Koude voeten

Spaced

Senior Member
Toevallig viel mij dit vandaag ook op. Had m'n "nette" schoenen aan, met een dunne leren zool, dus steenkoude voeten toen ik instapte. Buiten dat het moeilijk is om de motor in langzaamrijdend verkeer fatsoenlijk op te warmen ( < 70km/h) viel me op dat m'n voeten ook nog steeds koud bleven. Vorige TDI had hier geen last van :)
 

Ronnie

Forumguru
Ik heb het geprobeerd op te zoeken, kon het helaas niet vinden, maar VW gebruik(te)
in de PD versies van de TDI's keramische electrische verwarmingelementen in het koelwatercircuit voor bijverwarming, misschien iets om achteraf in te (laten) bouwen?
Waarschijnlijk wordt het nu niet meer gedaan omdat het (te) veel energie verbruikt en de motoren niet meer voldoen aan de emissie-eisen..........
 

Evilcomputing

Senior Member
@ marsepijn:
Zie de bijlages
de 100 graden is na een 20 minuten rijden.

de 88 is na even 5 minuten te tanken.

(kon de plaatjes even niet mooier invoegen daar waar ik vanaf me huidge locatie niet mag ftp'en)
 

Bijlagen

  • oil temp 100.jpg
    oil temp 100.jpg
    9,2 KB · Weergaven: 7
  • oil temp 88.jpg
    oil temp 88.jpg
    8,4 KB · Weergaven: 5
Ritje vanmorgen 40 km, 85% snelweg @ 125 km/h. Olie is 1 kort moment 90 graden geweest, na 2 stoplichten alweer op 82 graden. Gek genoeg blijft mijn koelwater netjes 90 graden (Het duurt wel even voor dat zo is.) Ik schakel redelijk gelijk op met de schakelindicator, ik weet niet of dat ook invloed heeft.

Verder was de buitentemperatuur tussen 6 en 8 graden onder nul, had ik de binnentemp op 20 met de AC aan.

Overigens zijn deze ritjes om de olietemp wat hoger te krijgen funest voor het verbruik.... :grin:
 

rweersch

Actief lid
Ik vind ook dat de voetenverwarming niet helemaal geweldig is (in een 1.2 TSi), als ik dat vergelijk met de vorige auto, een Focus. Wat ik vaak doe is de climatronic handmatig instellen op maximaal blazen en alleen op de voeten; uiteindelijk verwarmt dat toch de hele auto omdat de warme lucht zelf de koude zones opzoekt.
Het ligt niet alleen aan de efficientie van de motor: de hoeveelheid lucht die uit de uitstroomopeningen wordt geblazen is erg weinig, zelfs op de maximale stand.
 
Ook ik vind de verwarming en ventilatie een drama in de facelicft Octavia.
Zelfs met stoelverwarming zit ik na een kwartier nog te rillen van de kou.

Watertemp. komt moeilijk op 90 graden.

daarbij piept en kraakt de wielophanging als een dolle, de Alfa 147 van mijn meissie van 2003 maakt niet zoveel herrie terwijl die er bekend om staat.

binnenkort het hok maar eens bij de dealer binnenschuiven.
 

SHEDAI

Lid
Hallo allemaal,

Nou de opwarmen van de auto duurt veel te lang met deze weer maar ja dat zal ook wel komen dat je ook te rustig moet rijden door al die gladheid..

Maar ja er is wel positieve kant voor mij
want voordat deze koude weer kwam had ik met een koude motor het probleem dat als ik met rond de 30 a 40 km per uur constant reed de auto deed schokken en nu geen last van..
 

Monteurtje

Forumguru
Waarom maakt iedereen zich opeens druk om de olietemperatuur. Vanaf het moment dat je een auto hebt tot aan nu je een octavia fl. hebt wist je ook niet wat de olietemperatuur was.
Als de motor al niet snel op temp. komt, dan de olie al helemaal niet. Want die wordt namelijk gekoelt door het koelvloeistof.
 
Ik denk dan gewoon, versnelling lager schakelen, dat de motor meer toeren maakt, dus warmer wordt... Of ben ik verkeerd aan't redeneren?
 
Heb ik geprobeerd, maar dat maakt niet uit. Soms zie ik stationair de olietemperatuur stijgen, en met meer toeren dalen. Hangt met dezetemperaturen meer af van de rijwind dan van wat anders denk ik.

Waarom maakt iedereen zich opeens druk om de olietemperatuur.

Omdat er 'klachten' komen dat mensen de auto niet warm krijgen, en koude voeten houden. En er slechts 2 gegevens over de motortemperatuur te zien zijn, te weten olie- en watertemperatuur. Dan is het niet zo gek dat je e.e.a. met elkaar vergelijkt.
 

Gieliovd

Forumguru
....Maar...

Gezien de delta T en het koeloppervlak geldt mijn stelling denk ik wel.

2 ben ik met je eens.
 

hemi24

Forumguru
... ... maar... ...

snelheid blijft gelijk, dus de belangrijkste factor voor afkoeling: de rijwind blijft ook hetzelfde. Daardoor zal het water per cyclus minder afkoelen ergo het koelwater sneller opwarmen...
 

Gieliovd

Forumguru
Leuke wetenschappelijke stelling.

Buiten is het erg koud. Je voert het toerental op. Daardoor meer koelwatercirculatie dus meer motorkoeling door de "oversized" radiator. Thermostaat staat open.

De opgewekte temperatuur neemt toe, de koeling ook....

Ik denk dat je dan om het even zit, of wat denk jij?
 

Ronnie

Forumguru
En dan nu de "boeren" redenering: Temperatuur wordt uiteindelijk bepaald door de thermostaat welke opent en sluit; door weinig opgewekte warmte en een grote afname van warmte door de kachel+aanjager zakt de algehele watertemperatuur.
Vergelijk het maar met een te kleine CV ketel in een te groot huis..........
 

Gieliovd

Forumguru
Ronnie! Ja, eens..... ik vertrouw die thermostaten niet.

Mijn wagen is nog altijd vreemd. Komt niet boven de 2 streepjes temperatuur. En eronder ook niet als je eenmaal rijdt. Vorige week sprong hij 10 seconden naar 4 strepen en PLOP weer eronder.

Maar ja de kachel is lekker warm en de voetjes ook. Frans????
 

Gieliovd

Forumguru
Ze zien er op z'n tijd best goed uit, ze kunnen heel lief zijn, ook nog wel eens sportief... en ze hebben een warm hart?

O, dan spreek ik over mijn ervaring met één meisje op reis.

Of spreek je dan van de irritante, eigenwijze, slechte kille Fransen???
 
Bovenaan Onderaan