Toevallig vertelde de servicemanager van mijn dealer hierover toen ik laatst bij de dealer was. (Overigens was mijn auto daar voor reparatie aan de elektrische achterklep, vervangen van de dempers, die niet aanwezig waren zodat er niks gerepareerd is ?!? Ik snap niks van de dynamiek van dit soort zaken bij de dealers)
Hij had het over de constructie van de auto, waardoor er wellicht wind langs de microfoon suist en zo de klachten veroorzaakt. Een beetje het omgekeerde probleem van wat ik hier al eerder heb gezien: druk op de oren vanwege te weinig ventilatie.
Als ik hier lees dat er bij stilstaand bellen geen probleem is en ook niet als de microfoon uit de behuizing hangt, ben ik geneigd te geloven dat dit het probleem is. Ik heb zelf geen last, maar misschien is het te proberen om de microfoon ingang in de dakconsole af te schermen, zodat er geen lucht direct langs de gaatjes kan stromen? Wanneer dan de kwaliteit wel goed is, dan is dat de oorzaak. Dit kun je al proberen door het bijvoorbeeld met je hand af te schermen.
Als dit de oorzaak is, dan heeft vervangen van microfoons, software en hele units geen zin, het plaatsen van de microfoon elders of een kapje die de gaatjes in de console afschermt wel.