kwaliteit van de lak...

Ik heb nu 2000 Km gereden (nergens harder dan 120 Km/h) en het valt mij op, dat er relatief veel steenslag beschadigingen op de bumper zitten.
Het lijkt alsof de lak "boterzacht" is.

Weet een van jullie of er een product op de markt is (een soort primer) die je lak wat harder maakt?
Er is natuurlijk de bekende steenslag-folie dit je kunt (laten) opbrengen, maar dat kost echt een lieve duit!
 

Falcon

Donateur
Kwaliteit van de lak bij Skoda is simpelweg slecht. Zijn al aardig wat topics over geweest (niet alleen bij Fabia, maar ook bij de Octavia en Superb).

Steve (toch?) is professioneel autopoetser en zal je de nodig info misschien kunnen geven.
 

hemi24

Forumguru
Zegt waarschijnlijk meer over de kwaliteit van 's Neerlandsche wegen dan over de lak...

Afstand houden kan positief werken, maar ook goed opletten waar je achter rijdt (maar dat weet natuurlijk iedereen).

Lak naderhand nog harder maken gaat waarschijnlijk niet lukken.
 

Fabia

† In Memoriam
Ben bang dat je er weinig aan kan doen behalve de al eerder genoemde steenslag folie. Zeker als je veel snelweg rijdt loop je veel kans op steenslag.
 
Ik was er al bang voor, dat ik het moet accepteren.
Hiervoor heb ik Mazda's gehad en veel meer Km gereden op snelwegen.
Mijn laatste Mazda (626 combi) heb ik na 13 jaar ingeruild met veel Km.
Afgezien van beschadigingen door parkeren, waren de neus en bumper in een betere conditie met minder steenslag dan mijn 1 maand oude Skoda!

Wat dit betreft, kan ik dus niet anders dan het met Falcon eens zijn.
 

ronald24e

Actief lid
Ik rijd ook veel snelweg maar heb totaal nog geen steenslag in mijn lak zitten, ik denk dat het er echt heel erg aan ligt waar je rijd en hoe het wegdek er daar aan toe is en minder aan de lak zelf.
Ook al is je lak wat harder zo`n steentje komt hard aan en zal zonder folie vaak wel beschadigingen achter laten.
 

Ronnie

Forumguru
Mijn laatste Mazda (626 combi) heb ik na 13 jaar ingeruild met veel Km.
Afgezien van beschadigingen door parkeren, waren de neus en bumper in een betere conditie met minder steenslag dan mijn 1 maand oude Skoda!
13 jaar geleden waren er ook nog nauwelijks auto's gespoten met millieuvriendelijke watergedragen lakken........
 

henm

Lid
heeft het misschien te maken met de kleur lak??? wij met onze zwarte mica... al verschillende putjes lakbeschadiging... 3000km gereden.... pfff... jammer hoor, ben je zoooo zuinig...
 

freli

Lid
Bij een andere kleur, bv. die van ons (Aqua blue, licht blauw/grijs) valt het denk ik minder op.
De grondlak is licht van kleur dus bij een donkere auto zie je de steenslag beter.
 
Na een specialist hierover gesproken te hebben, het volgende...

Steenslag beschadigingen komen niet doordat de lak te zacht is maar juist te hard!
Denk naar analogie aan een emaille pan of kookstel. Zeer hard mar er springt zo een stukje af.

Waarschijnlijk heeft het dus te maken met wat Ronnie al in zijn post noemde; nl dat de lakken nu watergedragen zijn en anders van structuur.
De enige oplossing is dus transparante folie te laten opbrengen. Een lastig klusje dat ongeveer 300 euro kost voor de voorbumper van een faab.

Ik zoek nu een transparante vloeistof op siliconenbasis die ik "spuitend" kan verwerken en later kan verwijderen...
Ik plak dan koplampen en overige delen af en spuit de bumper hier een aantal maal mee in.
 

