LED knipperlichten

Zoek maar eens goed de ervaringen bij elkaar wat betreft de goedkope Chinese en eBay LEDs ;)

Ik weet niet waar je heen wil, maar heb het idee dat je vind dat de site die jij aangaf goed is en wat ik aangaf slecht. ( heb zelf bij beide niet gekocht)

Overigens heb ik zelf dure leds gekocht waarvan er 1 soms een foutmelding geeft, zegt weinig dus.
 

EdK

Forumguru
Het zegt zoveel dat als je bij Hypercolor.de je leds koopt dat je verder geen gezeik hebt met canbus meldingen of
dat je de canbusmeldingen moet uitzetten,

Maar ja als dit te duur is zou ik zeggen dat je dan gewoon de gloeilampen erin moet laten zitten.

en wat betreft die woekerprijzen, tsja het is nieuw en alles wat nieuw is kost meer
Kijk maar vroeger toen de halogeenverlichting op de markt kwam
en daarvoor de PL verlichting

Ook woekerprijzen, maar ook hiermee is het nu nog steeds zo dat de duurdere ( relatief) langer meegaan dan die merkloze shit die je in bouwmarkten etc kan kopen !
 
Hij beweert dat de ledjes bij hypercolor beter zijn dan bij de website die ik opgaf. Dat kun je dus niet stellen, andersom ook niet.
Over goedkope leds van bouwmarkten en ebay heb ik het niet gehad, ook niet of ik ze wel of niet zou willen kopen.
 

Cyrus

Actief lid
@lexje: "Hij" stelt niet dat alleen spul van Hypercolor goed is en het spul van jouw site niet, "hij" waarschuwt je dat alleen de prijs niet alles zegt; zoals EdK mooi uitgelegd heeft, weet je bij Hypercolor zeker dat je goed spul krijgt, terwijl bij het goedkope spul overwegend kaf tussen het koren zit. En dan wordt goedkoop vanzelf duurkoop ;)

Maar goed, ieder maakt zijn eigen keuze, dus wat dat betreft zul je het alleen maar met jezelf eens hoeven te worden ;)
 

motomarz

Senior Member
Gewoon iemand met VCDS vragen de lampencontrole (op de knippers) uit te zetten. Dan heb je ook geen can bus leds nodig. Is sowieso bende want er zitten weerstandjes in die flink heet worden, dan kun je liever normale leds gebruiken, goedkoper en veiliger. Mocht je bij de zaanstreek in de buurt komen dan kan ik wel even voor je kijken. Heb laatst de lampcontroles bij mijn Fabia II GL ook uitgezet vanwege Xenon en led lampjes.


Hee, heb jij gevonden hoe de lampcontrole uit moet?
Kun je dat dan ook voor de OII vinden?
 

Cyrus

Actief lid
Je kunt de lampcontrole niet volledig uitzetten. Je kunt alleen de zogenaamde "koude" diagnose* uitzetten, maar dan nog niet eens voor alle verlichting - als ik het goed heb, kan dat alleen voor de kentekenverlichting.

Helaas helpt dat niet bij niet-CANBUS LEDs: zodra de betreffende verlichting aan gaat, krijg je alsnog een storing.

*De "koude" diagnose is de lampcontrole die wordt uitgevoerd bij contact-aan; ongeacht of de betreffende verlichting brandt of niet.
 

motomarz

Senior Member
Ah, duidelijk.
Heb namelijk nog steeds de storingsmelding van m'n led-achterlichten.
De Koude-diagnose gaat probleemloos, maar bij inschakelen inderdaad wel de melding.
Dan toch maar op zoek naar de betreffende weerstanden.
(of besluiten niet te storen aan de melding...)
 

Cyrus

Actief lid
Of vervangen door CANBUS-LEDs. Die heb ik nu in mijn kentekenverlichting en stadslichten (van Hypercolor.de) en dat werkt uitstekend: geen foutmeldingen.
 

Chatslet

Forumguru
Ik heb bij mijn Fabia II Combi GL vrijwel alle lampcontroles uit kunnen zetten en rij nu zonder storing volledig met Led en Xenon. Of het bij de Octavia anders is durf ik niet te zeggen maar je zou eens kunnen kijken wat je onder de central electric module kunt vinden. Daar heb ik alles uit kunnen zetten. Mocht je nog eens in de buurt van de Zaanstreek komen dan wil ik ook wel een poging wagen.
 
Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Leds met weerstanden leveren geen besparing (stroom) op ten opzichte van gloeilampen.
 

