Smeeuwis
Donateur
Standaard achteruit rij lampjes zijn toch 21 wat? (Halogeen)
Niet per sé want ze zijn er dus ook van 10 Watt. Zie de lampenchecker hierboven. De meesten zullen echter wel 21 Watt minimaal hebben, vanwege de lichtopbrengst. En dan kom je op wat @andrehj bedoelt: de hoogte van het opgenomen vermogen zegt niets over de lichtopbrengst, hoewel je wel aan mag nemen dat de lichtopbrengst hoger wordt naarmate het opgenomen vermogen bij gelijke spanning stijgt. Dat zit weer in de weerstandswaarde van het gloeidraadje, immers spanning * stroom = vermogen. Hoe efficienter de omzetting in de lamp, in de gloeidraad dus, hoe meer licht. Het meeste gaat verloren als hitte, en hoe minder hitte de gloeidraad produceert, hoe meer vermogen er overblijft om daadwerkelijk omgezet te worden in licht. En daar gaat de vergelijking met LED's mank want die hebben een veel lagere weerstand en nemen dus minder vermogen op, maar alleen de goede (en dus dure) LED's zijn in staat om daar voldoende Lumen uit te halen. De Ali zooi meestal niet. En vervolgens is de lage weerstand de reden dat de CANBUS gaat gillen (die constateert namelijk een afwijkende weerstand en daardoor spanningsval wat hoort bij een kapotte gloeilamp). De goede LED lampen hebben een kunstmatig verhoogde weerstand in de fitting (zodat je niet hoeft te knippen in je draadboom) en de Ali zooi heeft dat niet of te weinig of gewoon domweg slechte kwaliteit. Edit: in mijn ervaring althans.
Lang verhaal, er zit vast nog wel iets niet helemaal goed in de uitgelegde techniek, maar ik wil maar zeggen dat @andrehj 100% gelijk heeft als het gaat om de vermelding van het vermogen op de verpakking, alleen @B.Stuurder en ik vinden dat dat niets hoeft te zeggen over de uiteindelijke kwaliteit. Die blijkt in mijn ervaring uitstekend te zijn.
Laatst bewerkt: