Ik wil hier ook even reageren: sinds 2015 in een Octavia 3 en ik heb ook zeer vaak problemen met mijn gesprekspartners als ik op de autosnelweg rij. Rij ik in stad of minder dan pakweg 70 km/h dan hoort men mij duidelijk.
Mijn gis is dat er zodanig veel windgeruis is boven het dak, dat deze naar binnenkomt en storend werkt op de microfoon. Een goede anti-ruis en anti-wind functie is enkel op te lossen als er meerdere microfoons zijn ingebouwd, en jammer genoeg heeft deze hardware dat niet.
In ieder geval: ik ben het zodanig beu geweest dat mijn collega's en mijn vrouw mij verweten dat ik niet te horen was en dat er veel windgeluid was dat ik een externe oplossing zocht én vond.
---------
Ik heb een hele zoektocht gedaan naar de beste bluetooth headset, reviews gelezen, filmpjes bekeken en uiteindelijk gekomen op de Plantronics Voyager 5200.
Hier mijn ervaringen:
- Praktische koppeling: mijn iPhone 5s is gekoppeld aan de Skoda bluetooth, bij het aanzetten van de Plantronics koppelt deze binnen 1 seconde meteen ook aan de iPhone zodoende is de iPhone met 2 bluetooth apparaten gekoppeld
Op het moment dat ik bel met de Skoda bluetooth kan ik de Plantronics op mijn oor zetten: deze heeft een sensor die voelt wanneer je hem draagt. Op dat moment gaat het geluid volautomatisch over naar de Plantronics. Leg ik de Plantronics van mijn oor, dan schakelt het geluid terug op de Skoda bluetooth
Het is dus de perfecte uitbreiding op een huidig systeem.
- Geluidskwaliteit: Deze headset is in tests van 2017 en 2018 gekend als een van de beste: deze heeft 4 ingebouwde microfoons speciaal voor omgevingsgeluid onderdrukking. Ik heb de test gedaan met mijn broer: rijdende 128 km/h over de snelweg. Met de Skoda Bluetooth was het geluid matig tot slecht, met de Plantronics zei mijn broer dat het leek alsof ik op kantoor aan het bellen was met een vast telefoontoestel.
Een andere test: ik loop op straat bij een zeer winderige dag, mijn collega eervaarde hetzelfde: alsof ik op kantoor belde.
- Draagcomfort: De headset is zeer licht en zit stevig vast rond je oor. De micro staaf is lang zit daarom veel dichter bij je mond wat de kwaliteit ten goede komt. Je kan de headset een paar uur dragen, het is vergelijkbaar met gewicht van een zonnebril op je oren, dus zeer comfortabel.
- Autonomie: beltijd is 6 uur op 1 oplaadbeurt en gaat een week mee in stand-by, maar ik laat hem op om de 3 dagen in de autolader.
Ik schakel de headset uit als ik uit de autostap en schakel hem terug in als ik instap, een kleine handeling die ik gewoon ben.
- Prijs: de Plantronics 5200 heeft mij 90 euro gekost inclusief verzending naar BE via amazon.de, je hebt ook een 5200 UC versie die duurder is, maar dat is gewoon een extra USB dongle om hem te koppelen aan je computer
90 euro is in het hogere middensegment.
- Mijn advies: een haast verplichte aanvulling voor mensen die hoge eisen stellen aan geluidskwaliteit en die de standaard bluetooth beu zijn.