Lawaai diesel

MKS

Lid
Ik heb een Oct II 2 ltr TDI en vindt 'm toch best wel wat herrie maken. Zat afgelopen weekend in een passat (nieuw model) en die was echt stukken stiller.

Ik kwam uit een Laguna met common rail diesel motor. Die was echt lekker rustig.

Ligt het nu aan mijn exemplaar, of vinden meer mensen de Oct rumoerig?
 

VEEJAY

Forumguru
vergeleken bij een Audi A3 met dito motor is mijne idd wat meer aanwezig.

Echter de radio wat harder zetten maakt een hoop goed. Of laag ik de toeren rijden bijvoorbeeld in zijn 6 120 rijden, dan valt het best mee.
 
ik reed hiervoor een marea jtd, ook met common rail. Heb nu een octavia 1.6 mpi. Het is gewoon geen stille auto, motor niet, maar ook afrol en wind zijn irritant aanwezig. Is echt niet van deze tijd.

o2 1.6 mpi
 
Heb een tijd een ibiza 110 pk diesel gereden en krijg nu de oct II combi 1.9 diesel. Motor loopt lekker soepel en is vind ik ook rustig. Tja het is natuurlijk geen benzineauto..
 

ad5000

Actief lid
Nou heb ik me laten vertellen dat de 2.0 behorlijk wat stiller is nog dan de 1.9, maar dat terzijde.

Ik heb ervaring met de 1,9 TDI, met de 1,9 JTD, de Renault 1,9 DCI en nu de Ford (Peugeot HDI) 1.6 TDCI motor. Deze laatste is dan voorzien van een CVT automaat die het toerental lekker laag houd wanneer er geen vermogen gevraagd wordt. Tot zover is dat de stilste diesel die ik tot op heden heb gereden.

Om een voorbeeld te geven: bij 120 km/uur maakt de motor niet meer dan 2000 toeren/minuut. Bij 150 km/uur is dat nog steeds maar 2300 toeren/minuut.

Toch ga ik nu voor de Skoda kiezen, waarom: ten eerste wil ik nooit twee keer dezelfde auto achter elkaar, ook komt er een facelift van de C-Max en die komst sowiso te laat, maar vooral omdat ik de DSG-Bak echt een fantastische automaat vind.

Het motorgeluid moet je als dieselrijder maar voor lief nemen denk ik persoonlijk, al laten sommige fabrikanten zien dat het echt beter kan. Alles heeft naturlijk wel zijn prijs.
 

ougie

Forumguru
Er zijn rustiger motoren, maar ik sluit mij aan bij O2 rijder van het eerste uur VEEJAY. Ik vind hem trouwens pas echt rumoerig als je de power aanspreekt, en met dat vermogen is niets mis en mag je horen lijkt mij.
wink.gif
 
De O2 1.9 en 2.0TDI zijn even rumoerig in mijn ervaringen. Alleen heeft de 2.0 een 6-bak en daarom maakt ie minder toeren op de "linkerbaan".

De PD-motoren staan bekend als rumoeriger dan de moderne JTD-motoren en ook die ervaring deel ik. De O2 PD-motor is wel beter afgeschermd als de oudere VW-modellen (Golf 3) dus iets stiller dan die modellen is hij wel.

Wanneer je een stille Octavia wil dan zou ik nog een jaartje wachten. De eerste common rail diesels worden nu geintroduceerd door VW. Audi heeft 'm al in de A6 (2.7tdi) en de eerste Jetta met een stillere diesel is net op de markt gezet in de US.

http://www.autoweek.nl/newsdisp.php?ID=5793&cache=no

Die zal vast ook naar Europa komen en zijn weg vinden naar de Octavia. Misschien iets leuks voor bij de facelift van het huidige model?
 

Frankie

Actief lid
Ik denk dat jij, Markmbx, het enige juiste antwoord geeft !! Het motorgeluid is niet het enige overmatig aanwezige geluid in de O2 dat enigzins hoger is dan bij andere auto's van deze catagorie of prijs. Ook ik ben een O2 rijder van "het eerste uur" om die uitspraak nog maar eens te gebruiken, en ik vind het isolatie niveau van de O2 niet geweldig.. Desondanks wordt mijn volgende (lease-)auto toch weer een O2. Onder de streep nog steeds de meest geschikte keuze naar mijn mening en budget
wink.gif


Ik ben dus objectief, subjectief, positief en kritisch tegelijk over de O2...
smile.gif
 

blacktdi

Actief lid
De Ocatvia maakt inderdaad meer lawaai dan de diesel concurenten. Reed laatst in een mondeo diesel en die is inderdaad stiller en loopt trillingsvrijer, maar er is toch bijna niets tegen de brute kracht van de Octavia 2.0 tdi opgewassen. Heerlijk gewoon. Trouwens vind ik de Octavia echt een stuk beter rijden dan de mondeo, wat een zwabberbak is dat zeg.
 

Tallguy

Forumguru
Ach ja...is toch inherent aan het feit dat je nu een PD probeert te vergelijken met een CommonRail. Die laatste zijn nu eenmaal stiller. Echter heeft een PD motor meestal meer vermogen bij hetzelfde aantal liters dan een commonrail.

Als mijn 2.0 uit de lease gaat over 3 1/4 jaar zal de PD waarschijnlijk niet meer gemaakt worden cq bestaan. Dan zal het een commonrail worden, want ja...een stille(re) motor is ook prettig. Ik klaag niet over het motorgeluid omdat ik vanaf het begin dit wist en accepteerde.

