Krakende voordeuren Yeti

Jose

Nieuw lid
Sinds kort valt mij op dat als ik schuin een stoep of verkeersdrempel voorzichtig afrijd mijn voordeuren kraken in de aanslagrubbers. Vooral links voor ( komt waarschijnlijk ook omdat je links zit achter het stuur) Ik heb de aanslagrubbers reeds ingespoten met siliconen spray, maar helpt niet. Wie heeft dit ook ? en wat kan het zijn ?Of is het normaal ? Er is n.l mee te leven. (yeti 4x4 TSI alldrive van 01-01-2012 20.000 km op de teller)

Ron_2

Senior Member
Het is mij van de week toevallig ook (voor het eerst) opgevallen, toen de caravan er achter zat.
Het gebeurt inderdaad als je schuin over een hoogteverschil gaat, de auto lijkt dan in de lengterichting lichtelijk te torderen. Met de caravan aan de haak was het erger, maar ook daarna doet hij het nog enigszins.
Ik signaleer het maar maak me er niet druk om.

mr2cv

Lid
Mijn Yeti tordeert ook behoorlijk, ik hoor het gekraak in de dakhemel boven de kofferruimte. Zal bij mij wel komen door het panoramadak, er gaat een hoop stijfheid verloren met die constructie.

Michel61

Nieuw lid
Klopt, ik heb ook een panoramadag, en merk ook bij het schuin afrijden dat her kraakt. Hiervoor had ik een golfplus, die deed het ook, dus ligt niet alleen aan skoda. Volgens mij tordeert iedere auto. Wat dat betreft mogen ze van mij al die drempels ed. Weghalen

Ron_2

Senior Member
Tja, drempels.
Als je mij vraagt wat hetgene is wat het plezier in autorijden het meest verknalt, dan zijn het wel die :mad::banghead:dingen.

• Leuk
Waarderingen: CDK
Ik dacht eerst ook dat het de deuren waren, die ik hoorde "kraken". Ik was net aan het poetsen geweest toen ik dat verschijnsel voor het eerst opmerkte. Maar mijn zoon kwam erachter dat het niet de deuren waren, maar de ruiten in de deuren die "kraken". Als ik de ruit laat zakken hoor ik 'm loskomen, net of ie boven in het rubber blijft plakken. Laat je de ruiten zakken dan hoor je geen "gekraak" meer. Een remedie kan dus zijn, even de ruiten laten zakken.......

Beste "krakers",

Had ik ook in het begin: krakende deuren. Bij mij bleek het de waslaag te zijn die tegen de deurrubbers schuren. De deuren goed schoongemaakt, weg probleem.
Van torderen is echt geen sprake bij de Yeti: als je 'm op 3 "poten" zet, of op 'n off the road weggetje rijdt: ook met open dak: de deuren kun je openen en sluiten zonder één kraakje of zonder dattie ook maar ietsje klemt.
Het rubber van deur en dak wel goed schoonmaken en daarna insprayen of insmeren met vaseline.

Groeten EkiYeti

Yetiyes

Nieuw lid
Wordt zo nog een alternatieve krakersbeweging,
Ik meld mij ook aan. Sinds een tijdje hoor ik het ook. Helaas hoor ik nog geen echte remedie. Ramen zakken en weer omhoog, sprayen, helpt allemaal maar even of helemaal niet.
Wie geeft de oplossing, is toch best wel vervelend. Een beet smet op het, zo keurige, Yeti blazoen.

Groet,
Yetiyes

Onze Yeti had dus ook al ruim een jaar last van het "kraakprobleem". Bijna 2 weken geleden is ie naar de garage geweest voor z'n eerste beurt.(13700 km ;) ) Toen ik 'm 's avonds ophaalde stond ie tot mijn verbazing schoonge-wassen klaar! De eerste meters was ie erg stil, later wat drempels ook erg stil. Toen drong het tot me door: Hij "kraakt niet meer!!" Het rijdt weer heel plezierig rustig!! Ik had het niet gemeld, wel over andere dingen gehad. Een pluim voor Skoda De Meern. Tot nog toe meer goede ervaringen. Sorry, dit alles valt ook onder een ander topic.

bluskabouter

Forumguru
Zou je bij de dealer kunnen achterhalen wat zij hieraan hebben gedaan?
misschien is het een alleen een kwestie van de rubbers/ scharnieren smeren?

