LED knipperlichten

Cyrus

Actief lid
Alleen gaat de weerstand niet in serie, maar paralel

Dat kan ook niet anders, want je kunt de weerstand van het geheel alleen maar laten toenemen door de correctieweerstand parallel te zetten met de lamp. Zou de weerstand in serie staan, dan wordt per saldo de weerstand niet verhoogd. Immers: de lamp zelf krijgt minder stroom als gevolg van de weerstand. Het enige effect is dan dat de lamp minder fel zal branden, waardoor hij minder vermogen op gaat nemen. Ofwel: in serie geschakld blijft de totale weerstand gelijk.
 

Chatslet

Forumguru
Fout. Weerstand parallel zetten doet weerstand afnemen, in serie zetten doet weerstand toe nemen. Heel simpel, 2 weerstanden van 10 ohm parallel geeft een vervangingsweerstand van 5 ohm. Zet je ze in serie dan heb je een weerstand van 20 ohm. Zie ook: Weerstanden in parallel

Wat simpele theorie:

Zie het als water dat door een sloot loopt en zie de weerstanden als een vernauwing in het slootje. Zou je het slootje splitsen en in de aftakking ook een vernauwing maken en de aftakkingen vervolgens weer bij elkaar laten komen dan heeft het water per saldo twee maal zo veel ruimte om door heen te stromen en dus komt er meer water door.

Zou je twee vernauwingen achter elkaar zetten dan zal er juist minder water doorheen komen omdat het water twee maal afgeremd wordt.
 

Cyrus

Actief lid
In algemene zin heb je gelijk dat de totale weerstand bij parallel schakelen in z'n totaliteit zal afnemen.

Maar aangezien een weerstand in serie fungeert als spanningsdeler, lijkt mij een weerstand in serie bij de toepassing zoals het foppen van CANBUS-verlichting niet wenselijk: na de 1e (CANBUS) weerstand wordt de spanning lager, waardoor je lamp zwakker gaat branden. Van jouw site:

Het is eenvoudig te begrijpen dat een stroom die wordt afgeremd in de eerste weerstand ook in de tweede geremd zal worden. Het stroomdebiet verkleint nogmaals.
(bron)
 

Canon-Eye

Forumguru
Zou je twee vernauwingen achter elkaar zetten dan zal er juist minder water doorheen komen omdat het water twee maal afgeremd wordt
Bij stroom heb je gelijk - bij water zit het toch anders.

Als de twee vernauwingen achter elkaar identiek zijn, dan laat de eerste vernauwing precies evenveel water per minuut door als de tweede vernauwing ook aan kan. De tweede vernauwing remt dus niet extra af - het aanbod is gewoon niet groter dan er toch al door kan.

Volledigheidshalve: indien de vernauwingen verschillend zijn, dan wordt de capaciteit (doorlaathoeveelheid) bepaald door de sterkst beperkende vernauwing (oftewel het kleinste gaatje, zoals trouwens zo vaak in het leven - maar dit geheel terzijde...).
 

Cyrus

Actief lid
@Chatslet: precies... ik bevestig alleen maar dat het - naar mijn idee - ook niet anders kan dan die weerstanden parallel schakelen.
 

Chatslet

Forumguru
Maar de grote vraag is natuurlijk, hoe checkt de canbus dan of de lamp defect is? Uit eigen ervaring weet ik dat canbus ledjes flink warm worden, niet het ledje zelf maar het voetje van de led omdat daar blijkbaar de electronica (weerstanden?) in zitten. Dit heeft in mijn Ford Fiesta destijds in gesmolten lamphouders geresulteerd waarna ik ben overgestapt op normale leds en extra canbus weerstanden elders in de kabelboom.
Bij mijn Faab gaan er naar iedere lamphouder drie draden. 1 naar de massa en 2 naar de plus. Daarom heb ik dus het idee dat er op de een of andere manier de stroom die droor de draad loopt wordt gemeten. Als ik in VCDS naar de canbus meldingen met betrekking tot de lampen kijk:

Lampje verwijderd: "No Current"
Sluiting tussen plus en min: "Short to ground" (ja had per ongeluk sluiting gemaakt, zekering ging overigens niet door, alleen de stroom naar het lampje werd voor zo'n 15 minuten afgesloten.
Na goed om plaatsen plaatsen led lampje: "Short to plus"
Na het omdraaien van het led lampje: "No current"