Vanochtend was het trouwens wel grappig...-5graden buiten en dan starten....boer Harms op de tractor zou net zoveel herrie hebben gemaakt
smirk.gif
 

VEEJAY

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Kensei</font><hr />



Vanochtend was het trouwens wel grappig...-5graden buiten en dan starten....boer Harms op de tractor zou net zoveel herrie hebben gemaakt
smirk.gif


[/ QUOTE ]

grin.gif
 

___JC___

Forumguru
Ik krijg af en toe weleens de vraag of er niet iets mis is met mijn auto. Vooral in parkeergarages dan galmt het allemaal zo lekker!
Overigens heb ik ook met een Leon, Altea en Dodge Caliber gereden allemaal met dezelfde motor en nergens maakt deze motor zon herrie als in de Octavia!
680.gif
 
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Kensei</font><hr />

Ach ja...is toch inherent aan het feit dat je nu een PD probeert te vergelijken met een CommonRail. Die laatste zijn nu eenmaal stiller. Echter heeft een PD motor meestal meer vermogen bij hetzelfde aantal liters dan een commonrail.

Als mijn 2.0 uit de lease gaat over 3 1/4 jaar zal de PD waarschijnlijk niet meer gemaakt worden cq bestaan. Dan zal het een commonrail worden, want ja...een stille(re) motor is ook prettig. Ik klaag niet over het motorgeluid omdat ik vanaf het begin dit wist en accepteerde.

Vanochtend was het trouwens wel grappig...-5graden buiten en dan starten....boer Harms op de tractor zou net zoveel herrie hebben gemaakt
smirk.gif


[/ QUOTE ]


niet mee eens, alfa, fiat en dus ook saab en opel halen 150 pk uit 1,9 ltr. Deze voelen net zo krachtig aan als 2.0 tdi, maar wel een stuk stiller. Voor mij is de de eerste en laatste auto met een vw blok.

markmbx

o2 1.6 mpi 2006 30000km
407.gif
 

sitechris

Donateur
Ik persoonlijk ben zeer tevreden over het geluidsniveau van de auto. Bij koude start hoor je hem wel wat knorren, maar eenmaal op temperatuur vind ik de auto prima geisoleerd. Bij volgas hoor je de motor natuurlijk wel brullen, maar niet hinderlijk. Dan zijn common-rails net wat stiller. Maar op de snelweg is de Skoda gewoon net zo stil als de common-rails. Vinden overigens ook andere mensen met cr-diesels die een stukkie in mijn auto rijden.
 

Trol

Lid
Ja veel van de die kleinigheden worden altijd zo opgeklopt vind ik soms. Je kan bijna moeilijk vergelijk als je de 2 auto's niet op hetzelfde moment naast elkaar hebt staan. Je leest bvb veel over lawaai + tdi en als je dan TDI tijd hoor je gewoon lawaai.. zit ook beetje in het kopje denk ik..
Al zal hij wel luider zijn maar ik heb er mee gereden en om nu te zeggen tractor..
 

SkodaMan

Actief lid
Mijn 2.0 FSI met dubbele balansas maakt zo weinig lawaai dat ik op de toerenteller moet kijken of ie wel aan staat
grin.gif
.
 
Mijn vorige 307 met 110pk HDI was na 170000 km ook niet meer zo stil, wel minder 'brommerig' en zeker bij koude start minder knikkers in het carter. PD motoren hebben gewoon wat manieren ingeleverd ten faveure van brandstof verbruik (veel minder) en wat beter aan het gas hangen.
 
het is maar wat je gewend bent.....onder mijn vorige auto zat een sportuitlaat met een 2 liter motor dat maakte pas veel geluid....vooral bij 5.000 tpm...dan valt de dieselsound erg mee....ik vind het gelukkig voor mijzelf niet storend....integendeel
 

Tallguy

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat: markmbx</font><hr />

</font><blockquote><font class="small">Citaat: Kensei</font><hr />

Ach ja...is toch inherent aan het feit dat je nu een PD probeert te vergelijken met een CommonRail. Die laatste zijn nu eenmaal stiller. Echter heeft een PD motor meestal meer vermogen bij hetzelfde aantal liters dan een commonrail.

Als mijn 2.0 uit de lease gaat over 3 1/4 jaar zal de PD waarschijnlijk niet meer gemaakt worden cq bestaan. Dan zal het een commonrail worden, want ja...een stille(re) motor is ook prettig. Ik klaag niet over het motorgeluid omdat ik vanaf het begin dit wist en accepteerde.

Vanochtend was het trouwens wel grappig...-5graden buiten en dan starten....boer Harms op de tractor zou net zoveel herrie hebben gemaakt
smirk.gif


[/ QUOTE ]


niet mee eens, alfa, fiat en dus ook saab en opel halen 150 pk uit 1,9 ltr. Deze voelen net zo krachtig aan als 2.0 tdi, maar wel een stuk stiller. Voor mij is de de eerste en laatste auto met een vw blok.


[/ QUOTE ]
Ik zeg ook "meestal"
 

Tallguy

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Trol</font><hr />

Al zal hij wel luider zijn maar ik heb er mee gereden en om nu te zeggen tractor..

[/ QUOTE ]
Tractor alleen bij -5graden de 1e minuut ofzo. Daarna wordt het knorren en zoemen.
 
Bovenaan Onderaan