Hallo Bakkertje, helemaal geen slechte vraag (zo had ik 'm ook opgevat
).
In die zin heb je gelijk dat het er om gaat dat de koper mag verwachten dat hetgeen hij gekocht heeft geschikt is voor
normaal gebruik (en dat hij de daarbij behorende verwachtingen van het gekochte mag hebben). Dit heet in juridische termen conformiteit. Het enkele feit dat er zich nu lakschade voordoet betekent niet dat daarmee vaststaat, dat het gekochte ook non-conform is. Om die non-conformiteit te kunnen vaststellen moet eigenlijk eerst worden vastgesteld hoe lang de lak onder normale omstandigheden had moeten meegaan. Laten we gemakshalve even aannemen dat dit 10 jaar is. Als dit overigens (maar) vijf jaar zou, hetgeen ik me niet kan voorstellen,dan zou daarmee de claim in dit geval al direct stranden, omdat de lak van de auto al zeven jaar oud is. Hoe lang de lak normaliter had moeten meegaan is al iets om door een deskundige te beoordelen. Daarmee zijn we er helaas nog niet. Vervolgens moet toch echt nog worden bepaald of de oorzaak gelegen is in een (productie)fout in de lak, die dus eigenlijk al aanwezig was op het moment van de aflevering van de auto. Zo ja, dan is dat in beginsel toe te rekenen aan de verkoper en is hij daarvoor verantwoordelijk. Als die productiefout niet kan worden vastgesteld dan valt niet uit te sluiten dat de oorzaak van de lakschade aan iets anders kan zijn gelegen en wordt de claim afgewezen (bijvoorbeeld ingedroogde vogelpoep, verkeerd gepolijst of een ongeval). Dat die oorzaak moet worden vastgesteld vind ik niet vreemd, anders zou de verkoper zo maar verantwoordelijk zijn voor iets dat de klant verkeerd heeft gedaan.
Let wel, als de overeengekomen garantietermijn (of de wettelijke 'garantietermijn' van zes maanden) nog niet was verstreken, dan had juist de bewijslast op de verkoper gelegen om aan te tonen dat het aannemelijk is dat de lakschade door iets anders is veroorzaakt.
Ik kan me heel goed voorstellen dat dit nog steeds vragen oproept. Het is ook geen eenvoudige materie.