Cyrus

Actief lid
Ik heb ze ook niet geplaatst in het kader van stroombesparing, maar om aan te laten sluiten bij het blauwe licht van mijn Xenon-koplampen. ;)
 

Chatslet

Forumguru
Ik kan je vertellen dat die weerstanden flink heet worden, heter dan een gloeilamp. Dus of het op lange termijn verstandig is? De houdertjes waar de lampen in gaan zijn allemaal van plastic. Bij mij komen er dus geen can-bus leds in.
 

Cyrus

Actief lid
Gelukkig fungeren mijn mistlampen als DRL en staat het stadslicht niet continu aan. Buiten dat: het maakt bijzonder weinig verschil of die weerstandjes heet worden of het lampje zelf: in beide gevallen zal de lamphouder thermisch evenveel belast worden.

Voor de kentekenverlichting is het trouwens al geen issue: dat zijn buislampjes en er is zelfs een koelribje op de LED aangebracht. Daarnaast is er in de OII veel ruimte in de behuizing van de kentekenverlichting.
 

Chatslet

Forumguru
Dat klopt niet wat je daar beweerd. Heel simpel stukje natuurkunde, opgenomen energie = afgestane energie. Een normaal halogeenlampje, neem bijvoorbeeld zet alle stroom die er heen gaat om in licht en warmte. Neem bijvoorbeeld een P21W lampje, daar gaat 21 watt heen, daar van wordt een deel omgezet in licht en een deel in warmte. De efficientie van een halogeenlamp benaderd de 60%, dat betekend dus dat 12,6 watt daadwerkelijk in licht wordt omgezet en 8,4 watt in warmte (verlies). Nemen we een led lampje, dan is de efficientie zo'n 90%. Nemen we nu een ultra felle super krachtige led dan zal die ongeveer 4 watt verbruiken. Het verlies zal zo'n 0,4 watt zijn. Op zich heel efficient natuurlijk maar nu gaat je canbus zeuren want die zit een verbruik van 4 watt terwijl dat 21 watt hoort te zijn. Nu gaan we dus een weerstand plaatsen om de canbus voor de gek te houden, we moeten immers 17 watt meer gaan verbruiken om van het gezeik af te zijn. Een weerstand zet deze stroom voor 100% om in warmte, dat beteken dus dat we nu ineens 17,4 watt aan warmteproductie hebben in plaats van 8,4 watt. Dat is meer dan twee keer zo veel warmte.
Nu heeft VAG natuurlijk wel een marge ingebouwd van een paar procent maar om daat nou met ruim 107% over heen te gaan is wellicht iets te veel van het goede.
Wat die buislampjes met koelribjes betreft, dit bevestig mijn verhaal alleen maar. Normale buislampjes hebben deze blijkbaar niet nodig. Die koelribjes zijn gemaakt om de warmte af te geven aan de omgeving en laat die omgeving nu net het plastic houdertje zijn waar het buisje ingeplaatst wordt.
Met canbus ledjes heb je dus eerder gesmolten plastic dan met normale lampjes. Een veiligere oplossing zou zijn om gewoon canbus weerstandjs in de draden te solderen en te monteren op een plaats waar de extra warmte geen kwaad kan. Je kunt dan gewoon normale ledjes monteren zonder dat je dadelijk gesmolten lamhouders hebt.
 

EdK

Forumguru
Mooi lang verhaal Chatslet, alleen snap ik dan één ding niet helemaal !

Heb Canbusleds op verschillende plekken en ook in de koplampen
en jou verhaal heb ik al eens eerder gelezen hier op forum van een medelid.
Dus wilde ik dit toch even voor zijn en heb toen mijn LED's die ik bij hypercolor.de had gehaald aan een
gestabiliseerde voeding van 12VDC gehangen en heel stoer de led in mijn hand gehouden.

En zelfs na 2 uur had ik nog niet een LED afdruk in me vinger gebrand staan.
Gewoon geheel koel, dat lampje werd stukken warmer.

Nu ben ik ook maar een simpele ziel, maar heb het gevoel dat je verhaal ergens mank gaat.
 

Ron65

Nieuw lid
Canbus meet niet het wattage van je lampje. Ik heb de indruk dat juist de spanningsval over een heel laagohmig weerstandje in serie met het lampje wordt gemeten.
Nu hangt spanningsval in een seriele schakeling over een van de gebruikers sterk samen met de weerstand en de doorlopende stroomsterkte, immers U=I*R (goede oude Ohm en zijn wet), en ook vermogen is op die manier te bepalen met P=U*I oftewel P = I²*R.

Stel je hebt een lampje van 21 Watt. Bij 12 V is de stroomsterkte gelijk aan vermogen delen door spanning oftewel 21/12 = 1,75A
Stel nu eveneens dat in serie met het lampje een weerstand van 0,5 ohm is opgenomen, dan is de spanningsval daarover bij 1,75A dus 0,82 Volt. Bewaak je die spanning met een marge van 0,75 - 0,9 volt, dan weet je wanneer de gebruiker (het lampje) defect is. Het lampje merkt doe 0,8 volt niet echt, en brandt gewoon prima.

