Lawaai diesel

Pendragon

Donateur
Ik heb de O2 al 2 jaar en sinds kort hoor ik het geluid. Ook trilt de auto veel meer dan voorheen. Zelfs m'n vrouw viel het op en dan is het vaak niet goed :)
Afgelopen zaterdag was er niemand aanwezig, dus kon ik het niet vragen. 'k Heb wel even in de nieuwe Fabia gezeten. Mooie auto de nieuwe versie, maar m'n vrouw heeft pech, haar Fabia is net een jaar oud :)
 

blacktdi

Actief lid
Ik heb precies hetzelfde gehad en het was inderdaad het cuppen van de banden. De banden slijten zodanig af dat er een soort schubeffect op de band ontstaat. Je kan het voelen en zien op voornamelijk de achterbanden. Volgens een bandenexpert in het oosten van het land onstaat dit doordat er over het algemeen zonder gewichtsbelasting wordt gereden waardoor de banden niet de ideale stand t.o.v. de weg hebben en doordat de band wat meer stuiterd dan als deze door gewicht tegen het wegdek wordt gedrukt. Ik heb de banden laten trimmen (afslijpen, met speciale machine, van ongeveer 1mm profiel) en weg was het probleem. Dat koste meen ik 30 Euro´s per band maar dat was het echt waard. Geen banden geruis meer en trillingsvrij, heerlijk. Heb er daarna geen last meer van gehad. Skoda is trouwens niet het enige merk dat daar last van heeft, een collega van mij heeft een volvo en die had het al na 10000km.
 

Pendragon

Donateur
Bedankt blacktdi, dit klinkt precies zoals ik het merk. Ik zal het meenemen als ik 17 april de auto naar de dealer breng. Als ze ook denken dat het dat is, zal ik ze vragen of ze mijn banden kunnen trimmen.
 
Ik heb testgereden in de 1.9 5-bak en daarna in de 2.0 DSG-bak, jullie kunnen al raden welke ik gekocht heb...
Daarvoor reed ik in een Volvo S40 1.8 benzine en ik moet zeggen dat die zeker even rumoerig was als mijne Octi.
Uiteraard doet de DSG-bak hier zeker zijn werk. Wat een power zeg en hij is nog niet eens ingereden...

Al bij al ben ik tot nu toe zeer tevreden en aangenaam verrast van mijn Skoda-avontuur...
 

ad5000

Actief lid
Ik heb testgereden in de 1.9 5-bak en daarna in de 2.0 DSG-bak, jullie kunnen al raden welke ik gekocht heb...
Daarvoor reed ik in een Volvo S40 1.8 benzine en ik moet zeggen dat die zeker even rumoerig was als mijne Octi.
Uiteraard doet de DSG-bak hier zeker zijn werk. Wat een power zeg en hij is nog niet eens ingereden...

Al bij al ben ik tot nu toe zeer tevreden en aangenaam verrast van mijn Skoda-avontuur...

Ehh dit is behoorlijk off topic (al kan ik nergens mijn icoontjes terugvinden).
Een 1.9 5-bak of een 2.0 DSG is natuurlijk appels met peren vergelijken.

Ik heb beide motoren met DSG gereden en vind in het hedendaagse Nederlandse verkeer de 2.0 niets toevoegen aan het rijgedrag van de 1.9.

Vandaar dat ik voor de 1.9 gekozen heb i.c.m. wat comfortverhogende opties.
 

Pendragon

Donateur
Mijn auto is naar de dealer geweest vandaag en er zijn 4 nieuwe (Continental ContactSport2) banden onder gekomen. Wat een rust in m'n auto, heerlijk. De banden waren al te erg versleten om nog te trimmen of om te switchen, dus ik heb zo'n dikke 50000km gereden op een set banden. Geen idee of dit normaal is. Wel een vette rekening.......voor de leasemaatschappij :)
 
Bij mij zijn de continentals sportcontact 2 er af fabriek op gezet. Heb de wagen van 06.04.2007. De dealer vertelde mij dat dat inderdaad te maken had met klachten ivm lawaai van de banden. Misschien heeft Skoda geluisterd?
 

