Kwaliteit van de lak ?

adee

Senior Member
Zo te zien is dit topic al een tijdje niet meer besproken maar ik wou het hier toch even over hebben. Hierboven heb ik meerdere klachten over de kwaliteit van de lak gelezen. Gisteren heb ik mijn auto maar eens even helemaal in de was gezet. Een mooi moment om de lak eens te controleren. Ik moet zeggen dat ik uitermate tevreden ben over de kwaliteit van de lak. Heb nauwelijks last van steenslag; eigenlijk niet. Ben twee of drie butsjes tegengekomen op de voorbumper. (helaas is de achterbumper een ander verhaal; zie mijn verhaal over PDC
407.gif
)
Wat een klus is dat trouwens je auto echt secuur in de was zetten!
Heb over de was eigenlijk nog wel een vraag: wat gebruiken jullie zoal als je je auto in de was zet? Zelf heb ik gisteren Turtle voor metallic gebruikt. Moest flink boenen om de was mooi verdeeld te krijgen.
 
Ik vind de produkten van LAMONT ( http://www.lamont.be/ )nog altijd top! Hij smeert zeer goed uit en is makkelijk op te blinken. Ik weet niet of ze dit in Nederland verkopen.

Om de wagen te wassen gebruik ik bruine zeep uit 'den Aldi'. (Vloerzeep met lijnolie). De wagen gaat zeer goed schoon en hij is super glad na een wasbeurt. Ik doe dit nog maar een half jaartje dus ik weet niet of het gezond is. Let's hope.
 
Toen mijn autotje nog reed gebruikte ik altijd Sani-Shield voor de ramen.
Dit spul gebruiken ze ook voor glazen douchewanden.Het (vult) de
minuscuul kleine putjes in het glas op.Daardoor hecht ijs,sneeuw, water,kalk,vuil ed.niet meer op het glas.
Het glas wordt eigenlijk te glad voor alles.En het blijft ongeveer 3 maanden goed werken.
 
D

Deleted member 1243

Ik rijdt nu twee jaar een '04 O2 Sahare beige (80.000 op de teller) en heb nog nooit een auto gehad met zoveel lakschade! Ik heb vorige maand zelf de eerste roestplek mogen vinden op het zijpaneel. Blijkbaar is daar de verzinking ook weggeslagen. Ik mis enkele schilfers ter grootte van een halve centimeter! Er is niet tegenaan de kliederen met je kwastje.
Ik ben er al vanuit gegaan dat ik de hele voorkant iedere 5 jaar compleet laat overspuiten.

Andere mensen trouwens ook last van zware krassen op de dorpel/achterbumper van de achterklep (hatchback) van de onderkant van de achterklep? seau, daar is bijna de verf ervanaf over de hele lengte van de auto.
 

Matra_Murena

Actief lid
Bij mij valt de steenslagschade best mee gelukkig. En dat terwijl ik veel km te hard afleg per jaar... Heeft er iemand trouwens ervaring met van die anti-steenslag folie die je op de bumper kan laten plakken???

Kan het met de huidige regels niet laten ook even off-topic te gaan trouwens. Iemand die met zijn zuurverdiende centjes zijn O2 heeft gekocht zou iemand die met zijn zuurverdiende centjes zijn bijtelling betaald niet onderschatten. De "bijteller" heeft in 9 jaar namelijk ook gewoon de complete nieuwwaarde netto betaald!
 
Bij mij valt de steenslagschade best mee gelukkig. En dat terwijl ik veel km te hard afleg per jaar... Heeft er iemand trouwens ervaring met van die anti-steenslag folie die je op de bumper kan laten plakken???

Kan het met de huidige regels niet laten ook even off-topic te gaan trouwens. Iemand die met zijn zuurverdiende centjes zijn O2 heeft gekocht zou iemand die met zijn zuurverdiende centjes zijn bijtelling betaald niet onderschatten. De "bijteller" heeft in 9 jaar namelijk ook gewoon de complete nieuwwaarde netto betaald!


tja, maar dan houd je geen rekening met 9 jaar aan andere kosten (verzekering, benzine, belasting). Ik ben toch blij dat ik lease :-)
 

EdK

Forumguru
Hoe je het ook wend of keert een lease wagen is ter aller tijden nog steeds goedkoper rijden dan een privewagen van hetzelfde model en type !!!

