Krakend onderstel

redriver

Senior Member
Dat kraken is inderdaad (al jaren) een VAG probleem. Heb al diverse auto's uit het VAG concern gehad en ze hebben er op den duur allemaal last van. Nieuwe rubbers helpt maar op een gegeven moment komt het terug. Ook het weer (koud/warm) kan het probleem verergeren / verminderen. Hem de rubbers al eens ingespoten met Neverseez (spuitbus of potje) en dat helpt ook goed voor wat langere tijd. Bij Porsche is er een mogelijkheid om er PU bussen in te zetten, weet niet of dat voor Skoda ook te krijgen is. Zodra straks de koude weg is zal ik de O3 ook 's opkrikken en de rubbers inspuiten.
 

Tees

Donateur
Wat gebruik je dan van Neverseez @redriver? Ik gebruikte bij m'n F1 meestal WD40 Silicone spray, dat werkte goed. Hierboven lees ik ook al WD40 rubber spray. Bij m'n O2 is t tot nu toe nog niet nodig geweest, al hoorde ik vorige week wel een paar kraakjes die daarop leken.

De PU bussen zijn ook beschikbaar voor Skodas, ze worden vaker bij bijv Seats toegepast, maar dat is dezelfde maatvoering.
 

kwillems

Donateur
Bij mijn huidige en ook vorige O3 had ik het ook. Daarvoor had ik een aantal O2's. Daarvan kan ik het mij niet herinneren. Ergo: daar kraakten de draagarmrubbers/-bussen kennelijk niet.

Misschien wel even goed om helder te hebben over welke WD40-producten we het in dit topic precies hebben. Op deze pagina staat een heel repertoire aan producten die WD40 onder het label "Specialist" op de markt brengt. Volgens mij hebben we het in dit topic nu steeds over WD40 Specialist Siliconenspray.

WD40 rubberspray kom ik nergens tegen op hun website of ik lees eroverheen. Volgens mij wordt daarmee in dit topic WD40 Specialist Siliconenspray bedoeld.

Bij mij garage hebben ze het trouwens steeds over "smeren" en "invetten". Ik lees dat in dit topic ook. Wat gebruiken ze daar dan en hoe verhoudt zich dat tot WD40 Specialist Siliconenspray? Weet iemand dat?

 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Mijn garage heeft het een keer 'ingespoten met wit vet' naar hun zeggen. Denk dat ze daar lithiumspuitvet mee bedoelen, maar volgens mij heeft dat onvoldoende doordringend vermogen om daar te komen waar het moet. Ik heb t wel eens geprobeerd, maar dat werkte toen maar heel beperkt. Siliconenolie (dus geen vet) kruipt veel meer tussen het metaal en het rubber, en werkt daarom beter. Overigens gebruik ik op veel plekken in en rond het huis op delen die bewegen nu ook die siliconenspray, werkt echt goed!

@1983jeroen het gaat hier voornamelijk over de rubbers die in de draagarmen zitten. Elke kant heeft er 2, namelijk een voorste en een achterste. De draagarmen zijn grote metalen gevaartes in een soort-C/Y vorm, met daarin de ronde rubberen bussen met een semi-open binnenkant. Hier een fotootje van internet:
draagarmrubber-volkswagen-polo.jpg

In veel mindere mate willen de stabilisatorstang-rubbers wel eens kraken, dus die neem ik meestal meteen mee
 

1983jeroen

Forumguru
Heb de rubbers gevonden en ingespoten terwijl de auto gewoon op straat stond. Stuur even draaien zodat je er enigzins bij kunt. Het lijkt weer (even) opgelost.
 

Tees

Donateur
Heb je zowel de achterste als de voorste ingespoten? Ik dacht dat de voorste achter de bodemplaat verstopt zitten, maar misschien zijn ze nog net bereikbaar?
Sowieso zijn het meestal de achterste die kraken, dus die zijn het belangrijkste.
 

1983jeroen

Forumguru
Allebei. Je kunt ze inderdaad net niet zien aan de bovenkant, maar van onder wel dus je weet waar je moet spuiten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

1983jeroen

Forumguru
Het zijn trouwens de achterste (ik neem aan dat de rubbers het dichtst bij de bestuurder zitten de achterste genoemd worden) waar je lastiger bij kunt.
Heerlijk om weer een stille auto te hebben.
Ben benieuwd voor hoe lang, maar weet nu een snelle fix :)
 

kwillems

Donateur
Met de achterste worden de rubbers in de draagarm bij de achteras bedoeld. Dus bij je achterwielen.
 

Tees

Donateur
Dat klopt niet @kwillems, in elke draagarm zitten 2 rubbers, eentje aan de voorkant, eentje aan de achterkant
De voorste is richting de voorkant van de auto, en de achterste richting de achterkant ;)
 

Tees

Donateur
Draagarmen komen volgens mij alleen voor bij een onafhankelijke wielophanging, anders is de constructie net ff anders. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik hier geen echte expert in ben.

De O2 heeft onafhankelijke achterwielophanging (multilink), de O3 niet meer (torsieas). Zie hieronder waarom ze die wegbezuinigd hebben bij de O3
O2: Screenshot_20230202-202847_Brave.jpg
O3: Screenshot_20230202-202919_Brave.jpg
 

Cordoba

Forumguru
Ja, zoals ook al door anderen in dit topic genoemd, zijn de achterste draagarmrubbers van de voortrein meestal de boosdoeners, dat is dus voor de voorste draagarmen.
 
Bovenaan Onderaan