De meldingen suggereren dus dat de stoom ("current") gemeten wordt en dus niet de spanning/voltage.
Ook met een Xenon setje is dat waar te nemen. Plaats je een setje van 35 watt dan krijg je fouten, tenzij je canbus balasten hebt of zogenaamde warning cancelers voor je normale balasten plaatst.
Plaats je nu een xenon setje van 55 watt met normale balasten dan heb je nergens last van en heb je geen eens warning cancelers nodig. Het lijkt mij dus dat er wel degelijk naar het verbruik van de lamp wordt gekeken. Ook als je kijkt naar de 2 draden (bruin en rood) die naar de plus gaan van een lamphouder gaan. Ik ga er van uit dat dit ongeveer net zo werkt als dat je stroomverbruik met een universeel meter meet. Je pakt dan de plus aansluiting van de verbruiker en de minpool van de stroombron en dan kun je precies zien hoeveel watt of amp er door heen gaan. Kijk je naar de lamphouders dan zal door de rode draad de stroom lopen en zal de bruine draad om een "verbruiksmeter" aangesloten welke zijn massa weer ergens van het chassis pakt.
 

Noord26

Forumguru
Plaats je nu een xenon setje van 55 watt met normale balasten dan heb je nergens last van en heb je geen eens warning cancelers nodig.

Heb zelf 55W Xenon lampen geprobeerd icm diverse balasten en kreeg nog steeds melding lamp-defect op het dashboard. Waaruit concludeer je dat je bij 55W Xenons dan nergens last van hebt?
 

Chatslet

Forumguru
Mijn eigen auto, laatst een setje 55 watt xenon voor groot licht geprobeert. Werkt perfekt, geen foutmelding, gewoon werken. Alleen heeft grootlicht weer andere adapters nodig. Kreeg ze niet goed vast in de koplampen.
 

Noord26

Forumguru
Het gaat hier toch over dimlichten Xenon? Want het probleem ontstaat juist als je 35W Xenon hebt (geen foutmelding) en dan normale 55W halogeen als grootlicht aanzet?
 

Chatslet

Forumguru
Nee, om canbus lampcontrole in het algemeen met led en/of xenon en hoe die precies werkt.
In mijn geval heb ik 35W Xenon in de dimlichten en daar moest ik inderdaad de lampcontrole uitzetten omdat die problemen gaf wanneer ik met groot licht seinde maar dat staat volledig los van dit. Omdat ik regelmatig 's nachts rijd en er hier in de buurt erg veel niet verlichte dijkjes en polderweggetjes zijn, heb ik een 55 watt xenon set besteld. Bij de balasten zaten wel warning cancelers maar ik heb deze niet gebruikt. Ik heb de set zo op de grootlicht kabelbomen aangesloten en alles werkte zonder problemen. Seinen, lamp aan, lamp uit, niets gaf een defecte lampmelding. Werkte gewoon exact als met halogeen. Sluit ik er een 35 watt setje op aan dan heb ik dircet een defecte lampmelding. Hier uit concludeer ik dus dan de canbus lampcontrole naar het verbuik van een lamp kijkt en in het geval van canbus ledverlichting er dus weerstanden bijgeplaatst worden om het energieverbruik te verhogen zodat de canbus denkt dat er een normaal lampje in zit.
Moraal van het verhaal: Canbus ledjes hebben weerstanden die flink heeft worden en daar mee de plastic lamphouders van bijvoorbeeld je stadslichtjes/knipperlichten/DRL etc... kunnen slopen.

Wat de 55 watt xenon set voor het grootlicht betreft, dat wordt dus adapters zoeken of de bestaande adapters weer aanpassen.
 

motomarz

Senior Member
Het controlesysteem houdt inderdaad de stroom in de gaten.
De spanning die over de lamp of LED moet staan blijft 12V,
de stroom door een lamp van 55W is dan 55/12=4,6A.
Bij 10W -> 10/12=0,8A

Een xenonlamp van 35W -> 35/12=2,9A.
Een LED-lamp van 15W -> 15/12=1,25A.
Een LED-lamp van 5W -> 5/12=0,4A.

Het verschil tussen de originele stroom en die door de vervangende xenon is nogal wat.
Het verschil tussen de stroom door de 10W gloeilamp en de 5W LED scheelt ook de helft.

