Lak "schade t.h.v. de "goot" van het dak.

De problemen met de lak zijn een gevolg van een andere oorzaak. De oorzaak is de kit die er onder zit. De kit is ook weer om de carrosserie naden te dichten. De kit is echter gaan krimpen. Ik vind dan ook dat het onder de carrosserie garantie (10 jaar) valt. Ik heb er een autoschadebedrijf naar laten kijken en deze geeft de kit de schuld.
 

Karstieman

Forumguru
Ik heb ook een zwarte O2 uit 2006 en heb de scheurtjes ook aan de dakrand !
Houd ons maar op de hoogte of je iets geregeld krijgt bij Skoda (zou wel prettig zijn als dit onder de garantie te herstellen is) :jaja:
 

Joske

Forumguru
En hoe meer gerapporteerde schadegevallen.. hoe meer kans op een coulanceregeling zou ik dan denken?
 

lawewing

Forumguru
Hallo Bakkertje, helemaal geen slechte vraag (zo had ik 'm ook opgevat ;)).

In die zin heb je gelijk dat het er om gaat dat de koper mag verwachten dat hetgeen hij gekocht heeft geschikt is voor normaal gebruik (en dat hij de daarbij behorende verwachtingen van het gekochte mag hebben). Dit heet in juridische termen conformiteit. Het enkele feit dat er zich nu lakschade voordoet betekent niet dat daarmee vaststaat, dat het gekochte ook non-conform is. Om die non-conformiteit te kunnen vaststellen moet eigenlijk eerst worden vastgesteld hoe lang de lak onder normale omstandigheden had moeten meegaan. Laten we gemakshalve even aannemen dat dit 10 jaar is. Als dit overigens (maar) vijf jaar zou, hetgeen ik me niet kan voorstellen,dan zou daarmee de claim in dit geval al direct stranden, omdat de lak van de auto al zeven jaar oud is. Hoe lang de lak normaliter had moeten meegaan is al iets om door een deskundige te beoordelen. Daarmee zijn we er helaas nog niet. Vervolgens moet toch echt nog worden bepaald of de oorzaak gelegen is in een (productie)fout in de lak, die dus eigenlijk al aanwezig was op het moment van de aflevering van de auto. Zo ja, dan is dat in beginsel toe te rekenen aan de verkoper en is hij daarvoor verantwoordelijk. Als die productiefout niet kan worden vastgesteld dan valt niet uit te sluiten dat de oorzaak van de lakschade aan iets anders kan zijn gelegen en wordt de claim afgewezen (bijvoorbeeld ingedroogde vogelpoep, verkeerd gepolijst of een ongeval). Dat die oorzaak moet worden vastgesteld vind ik niet vreemd, anders zou de verkoper zo maar verantwoordelijk zijn voor iets dat de klant verkeerd heeft gedaan.

Let wel, als de overeengekomen garantietermijn (of de wettelijke 'garantietermijn' van zes maanden) nog niet was verstreken, dan had juist de bewijslast op de verkoper gelegen om aan te tonen dat het aannemelijk is dat de lakschade door iets anders is veroorzaakt.

Ik kan me heel goed voorstellen dat dit nog steeds vragen oproept. Het is ook geen eenvoudige materie.
 

Bakkertje

Forumguru
Een kleine zoektocht leverde onderstaand artikel op, daar staat best wel wat nuttige info in volgens mij:
http://www.anwb.nl/binaries/pdf/auto/kiezen-en-kopen/rechtshulpwijzer-conformiteit-nieuw-1053506.pdf

Zo staat er het volgende:
Wanneer voldoet een auto niet aan redelijke verwachtingen?
Dit is het geval als de auto gebreken heeft die u gezien
de leeftijd, koopprijs, kilometerstand en de mededelingen van de verkoper niet hoeft te verwachten. Als
overleg niet tot een oplossing leidt dan gaat bewijs een
grote rol spelen. U moet bewijzen dat de auto een gebrek heeft en dus niet aan de redelijke verwachtingen
voldoet. Een garage kan stellen dat het gebrek is te wijten aan uzelf, dan moet u het tegendeel kunnen aantonen. Als u zich beroept op een mededeling van de
verkoper, moet u deze ook bewijzen. Zonder bewijs
hebt u (in een procedure) geen kans van slagen.
 

