift

- plastic cover for the front grille
- for Octavia II
- allows your engine to be heated faster
- prevents damage of your radiator
- great function add-on accessory for hard winter times
- easy installation
- comes with all neccessary installing hardware

Evilcomputing

Senior Member
Komt me bekend voor gisteren voor het eerst meegemaakt dat de temp terug loopt.??!!
Koelvloeistof op normaal niveau

Na een lange rit 200/250 km lekker warme teentjes.:grin:

Volgens mij lopen alle auto's qua water/olie temp terug als je stil gaat staan en wel warmte trekt via de kachelradiator.
Volgens mij loopt namelijk je koelwater netjes via je kachelradiator (en thermostaat offcourse) en verwarmt je auto.
Dus put je daar warmte uit trek je dat uit het blok vandaan.
Deze "doet niks" en koelt af.

En dat paneeltje om je radiator af te dekken.... ik durf dat niet aan in Nederland.
Als je nou in Sweden bent de hele winter hen het is steeds -20 buiten zou ik dat nog wel doen. Maar dat moet natuurlijk ieder voor zich weten :)

Ach wat een beetje winter al niet doet met ons als skoda rijders :)
Ik blijf de winter echt top vinden... hele oprit snelweg traction control lampje aan, handrem parkeren, collega's die de handrem vast gevroren hebben, buren die niet kunnen starten. Kan niet wachten tot me wintersport vakantie, dan kan men in eens wel weer rijden en heeft geen problemen :)

Koude voeten probleem herken ik wel, maar watertemp is bij mij stabiel op 90 graden, maar voordat dat met -7 op 90 graden is, zit ik zeker al een kwartier in de auto. Olietemp komt sowieso nauwelijks boven de 80 graden uit. Waardes van boven de 100 graden heb ik nog nooit gezien. En dat terwijl ik gewoon 120 km/h rijdt op de snelweg.

Wasmachineman

Forumguru
Waardes van 100 graden nog nooit gezien Marsepein? Ik zie regelmatig 105 graden staan bij mij en dan rijd ik 120-130 km/uur?! Zeker deze week nog gezien en morgen zal ik ook even kijken want dan mag ik weer de Afsluitdijk op en af....:winkie:
Morgen post ik weer hier!

Evilcomputing

Senior Member
Olietemp komt sowieso nauwelijks boven de 80 graden uit. Waardes van boven de 100 graden heb ik nog nooit gezien. En dat terwijl ik gewoon 120 km/h rijdt op de snelweg.

Als die bij mij niet op de 100 graden komt ga ik naar de dealer, bij mij is dat nou juist altijd het geval dat die op 100 staat

De 110 wil die ook wel aantikken :)

Nou, misschien 1 of 2 keer afgelopen zomer toen ik volle bak in Duitsland reed (+/- 190 km/h)

Ik zal eens met de dealer bellen, hoewel ze nu wel zullen zeggen dat het ook echt koud is buiten.

Evilcomputing

Senior Member
Opzich is koude olie nou ook weer niet heel erg,
Andersom is erger.

Te koud is ook weer niet goed..

En aj ik denk ook dat de dealer nu zegt van: heb je wel een gevoelt hoe koud het is?:grin:

aiva tco adoks

Forumguru
kun je ook instellen via maxidot dat je de olie temperatuur krijg te zien?? bij een octavia uit 2006
Lijkt me erg handig met deze temperaturen.

Veel denken bij koelwater op 90 gassen........

Bovenaan Onderaan