kwaliteit van de lak...

Wow..... nooit geweten dat dit bestaat; een "bra" voor je auto !!!!
Toch niet zo gek, als je naar Spanje vertrekt en al weet dat je 1500 Km voor de boeg hebt (en weer 1500 Km terug!).
Ga ik gewoon kopen (als er voor de faab combi een modelletje is !!).

Allen op de parkeerplaatsen bij nudistenstrandjes krijg je natuurlijk weer problemen en moet je de "bra" erwel even afhalen... :shocked::shocked:
 

Steve

Senior Member
Het nadeel van zo`n Bra is wel dat er na verloop van tijd vuil onder gaat ophopen waaronder ook zand.
Door de trillingen van zo`n Bra gaat dat zand werken als schuurpapier.

Ik heb al meerdere wagens gezien die na een jaar de Bra er af haalde en waar de lak er onder helemaal mat geschuurd was.
Dus kijk uit met een Bra en gebruik hem zo weinig mogelijk.
 

freli

Lid
Z'n "bra", dat ziet er toch niet uit, of zijn ze er ook in een leuk kleurtje met kant?

skoda fabia BH.jpg

:laugh:Ziet het er ongeveer zo uit?:laugh:
 

Hetzer

Forumguru
pfff, vandaag weer wat steenslag schade herstelt, als dit zo door gaat laat ik mijn voorbumper echt wel overspuiten.
 
Ja, de bumper heb ik ook al afgeschreven!
Het zijn vooral de harde scherpe pitjes die in de bumper zitten.
Maar op de motorkap is het nog vervelender. Daar vliegen de steentjes nl. niet frontaal tegenaan, maar onder een vrij schuine hoek.
Dit resulteert in wat oppervlakkigere inslag-schade, dus minder diep, maar wel groter!
Het zijn ahw streepjes van 2 mm en moeilijk bij te werken.
En met overspuiten heb je het binnen een paar maanden weer.

Dus, als je overspuiten laat doen Hetzer, dan is het wellicht een optie om ook maar gelijk zo'n steenslag-folie er op laten aanbrengen.
Ik vond dit te duur (300 euro), maar ja, wat is wijsheid....
 

NielsW

Lid
Na mijn rit naar milaan en terug was ik ook teleurgesteld van alle putjes in mijn motorkap. De bumper lijkt het voor zover ik kan zien beter uit te houden maar de vraag is hoe lang ;)
 
Tja.....en wat doe je aan een motorkap?
Als je die in de steenslag-folie laat zetten is het helemaal een kostbare zaak!
Toch overweeg ik om dit zelf te gaan proberen, want zo'n motorkap zitten niet al teveel scherpe hoeken en vouwen in!
Wellicht is is tmet enige handigheid toch wel zelf te doen.
Zullen wij beiden eens het internet afzoeken naar mogelijkheden en kosten?
Wellicht willen anderen die dit lezen hier ook mee helpen?
Kunnen we gezamenlijk misschien zelfs meer bereiken, door bvb goedkopere inkoop van het steenslag-folie materiaal!
 

peperskoda

Forumguru
Er zijn inlaksystemen te koop waarmee je redelijk eenvoudig je steenslag weg kunt werken(kijk maar eens op carclean.nl) Op mijn auto zijn na ruimschoots meer dan 15000km slechts 2 steenslagplekjes te vinden onder op de bumper naast de rechter mistlampunit. Ik heb mijn auto vanaf dag 1 regelmatig in een goede kwaliteit harde wax gezet(in 6 weken 6x) waarna ik er nog verschillende lagen sealant over heb aangebracht, misschien dat deze behandeling in combinatie met ruim afstand houden ervoor heeft gezorgd dat er op mijn GL nauwelijks beschadigingen te vinden zijn.
 
Ja, hier moet ik eens gaan "induiken" want ik weet er vrijwel niets van.
Ik loop nog met ouderwetse emmers en was & shine.
Volgens mij is dat zo'n beetje een "uit het stenen tijdperk behandeling" voor je auto....
 

NielsW

Lid
tsja, wax is idd een beschermlaag voor je auto. Ik kan me alleen niet voorstellen dat wax je lak harder maakt tegen steenslag. wx beschermt wel goed tegen zuren zoals van dode insecten.
 

Hetzer

Forumguru
Mijn motorkap en bumper krijgen na elke was beurt ook een was laagje, dus daar ligt het niet aan.
 
@peperskoda
Afstand houden zal ongetwijfeld helpen, maar je hebt zoveel verkeerssituaties waarin je geen invloed kan uitoefenen hierop.

Twee voorbeelden.
1) Bij het rijden op de rechter baan van de snelweg en een invoegstrook passerend komt het vaak voor dat auto's net voor je de baan "opschieten".
Niet zo erg, want je wordt niet gehinderd omdat diegene die dit doen tempo maken. Maar op het moment van invoegen is de afstand tussen de auto' vaak niet meer dan een meter of vijf.
In dit soort situaties loop je vaak steenslag op en er is weinig aan te doen.
2) Rijdend op de rechte rbaan wordt je gepasseerd en de passerende auto komt daarna weer zeer snel op de rechterbaan terug. Je kunt het (dacht ik) geen snijden noemen in de letterlijke zin van het woord, want de snelheid van de passerende auto blijft hoger. Maar ook hier is er een kort moment waarop de afstand tussen de auto's erg klein is en de kans op steenslag groot.

Bij voorbeeld twee heb ik altijd zoiets van..."moet dat nu echt", want er zijn lieden die dit zonder reden consequent doen. Ook bvb als er geen achterop komend verkeer het noodzakelijk maakt om na het inhalen weer snel terug in te voegen op de rechter baan.

Dus het oplopen van steenslag, wordt mede be�nvloed door het rijgedrag van andere weggebruikers.
 

MarcoO2

Forumguru
Dat klopt helemaal, en zelfs als een auto die je zojuist heeft ingehaald niet direct terugkomt (en dus vlak voor je komt te rijden), is de kans op steenslag aanwezig. Ik heb regelmatig steenslag van passerende auto's op de baan naast me, zelfs als ze niet invoegen. Steenslag voorkomen is helaas een utopie, ben ik bang.
 

NielsW

Lid
Meer geluk dan wijsheid :)

Maar we dwalen af, het gaat in dit topic over de kwaliteit van de lak, en niet de kans op steenslag :D
 
Bovenaan Onderaan