Zou je bij de dealer kunnen achterhalen wat zij hieraan hebben gedaan?
misschien is het een alleen een kwestie van de rubbers/ scharnieren smeren?
Ik ben gisteren net langs geweest. Ik wilde net als u weten hoe ik het verschijnsel zelf zou kunnen oplossen als het weer zou optreden. Maar het was niet terug te vinden op de werkplaatsbon. Dus als het weer terug komt ga ik er gewoon naar toe. Ze helpen me wel meer zonder kosten.

Leon54

Actief lid
Volgens mij is dit niet in het bijzonder toe te schrijven aan de Yeti. Veel, zo niet alle, van mijn vorige auto's deden dit ook. Iedere auto tordeert een beetje als je over hobbels rijdt.

jjakiefte

Nieuw lid
Ik heb pas een gebruikte (december 2011) Yeti Elegance met panoramadak gekocht, met 30.000 km, en hij kraakt inderdaad nogal. Ik had een 14 jaar oude Rover 75 met 2 ton op de teller en die was geheel piepjes- en kraakjesvrij, terwijl de drempels bij mij in de buurt er echt niet om liegen, dus van een veel nieuwere en modernere auto had ik even iets anders verwacht. Raam iets laten zakken helpt wel wat, maar dat kan toch niet de bedoeling zijn. Het zou dus wel aan de rubbers kunnen liggen (en dat heb ik in een grijs verleden geloof ik ook wel eens gelezen). Ik zal na de eerste serieuze schoonmaakbeurt weer eens in de pen klimmen.

Onze Yeti kraakte deze zomer ook. Kraakpunten: open dak, deurrubbers (ook aan de deur zitten rubbers), achterkleprubber en hoedenplankscharnierpunt. Oplossing: eerst goed schoonmaken met afwasmiddel. Daarna met siliconenspray inspuiten. Resultaat: kraakvrij, mooi zwart rubber en goed beschermd tegen vastvriezen in de winter.
Tordeertest: zet de auto met 1 wiel op een steil heuveltje (45 gr.) zodat 1 wiel los komt. Doe dan de deur open en weer dicht. Sluit als een kluis. Tordeert echt niet, zelfs niet met open dak.

jjakiefte

Nieuw lid
Goeie tip.
Had vlak na mijn melding nog op internet gevonden dat je de deurrubbers etc. met spiritus kunt schoonmaken. Dat gedaan, maar geen resultaat.
Ben een stukkie gaan koetsen, kraak, kraak, raam half open, weg kraak, raampie dicht, hoppa, kraken maar.
Torderen leek mij ook al niet. Ik heb een oude Fiat 500 met zon terugklapdakje; díe tordeert!

wimv

Actief lid
Sinds kort hetzelfde probleem. Krakend linker voorportier. Met de ruit iets open is het kraken weg ! Eens kijken of de tip van EkiYeti een oplossing biedt.

jjakiefte

Nieuw lid
Ik heb ook op VW fora gekeken en daar werd siliconenspray aangeraden van VW tegen 25,-- per spuitbusje . Volgens diverse auto-onderdelenwinkels is er geen verschil tussen de ene of de andere siliconenspray en zou die van de Hema net zo goed werken. Ook WD40 werd genoemd, maar da's spul met kruipolie, dus erg vet. Toch te gek dat een auto van nog geen twee jaar oud krakende rubbers heeft. Siliconenspray er twee keer echt dik op gespoten, maar het kraken blijft. Ik heb inmiddels door waar het zit. Het zijn niet de rubbers zelf (de achterklep doet het namelijk niét), maar de fluwelige bovenrand bij de portieren. Ik weet niet of het raadzaam is om die met siliconenspray te bewerken, maar het zou inderdaad wel eens aan de waslaag kunnen liggen. Zal de oto op die plek eens reinigen (waar krijg je was ermee af?) en dan hopen dat het voorbij is, want het is wel héél irritant.

Bovenaan Onderaan