Als ik zie wat ik aan wegenbelasting / verzekering / servicebeurten / benzine en andere bijkomende kosten op jaarbasis betaal ! Dit zijn kosten die je met een leasebak niet terug ziet !! Hier hoef je alleen maar 25% max aan bijtelling op te geven en als je dan een leasebak hebt die alleen WA is verzekerd en je wel nar buitenland ermee mag maar hem dan alrisc moet verzekeren dan mag je dit al van je aangifte aftrekken !! Net zo als je van je werkgever maar een X aantal duizend KM vrij mag rijden , zodra je erboven komt kun je dit ook weer als aftrekpost opgeven !!

Ik klaag echt niet met mijn prive wagen maar een leasebak is heden ten dagen nog steeds goedkoper !!!!
 

sitechris

Donateur
veel goedkoper zelfs. Alleen al aan afschrijving ben je een fortuin kwijt als je een leaseauto vergelijkt met een privé-auto. Afschrijving alleen kost me al 5k per jaar.
 
Dat een leasewagen goedkoper is kan ik van harte tegenspreken. Dta ligt maar net aan de leaseregeling van je werkgever. In de meeste gevallen ben je ongeveer even veel kwijt aan je leasebak. Wat wel meespeelt, is dat je volkomen risicoloos rijdt: als er iets mee is breng je 'm fluitend naar de garage.

Wat betreft de lak: Dit is de eerste auto met zo weinig steenslag schade, echt opvallend. Eerdere auto's waren altijd binnen 40 à 50 k km behoorlijk aangeslagen.
 
Toevallig dat je dat zegt, want ik vind de lak van m'n voorloop auto (Skoda O2 Combi) ook sterker dan de lak van m'n particuliere Golf V Sportline.
 

higgy

Forumguru
Ook hier geen klagen over de lak. Wat er niet mooi (meer) aan is heb ik zelf veroorzaakt :)
Afijn, nog even: de nieuwe oto staat klaar...
 

skodaboy

Forumguru
vandaag na de wasbeurt deze namiddag het volgende gemerkt...
ik heb een lakschade ontdekt op één van mijn 17" velgen.
en néé het is géén borduurschade...
weet iemand of dit toevallig onder garantie valt??

hier enkele foto's,ze zijn misschien niet echt duidelijk..maar toch...
 

Bijlagen

  • lakschade velg.jpg
    lakschade velg.jpg
    2 KB · Weergaven: 25
  • lakschade velg...jpg
    lakschade velg...jpg
    1,6 KB · Weergaven: 16
  • lakschade velg.....jpg
    lakschade velg.....jpg
    1,8 KB · Weergaven: 17

skodaboy

Forumguru
Al eens een keertje de banden laten wisselen? ( lakschade van bandenapparaat)

ja,ze hebben idd op deze orginele 17" velgen begin december '08 sneeuwbanden gemonteerd,en ik ben toen bij de wagen gebleven en heb toen nadien geen schade gezien aan de velg(en).
ook toen enkele dagen later na de poetsbeurt geen schade gemerkt.

ik zou het een beetje vreemd vinden,dat ik pas 3 maand later de schade op merk ik die de wagen wekelijks kuis...:smiley29:
 

Ronnie

Forumguru
Zout + Aluminium = Rotzooi, Duurt een tijdje voor het is ingewerkt, maar het komt gegarandeerd door een lakschade want daardoor komt er een oxidatieproces op gang.
Bij een gesloten laklaag kan er immers geen zuurstof toetreden.
P.S. Bij een bandenaparaat ligt de afnemer slechts een MM of minder boven de velgrand, ietwat onvoorzichtig met de bandafnemer(soort breekijzer) en je raakt de velg, en knapt de lak eraf.
 
Bovenaan Onderaan