Lawaai diesel

Zie hier het verschil tussen de O2 TDI en de vergelijkbare Audi TDI´s. De Audi´s hebben mooiere materialen en afwerking dashboard en vooral een betere geluidsisolatie. Dit verklaart het prijsverschil tussen de merken. Dat neemt niet weg dat een Audi te duur is voor wat je krijgt.
Een PD diesel is luidruchtiger dan een CR diesel. Ik heb ze beiden gereden en de 2 liter HDI (136pk) in de 407 is echt een stukkie stiller. Een echte comfort auto voor op de snelweg. De PD diesels zijn een stuk zuiniger en vooral sneller en hangen beter aan het gas (hoewel dit een kwestie van motormanagement is). De voorloopauto waarin ik nu rij (een 307SW 90 pk HDI) is trouwens niet zo stil. door het gebrek aan vermogen ga je hoger in de toeren rijden en dat is niet zo gunstig voor het geluid en het verbruik. De 307 Sw is trouwens een draak van een auto. Meubilair is goed, maar de de rest is zeer matig.
 

VEEJAY

Forumguru
Ik wil er wel aan toevoegen dat ik de 2.0tdi DPF met 8v wel meer herrie vind maken dan de 16v versie.
 

MKS

Lid
Al met al toch een leuke discussie geworden, waarvoor dank.

Ik rijd zelf al jaren diesel (sterker nog, heb nooit anders gehad) van de merken Ford, Opel, Renault, Mazda en nu dan Skoda. Dus in die zin heb ik daar wel wat ervaring in.

En diesel hoor je (bijna) altijd, en dat is ook helemaal niet erg. Maar er is wel verschil tussen gerommel in het vooronder, en de motor op je schoot. Dat laatste is nu een beetje mijn ervaring met de Skoda. Zeker wanneer de temperatuur beneden 15 graden zakt is het overdreven luidruchtig. Dat kan echt beter hoor, ook met een PD motor.
Zelfs de Mazda 6 van een vriend van me is rustiger, en ik had nooit gedacht dat te kunnen zeggen over Mazda diesels (waar die dan ook vandaan komen).
Volgende keer maar proefrijden in de winter in plaats van hartje zomer.
smile.gif
 
Mazda diesel is van Ford (TDCI). Een mondeo 2 liter TDCI 115pk uit 2000 is ook geen stille wagen en lijkt stationair ook wel een tractor. kortom, Het is niet zozeer de motor, maar de gebruikte isolatie in de auto die het verschil maakt.
 
als ik mijn O2 start 's ochtends (en met name met dit koude weer) dan klinkt hij inderdaad even als een tractor. Maar als hij na een kilometer of wat warm begint te worden, wordt het geluidsniveau een heel stuk minder.

En daarbij komt dat het geluid van de motor (2.0TDI), met name bij flink gas geven een mooie roffel laat horen.

Ik heb dus niets te klagen...
 
Ik heb het laatste halfjaar in zowel een Peugeot 2.0 HDI 90 pk en een VW 1.9 TDI 105 pk gereden.

Verschillen:
- De Peugeot is veeeeel stiller. Vooral stationair, helemaal bij koude motor merk je dat. Het geluid van de VW TDI heb ik zelf altijd als prettig tokkelen heel fijn gevonden, maar als je dan tussendoor eens in een benzine auto rijdt, dan is dat getokkel best luidruchtig. Op snelweg tempo zijn ze overigens vrijwel even stil.

- De VW is veeeeeeeeeel zuiniger. Bij flink doortrappen zomaar 1:18 waar de peus niet verder komt dan 1:13. Mooie pieken van de VW zijn zomaar 1:20 en de peus haalt echt max 1:14

- De VW motor is vele malen sterker. Hij blijft echt trekken als een lier, gewoon beanstigend als je het niet (meer) gewend bent (Hoe moet de 2.0 TDI met 170 PK dan wel niet zijn????)

Nee, de VW diesels zijn niet de stilste, maar zijn ontzettend fijne motoren om mee op pad te zijn als kilometervreter.

Verder is de peugeot gewoon geen fijne auto, maar dat komt niet allen door de motor.
 