CoSko

Nieuw lid
Ik heb nu anderhalf jaar en O1 2.0 benzine, en er is nog ergens een draadje over hoe rumourig ik hem vind... Sinds een klein halfjaaar kwam er van de baas uit een Fabia 1.9TDI bij. Ook die vond ik behoorlijk rumoerig, maar wel een lekkere motor met veel koppel. Doet puik werk in een fabiaatje! Deze fabia heb ik vorige week mogen inruilen voor een O2 met dezelfde motor. Mijn ervaring is dat deze een bak stiller is dan in de Fabia, en ik durf gerust te stellen dat deze een stuk stiller is dan mijn O2 met 2.0 benzine, die ik privé nog steeds rij! Ik denk zelfs dat deze diesel wat sneller is dan de benzine, ondanks dat de benzine 10PK meer zou moeten leveren. Nou gaat die ook wel behoorlijk van de plaats, maar dan moet je wel flink doortrappen, dat hoeft bij de diesel dus niet. Sterker nog, volgens mij werkt doortrapen bij deze diesels juist averechts...
 

ad5000

Actief lid
Ik denk zelfs dat deze diesel wat sneller is dan de benzine, ondanks dat de benzine 10PK meer zou moeten leveren. Nou gaat die ook wel behoorlijk van de plaats, maar dan moet je wel flink doortrappen, dat hoeft bij de diesel dus niet. Sterker nog, volgens mij werkt doortrapen bij deze diesels juist averechts...

Da's nou wat ze bedoelen met koppel!

Overigens sneller weet ik zo nog niet, de snelheidsbeleving door de grotere duw in je rug destemeer.
 
Ik denk dat jij, Markmbx, het enige juiste antwoord geeft !! Het motorgeluid is niet het enige overmatig aanwezige geluid in de O2 dat enigzins hoger is dan bij andere auto's van deze catagorie of prijs. Ook ik ben een O2 rijder van "het eerste uur" om die uitspraak nog maar eens te gebruiken, en ik vind het isolatie niveau van de O2 niet geweldig.. Desondanks wordt mijn volgende (lease-)auto toch weer een O2. Onder de streep nog steeds de meest geschikte keuze naar mijn mening en budget
wink.gif


Ik ben dus objectief, subjectief, positief en kritisch tegelijk over de O2...
smile.gif

Ik heb mijn 1.6 mpi bij mijn vorige werkgever gelaten en rijdt nu een 1.9 tdi.
20x beter, maar heb gisteren in een nwe bravo jtd 150pk gereden. Is dus echt veel stiller maar niet eens, voor mijn gevoel, veel sneller. Daarbij komt dat je met twee kinderen dus niks hebt aan de bravo. Is een plaatje van een auto, maar geen ruimte achterin. Ik vindt dus het lawaai van de tdi echt wel meevallen t.o.v. de mpi, en dus ook van een c.r. diesel. Het is maar wat je belangrijk vindt. Al bij al is het, voor mijn gevoel, the best value for money.
 

Ad_O2

Lid
Kan eindelijk echt meepraten over dit onderwerp, ik ben een van de "gelukkige" die met een 2.0 tdi dsg kan rond tuffen.
Maar ik vind de herrie best meevallen.
Hangt voornamelijk van je rechter voet af.
Bij rustig rijden en cruzen een net motor geluid..., tot je het gas in trapt.
Muziek in de oren :680:

Motor aan het werk, raw power, ikke ben weg!!! :uitlachen:
 
Heb ook de 2.0 Tdi DSG, maakt vind ik minder lawaai als destijds mijn Volvo S40 (en dat was een 1.8 benzine)...
Nu ja, de DSG doet dan ook zijn werk heel goed.
Maar inderdaad, in de toeren hoor je hem wel en dat mag ook vind ik...
 
@MarcoF

Heb je de 1.9 Tdi DSG genomen... Er is wel een meerprijs, maar het is een 6-bak en dat rijdt aanzienlijk rustiger.
Zelf heb ik destijds proefgereden in handgeschakelde 1.9 (5-bak) en ook dat viel wel mee hoor in vergelijking met de Volvo. Veel mensen lijken niet te beseffen dat de Volvo S40/V40 (bouwjaar 2003) tamelijk rumoerig was, zelfs de benzine-versie...
Toch is het een wereld van verschil tussen een handgeschakelde 5-bak en de DSG...
In ieder geval ga je geen spijt hebben van de overstap, ik heb er alleszins nog geen seconde spijt van gehad...
 
Bovenaan Onderaan