Ronnie

Forumguru
Je zou ook de bumper kunnen laten overspuiten, spuiterijen gebruiken nog vaak de 2K(omponenten) blanke lak, deze lak is veel elastischer.
Deze lak hardt uit onder temperatuur en is in 15 min. droog. De watergedragen lakken worden luchtgedroogt, dit proces duurt zo'n 2 uur.
Dit is een van de redenen waarom schadebedrijven niet voor watergedragen lakken kiezen.
 

Steve

Senior Member
Ik had hetzelfde met mijn toenmalige Octavia en het komt inderdaad omdat de lak hard is.

Na 3 dagen had ik al een chip op de motorkap van 4mm van de lak af.
 

van_der_P

Senior Member
Vooral de eerste beschadiging is het ergste. Maar hoe zuinig je ook op je auto bent, er komen er steeds weer bij. Dat hoort gewoon bij het gebruik, hij blijft niet nieuw. Helaas.
Gisteren ontdekte ik twee licht krasjes op de linker en rechter kant van de GL. Ook op de voorruitstijl (zwarte kunstof) een paar lichte krasjes. De GL slaapt buiten in een bosrijk gebied met eekhoorns, marters misschien ook nog katten, en vogels dan gebeurt dat.
 

vinshi

Lid
ik heb 6000 km gereden en nog totaal geen lakschade. nou houd ik op de snelweg en ik rijdt voornamelijk snelweg altijd genoeg afstand. want ik denk dat daar het cruciale punt ligt.
 
Ik weet precies van twee grote steenslag "inslagen" (haha; het lijkt wel een meteorieten-ramp) waardoor dit komt!
Niet omdat ik achter een vrachtwagen hang of bumperkleef.
Maar omdat sommige automobilisten het kennelijk leuk vinden om snel van de linker baan terug te komen op de baan waarop ik rijd.
Het is nog net geen snijden!
Wellicht heeft het te maken met de fabia-haat vanwege belastingvrij rijden? Wie zal het zeggen?

Als het nu voor de derde keer gebeurt, dan flits ik even het kenteken en doe aangifte.

De bewijslast is natuurlijk boterzacht, formeel zelfs niet aanwezig, dus zul je er niet veel mee kunnen doen.
Maar ik wil toch wel eens kijken wat er gebeurt.
 

PMS

Nieuw lid
Naar mij verteld is komt steenslag voorral veel meer voor dan "vroeger" door het gebruik van zoab. Deze geeft bij slijtage veel meer kleine steentjes die de boosdoener zijn. Ik heb zelf een keer een ster in mijn vooruit gekregen terwijl meer voorganger minstens 100 meter voor me reed.
 
De steen komt niet alleen van voren, maar ook van de rijbaan naast je.
Dus ik houd afstand alleen maar om nog goed te kunnen remmen, en maar hopen dat diegenen die recht of schuin voor mij rijdt lekker regelmatig rijdt.
 
Vervelend om te lezen dat dit me staat te wachten. Duimen dat je het met een witte auto minder ziet...

Ik vraag me enkel nog af; wat doe je er nu mee? Je hebt kleine beschadigingen, moet je het laten bijwerken? Valt dat onder de verzekering?
 

Cordoba

Forumguru
Ik heb juist dit weekend gelezen dat een professioneel autopoetsbedrijf ook al zegt dat de lak van VAG-auto's harder is, dan van andere merken. Ook het ZOAB verhaal klopt.

Alleen watergedragen lakken bestaan al 20 jaar: ik kan me nog goed herinneren dat ik in 1991 mijn eerste nagelnieuwe auto kocht, een rode Ibiza met watergedragen lak. Die heeft wat voor z'n kiezen gehad - zoals een tegemoet komende vrachtauto met los split dat van de auto waaide - en die had aardig wat probleempjes met de lak in vergelijking met de rode Ibiza uit '86 (met zelfde kleurcode) die ik daarvoor had.

Er zijn een aantal oplossingen voor, voor zover je het oplossingen mag noemen:
- een transparante lak over de kleurlak
- het hierboven genoemde transparante steenslagfolie
- een zogenoemde 'bra' een stuk stevig doek dat je over de meest steenslaggevoelige plaatsen op de neus van je auto spant.
zie pic: r32_full_1.jpg
 
Bovenaan Onderaan