Als je lampje defect is, zal er geen stroom meer lopen, het circuit is onderbroken. Dus over de weerstand staat nu 0*0,5 = 0 volt. Canbus ziet de 1,8 volt niet meer en gaat mauwen.
Bij uitgeschakeld lichtje is eenzelfde principe aanwezig, nu met lagere spanningen en stroomsterkten. Men zet eenvoudig 1,2 volt op het lampje dat daardoor niet gaat branden, maar wel een spanningsdeling opwekt over de voorschakelweerstand. Canbus weet nu dat het lampje uit is en wil dus de 0,08 Volt zien ipv 0,8. Ook hier geldt dat 0 volt betekent dat het lampje defect is.

Dan je LED lamp. Canbus wil nog altijd over de deling in bedrijf 0,8 volt zien, maar je LED lampje os 4 Watt. Dus loopt er stroomsterkte 4/12 = 0,33 A. Over de voorschakelweerstand is dat nu 0,33*0,5 = 0,16 volt in plaats van 0,8. We hebben dus over de LED een weerstand nodig die bij 11,2 volt een stroomsterkte van 0,64A oplevert. Simpel te berekenen, 11,2/0,64 = 17,2 ohm. Die weerstand neemt een vermogen op van 11,2*0,64 = 7,4 Watt.

Rekensom: LED 4 watt + extra weerstand 7,4 Watt = lampje van 11,4 Watt.

Nu de bewering dat een weerstand dus 17 Watt moet opvangen, dan zie je dat die niet opgaat. Wel moet 11,4 watt worden opgevangen, en dat is 66% minder dan het originele lampje zou doen. Kortom, ook de warmteproductie is 33% lager dan met een gewoon lampje. Voer je die via koelribben af, dan is de thermische belasting van de omgeving van het led-lampje dus 50% lager dan van een origineel lampje.

Dit uitgaande van hetgeen mij bekend is over bewaking van lampjes tegen defecten door can-bus achtige systemen. Maar het kan best zijn dat de huidige Canbus alweer anders handelt, dus prik me er niet 100% op vast.
 

motomarz

Senior Member
Of vervangen door CANBUS-LEDs. Die heb ik nu in mijn kentekenverlichting en stadslichten (van Hypercolor.de) en dat werkt uitstekend: geen foutmeldingen.

in dit geval gaat het om de Litec-achterlichtunits. Daar zitten wel al weerstanden op, behalve voor de stadslichten die met de kleine stekers aangesloten zitten.
Bij de preFL gaat het waarschijnlijk wel goed, met de huidige versie niet.

CANBUS-LEDs zijn gewoon leds met ingebouwde weerstanden, dus het maakt niet uit of je die weerstand er los bij zet.
 

motomarz

Senior Member
Ik heb bij mijn Fabia II Combi GL vrijwel alle lampcontroles uit kunnen zetten en rij nu zonder storing volledig met Led en Xenon. Of het bij de Octavia anders is durf ik niet te zeggen maar je zou eens kunnen kijken wat je onder de central electric module kunt vinden. Daar heb ik alles uit kunnen zetten. Mocht je nog eens in de buurt van de Zaanstreek komen dan wil ik ook wel een poging wagen.


Ik wil best een keer langskomen zodat je een en ander kunt uitvogelen :)
 

motomarz

Senior Member
Canbus meet niet het wattage van je lampje. ...
Dit uitgaande van hetgeen mij bekend is over bewaking van lampjes tegen defecten door can-bus achtige systemen. Maar het kan best zijn dat de huidige Canbus alweer anders handelt, dus prik me er niet 100% op vast.

Ik vind dit wel heel plausible klinken.
Als ik tijd heb (...) zal ik ook eens in de materie duiken.
 

Cyrus

Actief lid
CANBUS-LEDs zijn gewoon leds met ingebouwde weerstanden, dus het maakt niet uit of je die weerstand er los bij zet.

Dat klopt, beide mogelijkheden zijn goed. Echter minder gedoe, als je niet ook nog die losse weerstanden hoeft te installeren.


@Ron65: duidelijk verhaal. Inderdaad komt het er op neer zoals jij beschreef; het is beslist niet zo dat het hele vermogen van de oorspronkelijke lamp gecompenseerd zou moeten worden.

Wat de stadslichten en kentekenverlichting betreft: dat betreft lampjes van 5W. De warmte-ontwikkeling is daar sowieso al een heel stuk lager.
 
Bovenaan Onderaan