Dát verschil wordt door het systeem gedetecteerd, en veroorzaakt de meldingen.

Om het verschil tussen de 10W en 5W weer op te vullen moet je in principe dus een 5W weerstand parallel zetten.
Ik denk dat je in dit geval wellicht aan bijvoorbeeld 3W ook genoeg hebben. Er zal vast een marge aangehouden worden.

Bij xenon-sets zal een gat van 20W gevuld moeten worden, of in elk geval genoeg om boven de drempel van de computer.

Zoals ik al eerder heb vermeld: in de Elektor van mei 2012 stond een projectje hierover.
In plaats van veel warmteontwikkelende weerstanden hebben ze een stroombron gemaakt, die WEL de juiste stroom aan
de computer 'aanbiedt', maar zelf erg weinig verbruikt.
 

Chatslet

Forumguru
Precies dus zoals ik het eerder uitgelegd heb. Daarom worden die canbus leds dus zo loei heet en heb ik de lampcontroles dus gewoon uitgezet zodat ik normale leds kan gebruiken.
 

Cyrus

Actief lid
Moraal van het verhaal: Canbus ledjes hebben weerstanden die flink heeft worden en daar mee de plastic lamphouders van bijvoorbeeld je stadslichtjes/knipperlichten/DRL etc... kunnen slopen.

ik rijd inmiddels een half jaar met CANBUS LEDs als stadslichten en van het verschijnsel dat jij stelt (smeltende lamphouders door extreem heet worden ivm extra weerstamden) is niets te merken. Heb de boel laatst geïnspecteerd en alles is OK. De lamphouders van de stadslichten zijn totaal niet aangetast en de LEDs zitten er nog net zo stevig in als toen ik ze voor het eerst monteerde. Ofwel: ik denk dat je bovenstaande stelling niet geheel correct is c.q. niet algemeen geldend is.
 

Wilko

Senior Member
Ik kan Cyrus op dit punt alleen maar gelijk geven.

Ik heb sinds ongeveer ruim een half jaar lekker felle LEDlampen in mijn stadslichthouders zitten die ik als dagrijverlichting gebruik, elke keer dat we in die auto rijden, en daar is absoluut geen enkel teken van smeltende lamphouders te bespeuren.
 

BertjeB

Senior Member
@wilko welke lampjes zijn dat? en waar heb je ze gehaald? zou ook graag mijn stadslichten door led's vervangen.
 

Wilko

Senior Member
@BertjeB: Die heb ik bij xenonlamp.nl vandaan: "5 SMD CANBUS LED W5W T10 (kleur: wit)".
Toen ik ze in april 2012 bestelde was het 22 euro voor 1 setje van 2 lampjes.
 

Chatslet

Forumguru
Daar ga je toch geen 22 euro voor neer tellen? Hier heb je de zelfde set voor 6 euro op e-Bay:


Ebay setje: http://www.ebay.nl/itm/LED-SMD-Stan...87?pt=LH_DefaultDomain_77&hash=item43b5dc260b

Xenonlamp.nl setje: http://www.xenonlamp.nl/webshop/canbus-led-verlichting/stadslicht/5-smd-canbus-led-stadslicht-w5w

Zoek de verschillen! :smirk:

Bij Xenonlamp.nl verkopen ze of e-Bay meuk voor de hoofdprijs, dus een setje lampjes van 5 euro voor 22 euro of het is gewoon chinese namaak zoals bijvoorbeeld met de GP Thunder lampen het geval is. Ik ben zelf helaas ook slachtoffer van deze toko geweest. Kreeg in plaats van een set dure GP Thunder lampen gewoon een e-Bay setje van een of ander vaag chinees merk van 5 euro. Klaag je er over dan wordt je gewoon uitgelachen.

Ik snap best dat ze daar ook winst moeten maken maar een marge van meer dan 300% is in mijn ogen een beetje te gek. Waarschijnlijk krijgen ze ook nog staffelkorting omdat ze grote partijen in kopen dus zal de marge eerder richting de 400% a 500% gaan. En dan al die namaak rommel is gewoon helemaal not done. Niet mee in zee gaan dus.
 

BertjeB

Senior Member
Nou voor 6,85(incl. verzenden) kan ik het risico wel nemen, heb ze besteld en zal ze met die van xenonlamp.nl vergelijken als ik ze binnen heb!
 
Bovenaan Onderaan