ertromp

Forumguru
Het interessante hier is volgens mij die kit. Als die inderdaad tot het gedeelte carrosserie toegewezen kan worden dan zien de garantietermijnen er in 1x anders uit. Wellicht nog eens door een specialist bijvb schadehersteller laten kijken of het inderdaad kan komen door de kit. Je hebt dan een second opinion. Met dat resultaat je conclusie trekken en in overleg met de dealer gaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

jalex_h

Forumguru
Ik zou in dit verband niet te veel van de carrosseriegarantie verwachten. Die heeft namelijk alleen betrekking op roestschade van binnenuit....
 
Pon/Skoda heeft de zaak nu in behandeling. Ik heb aangegeven dat de dealer niets doet. Binnen 14 dagen een reactie... ik houd jullie op de hoogte!
 
Uw mailwisseling met ŠKODA-dealer Martin Schilder Heemstede heb ik ontvangen. Het verzoek om de ontstane schade aan uw Octavia op basis van carrosseriegarantie te laten herstellen heb ik in behandeling genomen.

Helaas moet ook ik u melden dat het niet mogelijk is de kosten van herstel op garantiebasis te kunnen uitvoeren.


Deze conclusie wil ik u graag als volgt toelichten:

Er kan aanspraak op de carrosseriegarantie gedaan worden, als de oorzaak van de schade te wijten is aan het plaatwerk zélf.

Zoals u aangeeft is de veroorzaker van de klacht het krimpen van de kitnaden, waardoor de lak beschadigd is. Het betreft dus geen roest of andere schadeveroorzaker vanuit het plaatwerk.

Mogelijke andere garantiebepalingen, fabrieksgarantie (2 jaar) en/of lakgarantie( (3 jaar), zijn gezien de leeftijd van uw auto niet meer van toepassing.
 

Cordoba

Forumguru
Stap met een aantal anderen met dit probleem naar Autoweek/Kassa/Radar, en kijk eens wat er dan uitkomt.
 

EdK

Forumguru
En uiteraard verwijzen ze niet naar het consumenten recht !!
maw niet deugdelijk uitgevoerd en recht op garantie met eventueele eigen bijdrage
Dus wat cordoba zegt, even je recht op andere wijze halen
 

Bakkertje

Forumguru
@EdK Volgens mij heb je zelfs recht op kosteloos herstel als aantoonbaar is dat het een ondeugdelijk product is.

Maar ik had eerlijk gezegd ook geen andere reactie van Pon verwacht. Gewoon de dealer schriftelijk in gebreke stellen en een oplossing vereisen binnen een redelijke termijn.
 

EdK

Forumguru
Ja bakkertje €1,00 voor de koffie heb ik t over..........................meer niet hoor.
 
Heeft er iemand zin in om het collectief op te pakken?
(en ik neem aan dat het aantal klachten alleen maar zal toenemen aangezien de O2 facelift en de O3 ook kit onder de lak hebben)
 

roeland

Senior Member
Zelfde heb ik met mijn 0II van '07 gehad, dak is destijds door dealer opnieuw gespoten.
Dealer gaf aan valt niet meer onder garantie van Pon, ik zei niets met Pon te maken heb auto bij jou gekocht dus los het maar op. Dit is toen zeer netjes afgehandeld door de betreffende dealer.

Het ligt er dus maar aan hoe de dealer er mee omgaat.

Wat wel van belang is dat dit bijna 3 jaar terug is en de auto dus toen jonger was , dit kan natuurlijk wel een verschil maken in de beslissing die destijds genomen is.
 

subdivision

Forumguru
Mijn ouders hadden dit probleem ook met hun 2007 fabia.

Bleek zoals ik al tegen de dealer zei aan de kit van het dakraam te liggen, die kwam los waardoor het dakraam ging wringen...

Kostenloos opgelost, Hegeman Arnhem
 

bluskabouter

Forumguru
ook ik heb dit gehad met een fabia combi van bj 2008.
is kosteloos door de dealer opgelost.
lijkt me niet een op zich staan iets.
 
Bovenaan Onderaan