Krakende schokbrekers

eikie

Nieuw lid
Bij mij dus ook "kraken"..., mogelijk is het de olie in de dempers die koud is (dus ook iets dikker) De dempers krijgen een behoorlijke dreun op de drempels en de olie wordt wordt kleine gaatjes geperst. Dit geeft een soortgelijk geluid.

CaptainH

Nieuw lid
Even een oud draadje nieuw leven inblazen. Mijn O2 is gisteren bij de dealer geweest voor twee software updates (radio en motormanagement, zie ander draadje).

Daarnaast heb ik aangegeven dat de voorwielophanging kraakte. Hiervoor zijn nieuwe stabilisatorrubbers besteld en gisteren vervangen. Het probleem was hiermee helaas niet opgelost. Dit zou te maken hebben met rubbers in de draagarmen die los zitten, terwijl ze vast zouden moeten zitten (je begrijpt ik ben een leek, dus veel begreep ik er niet van).

Nu kwam de dealer met de volgende oplossing. Er zouden compleet nieuwe draagarmen worden besteld en gemonteerd. Lijkt me een vrij drastische maatregel. Is er iemand die een vergelijkbare ervaring heeft? De dealer was uiteraard deze problemen nog nooit tegengekomen bij de O2.

nomad

Senior Member
Ik had er ook last van en na de 30000 beurt was het gelijk opgelost. Wat er precies aan gedaan is, weet ik niet, maar het probleem is weg.

Bij mij is het de laatste tijd erger geworden en bij een warme auto nog steeds gekraak. Komt zo te horen van mijn wielophanging achter. Binnenkort nog even naar de dealer, mogen ze meteen even kijken.

Frankie

Actief lid
@Veejay

</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Volgens de dealer is het heel normaal.

[/ QUOTE ]

Ik mag hopen dat je dealer bedoelt dat het geen kwaad kan. En dat geloof ik ook best. Maar een auto van 2005 die kraakt als een paard met wagen als je over een drempel rijdt noem ik niet "heel normaal".

</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
het gekke is dat diezelfde dealer die dat toen zei het nu dus wel zegt gefixed te hebben(!)

[/ QUOTE ]

Heb hetzelfde eens aan de hand gehad in een Seat. Heb toen ergens op internet gelezen dat het een erkend probleem was, en dat het eenvoudig op te lossen was doormiddel van doorsmeren van wat nippels ed. Zo gezegd zo gedaan: Ik dealer op geattendeerd, em bij de volgende beurt was het verholpen.

Oh ja, ik herinner me ineens dat het vooral met regenachtig weer en koude vaker optrad dan met droog weer.

vw125

Forumguru
Even gebruik maken van dit topic.
Heb sinds een week of 4-5 last van een tikje ergens achteraan men ophanging - remschijven.
Het geluid klinkt net alsof er iets raakt aan het ijzere plaatje dat tussen de remschijf en de remblok zit.
Als je er namelijk tegen tikt met je vinger maakt het ongeveer hetzelfde geluid.
Het is begonnen nadat ik men wagen had gaan poetsen en nadien terug de garage had in gezet om hem vervolgens een week niet te gebruiken, toen ik hem na al die tijd terug nam begon het geluid.
Het geluid was na enkele 10 talle km rijden zo goed als verdwenen tot ik gisteren terug van de self-wash kwam( ik weet het ik ben een freak wat de netheid van men wagen betreft
blush.gif
)
Heb vandaag een mooie trip gedaan met de Skoda en dacht dat het mss wel zou verdwijnen maar ik blijf het geluid horen.
Weet er soms iemand de oorzaak hiervan?
Dacht eerst dat het mss door de roest kwam die er zich vormt aan en rond de remschijven na een poetsbeurt, of doordat men wagen een week had stilgestaan en het water zich een weg had gevormd tot binnenin.

Grtz vw125

eikie

Nieuw lid
Ook ik heb dit euvel regelmatig bij de dealer gemeld. Vooral bij koud weer goed hoorbare 'schokbrekers'. Afgelopen beurt (160.000km) zijn beide stabilisatorstangen binnen de garantie vervangen. De nieuwe stangen zijn met een ander soort rubber afgemonteerd. Je raadt het al...., geen schokbreker meer te horen.

2.0TDI DSG COMBI ELEGANCE
SIRIUS 16", AFN. TREKHAAK
STREAM RADIO CD - BLACK MAGIC PEARL
ROETFILTER INGEBOUWD
GEMIDDELD VERBRUIK 5.6 LTR/100KM OVER 160.000KM

LenK

Forumguru
Ik heb het 2x gemeld bij de dealer.
De 1e keer hoorden ze zgn niks (watjes in de oren?)
De 2e keer was er niks aan gedaan (zonder dat te melden bij ophalen)

Nu het weer wat warmer wordt is het kraken minder hard en het is in de loop van de tijd ook niet erger geworden, dus ik laat het maar zo. Om nu weer terug te gaan, zeker nu de 2 jaar garantie voorbij zijn, nee dank je. Wel jammer, toch een smetje op de klanttevredenheid.

Volgende winter wordt de auto vervangen, dan ben ik echt van dit gekraak af.
Ik koop in ieder geval niks bij die butgarage. Behalve dat ze dit akkefietje niet (willen) oplossen vind ik het toch al een zeer onplezierige dealer (die tent is niet top!).

LenK

Forumguru
Jaja het wordt weer kouder en het kraken is weer beter te horen.

@nieuwe O2 rijders: kraken de MY2008 onderstellen ook nog?

Roel

Lid
Ik ben wel geen O2 rijder, maar bij mijn O1 zijn net de stabilisatorstangen vervangen, nadat de voorkant steeds meer begon te kraken en het onderstel een "klapperend" geluid maakte op klinkerweggetjes. Ook bij mijn vorige auto (Fabia) had ik dit probleem. Het zijn de rubbers die overmatig snel verslijten.

Omdat ik de auto met één jaar garantie hebt gekocht zijn de stangen onder coulance vervangen door mijn dealer (Holdinga, Almere): zeer keurig opgelost.

Maar je begint toch te denken: is dit, net zoals de problemen met de electrische ramen, een VAG probleem?

redfoxert

Senior Member
Jaja het wordt weer kouder en het kraken is weer beter te horen.

@nieuwe O2 rijders: kraken de MY2008 onderstellen ook nog?

Ik heb 500 meter na het starten van de auto een flinke drempel om de woonwijk uit te komen. Hier heb ik zelf nog geen gekraak gehoord met mijn nieuwe O2. Ik zal er eens op letten wanneer ik een koude wagen heb en over drempels heen ga. Tot dusver in ieder geval nog niet dus.

ik heb een my2007, nog nooit gekraak opgemerkt (toch niet van onderstel, van achterbank / paraplubak gekraak en gerammel word ik gek, alle teflonspray ten spijt)

Sportline

Senior Member
Bij mijn Felicia heb ik dat ook, bij de eerste paar drempels wat gekraak en na 5 min is het gekraak weg. Bij mij zit het gekraak duidelijk aan de voorzijde van de auto links en rechts. Het zal wel een Skoda 'kwaaltje' zijn.

Bovenaan Onderaan