LED dagrijverlichting ipv standaard lampjes

Zou dan het gele gloeilampje op je dashbord dan niet gaan branden???
Zo'n LED lampje heeft een andere weerstand dan een gloeilampje! Of je moet weer met extra weerstandjes gaan werken....

Maar ik ga dit topic volgen, ben wel benieuwd of dit gaat lukken!

Monteurtje

Forumguru
Een Fabia is af-fabriek niet leverbaar met Xenon. De RS heeft wel LED dagrijverlichting, als optie. Maar neem aan dat je wel gezien hebt of het een RS was of een gewone Fabia. Het waarschuwingslampje op dashboard zal wel gaan branden als je een verkeerd lampje erin zet. Maar op dit forum zijn genoeg mensen die met verlichting aan het spelen zijn, dus die kunnen je misschien ook helpen.
Maar was die LED verlichting apart geplaatst of zat het bij de mistlamp in.

Nee het was niet een RS, tenminste ik neem aan dat een rijschool niet met een RS les geeft....
Op de RS is led dagrij wel als optie te krijgen, niet voor de Fabia, zijn net andere verlichtingsunit. (RS heeft ronde unit, Fabia GL halve rondjes.) Aldus dealer.

Wally

Nieuw lid
We zijn weer een paar weekjes verder en m'n O2 heeft bijna een gehele verlichtingsupdate ondergaan.
Het volgende is aangepast:
  • Stadlicht T10 = 5 SMD CANBUS LED W5W T10
  • dimlicht H7 = GPThunder met Xenongas (zonder balasten)
  • grootlicht H1 = GPThunder met Xenongas (zonder balasten)

Het volgende komt er aan. Had helaas een verkeerde fitting besteld (puntjes moeten recht tegenover elkaar en niet versprongen tov elkaar):
  • Dagrijlichten (DRL) PY21W = CANBUS SMD LED knipperlicht (BA15s) --is niet perse alleen geschikt voor de knipperlicht unit. Vandaar inde DRL unit.

Zie een paar foto's, echter een beetje donker genomen.
Van voor met dim en stadslicht:
Octavia_verlichting_voor.jpg

Vanuit de hoek met dim en stadslicht:
Octavia_verlichting_hoek.jpg

Van voor met alleen stadslicht (led):
Octavia_verlichting_stads_led.jpg

Zodra ze er allemaal in zitten, zal ik een paar foto's schieten in schemerlicht, want deze foto's zijn niet zo best.

Het monteren van de lampen is in elk geval een koud kunstje.
De gehele glazen units gaan er aan de voorkant uit door een kunsstof moer los te draaien en een hendeltje over te halen!
De unit is los in 10 seconden. Lampje lekker rustig op de keugentafel vervangen en hoppa zo weer terug in de auto.
Daar kan menig fabrikant nog wat van leren.

Vervangen van DRL of mistlamp wordt wat lastiger, maar nog steeds eenvoudig want ook die unit komt met een hendel los als je eerst een stuk van de grill hebt verwijderd.

Let bij het bestellen van DRL lichten, zogenaamd code PY21W dat je de lapjes neemt waarvan de bevestigingspuntjes op de fitting recht tegenover elkaar staan.
De uitdrukking PY21W die Scoda in de gebruikershandleiding hanteerd zie je niet overal terug. De codes die je wat tegen komt zijn:
  • BAu 15s = met puntjes schuit t.o.v. elkaar
  • BA 15s = met puntjes recht t.o.v. elkaar - dit is de juiste.

Ik heb alles bij Xenonlamp besteld. Prima service, al duurde het wachten op de DRL ledlampjes wat langer dan gehoopt.

deusjevo

Forumguru
Vervangen van DRL of mistlamp wordt wat lastiger, maar nog steeds eenvoudig want ook die unit komt met een hendel los als je eerst een stuk van de grill hebt verwijderd.