De éne TDI maakt meer lawaai dan de andere en bovendien is "veel" of "storend" voor ieder mens blijkbaar verschillend. Volgens mij maakt zeker het inrijden een behoorlijk verschil want mijn Skoda is een stuk stiller als de Passat TDI 115 die ik voordien had (tweedehands gekocht-wie weet hoe ingereden). Ook de getankte brandstof speelt een grote rol. Ik tank alleen nog maar Total Excellium (ook al is het fors duurder) omdat mijn auto (TDI 105) er opvallend rustiger door loopt. Laatst tankte ik toch nog eens een ander merk en ik had er al onmiddellijk spijt van.
Wat die Opel 150 pk betreft: een vriend van me heeft zo'n Vectra en hij was oprecht verbaasd door het geringe verschil qua geluid. De CR is inderdaad nog stiller, maar onder de 2000 o/m is er dan ook helemaal niemand thuis. Qua rijkarakter prefereer ik dan ook de PD.
Een Altea 2.0 TDI maakt alvast veel meer herrie dan mijn 1.9 Octavia. Hoe de 2.0 Octavia zich verhoudt tot de 1.9 weet ik niet, maar een echte herriemaker is een Skoda in goede conditie zeker niet!

groetjes,
Marc
 
Beste mensen,

Ik heb onlangs de 2.0 TDI met DPF besteld (moeten bestellen roetfilter verplicht) In de folder stond deze wagen gewoon als 16 kleps motor. Begrijpik nu goed dat dit blok toch een 8 klepper wordt? De dealer kende dit verhaal ook niet ...
Wie schept hier duidelijkheid ?
 

Pim

Lid
2.0 TDI (s) 103 kW
mit Dieselpartikelfilter
Einbaulage
vorne quer 4-Zylinder-Reihenmotor, 2 Ventile / Zylinder, elektronisch geregelte Direkteinspritzung mit Pumpe-Düse-Einspritzsystem, Ölkühler, Ladeluftkühlung, Abgasrückführung, Oxidationskatalysator, Abgas-Turbolader mit variabler Turbinengeometrie
 

Pim

Lid
Of hier allebei zoals beschreven op www.skoda.de :

Bauart 4-Zylinder-Reihen-Dieselmotor 2 OHC 4 Ventile / Zylinder, Turboaufladung VTG, Ladeluftkühler

Abgasreinigung Zweiweg-Oxidations-Katalysator, Dieselpartikelfilter (DPF)
Bauart 4-Zylinder-Reihen-Dieselmotor 2 OHC 2 Ventile / Zylinder, Turboaufladung VTG, Ladeluftkühler
 

Trol

Lid
Wat maakt het ook uit? Hoe ze het voor mij doen speelt al geen rol.. 8 kleppen, 16, 160,.. als het maar zuinig, veilig, snel en leuk rijdt
24.gif
 

___JC___

Forumguru
Sitechris heeft een 2.0TDI met DPF en dat is een 8 klepper. De motor in de RS diesel heeft ook een DPF en dat is weer een 16 klepper. Misschien zijn het nu allemaal 16 kleppers?
 

Pim

Lid
De 125kw versie heeft ook piezo injectoren, 100/103kw versies niet.
Trouwens, VW in Duitsland is zo eerlijk om aan te geven dat
het max koppel voor de DPF 103kw 320nm bij 1800 rpm is, en dus afwijkt van de 1750-2500 rpm bij de 16 kleps DPF-loze.
 
Nog een tip voor wie overmatig last heeft van geklepper na een koudstart: bij mijn Octavia klapperde het deksel van de batterijbox vrolijk mee. Nadat ik die met mousse had geïsoleerd was het geluid na een koudstart al veel beter. Dus gewoon even de motorkap open en even uitproberen.
 

Roak

Lid
Heeft iemand anders ook last van meer lawaai bij een bepaald toerental ?
Bij mijn 1.9 TDI vind ik het geluid onder de 2500 toeren mooi stil, hinderlijk vanaf 2500 toeren en bij 3000 echt lawaaiig (zware brom). daarboven zajkt het geluidsniveau weer iets terug. Het lijkt dus bij mij meer op een resonantie ergens.

Vandaag even bij de dealer (almere) geweest maar nog geen oplossing, ze gaan nu eerst kijken of er een update beschikbaar is voor het motormanagement.

groeten,
Rob
 
Ik heb net in een Nieuwe Alfa 147 JTD130 PK gereden, die is pas rumoerig! en dat voor een commonrailsysteem...
 
Bovenaan Onderaan