Heb je de gouden tip, mij lukt 't niet om dat stukje grill te verwijderen.... :(

Wally

Nieuw lid
Hoi, het kwam neer op krachtig trekken. De tekening in de handleiding laat het niet goed zien, maar aan de bovenkant en de onderkant van het stukje grill zitten kunstof click mechanismes. 't zit behoorlijk strak, maar trekken is toch echt de enige oplossing. Was eerst bang dat het zou breken, maar ineens shoot het los en toen kon ik goed zien hoe het vats heeft gezeten.

Er zitten dus geen schroeven of pinnetjes die je los moet halen of palletjes die je moet indrukken. Simpelweg trekken. Begin aan de bovenkant, dus handen in hoogste inlaat steken en dan wrikkend (links, rechts, links, rechts, etc) lostrekken. Verwacht een terugslag, dus een mooie dame om je op te vangen is altijd welkom ;)

Wally

Nieuw lid
Ja, komt er morgen aan. Ik heb vanmiddag de DRL geinstalleerd (weer hard trekken aan die kleine roostertjes :S ) en die zitten er nu netjes in.

Wat betreft het loshalen van de roostertjes. Van vooraf gezien, bij de linker unit aan de linkerkant van het roostertje trekken. Bij de rechter unit aan de rechterkant. Zal er een foto van maken.

deusjevo

Forumguru
Wat betreft het loshalen van de roostertjes. Van vooraf gezien, bij de linker unit aan de linkerkant van het roostertje trekken. Bij de rechter unit aan de rechterkant. Zal er een foto van maken.
Graag, was nieuwsgierig en heb nu handen met sneetjes erin en roosters die mij steeds brutaler aan gaan kijken... :)

Tallguy

Forumguru
Ik ben eigenlijk ook nieuwsgierig naar de mogelijkheden van dit soort lampjes voor de Yeti. Ik heb zelf Xenon en de dagrij- en bochtverlichting is een normaal lampje. Voor dagrijverlicht (primair) zou ik ook wel een goede LED willen proberen, maar dan uiteraard zonder storingen :D

Ik heb gisteren twee LED lampen besteld voor in de dagrijverlichting. Ook heb ik er zo'n weerstanden bij besteld, die dan overeenkomen met een 21w lamp.
Denk dat ze morgen binnenkomen, laat mijn bevindingen dan wel weten!
Werken zal het wel, maar of dat lampje op het dashbord uitblijft....

www.xenonlamp.nl die heeft ook veel op het gebied van can bus LED die werken zonder problemen. Als je dan toch bezig bent vervang je normale koplampen (indien halogeen) gelijk even mee met de 7500 k xenonlook lampen van GP thunder. Led stadslichtjes erbij en LED in de dagrij verlichting en alle verlichting is helder wit aan de voorkant ;)

Noord26

Forumguru
Alleen geven die nep xenon lampen nog minder licht op de weg als een originele H7 lamp, puur omdat de coating nuttig licht tegen houd. Dat is echt alleen voor de look.

Zo LED Lampjes geplaatst, samen met de extra weerstanden. En geen "lamp kapot" lampje dat brand in het instrumentenpaneel.

Zie foto!

Bijlagen

• Led DRV.jpg
    Led DRV.jpg
    114,7 KB · Weergaven: 431
Besteld bij Immers led-lights www.immers.info

Heb daar besteld:
Resistors 25W 25ohm voor LED lamp : 9,95 (setje van 2)
12/24v-BA15S 18smd Cool-wit (366 lumen) : 15,95 (setje van 2)

Totaal, incl verzendkosten 32,85 Euro

Qua montage, ligt eraan of je handig bent...
Je moet zowieso de lampunits eruit halen (zie inst. boekje)
De lampjes hoef je alleen maar te verwisselen met de LED lampjes.
De weerstanden moet je even paralel aan de draden solderen, en goed isoleren,
er zitten van die skotch-blokjes bij, maar das niks waard, kunt het beste solderen...

Buell

Lid
Ziet er strak uit, heb je ook foto's van hoe je het hebt aangesloten. hoe het eruit ziet achter de bumper.

Greettzzz
Querdo

Bovenaan Onderaan