Beste Mensen,
Mijn auto is een Golf 7 1.4 (CHPA) uit 2013 met 142.000 km.
De motor en DSG zijn getuned bij VAG Techniek.
Af en toe check ik de adaptatiewaarden van mijn DSG, om een (grove) indicatie bij te houden van hoe de koppelingsplaten ervoor staan. De bak schakelt prima, maar ik vind het interessant om dit bij te houden, ook om alvast globaal in te schatten wanneer ik ongeveer aan een nieuwe koppeling toe zal zijn.
Voor details, zie
https://www.skodaforum.nl/forum/i/testen-koppeling-dsg-7-versnellingsbak-middels-vcds.21218/page-15.
De situatie over de loop van twee jaar en 25.000 km:
- koppeling 1 blijft redelijk constant op ongeveer 4 mm “voering”
- koppeling 2 is geleidelijk afgenomen van 4 naar ongeveer 2.5 mm.
Ik begrijp dit niet helemaal. Zonder tuning is bekend dat koppeling 2 meestal als eerste verslijt, maar omdat de bak getuned is (en ik volgens mij verstandig met de auto omga) zou ik juist verwachten dan koppeling
1 sneller slijt.
Ik weet dat deze methode met adaptatie-waarden als indicatie voor de resterende voering niet heel nauwkeurig is, maar voor een trendmatige analyse over een langere periode zou het bruikbaar moeten zijn.
Twee mogelijke hypotheses:
1) koppeling 2 slijt nog steeds maar dan als ik
achteruit rijd; ik moet namelijk helaas altijd langzaam achteruit rijden mijn oprit op, en dat “kruipen” is natuurlijk slecht voor de koppeling (en voor de achterruit is dat koppeling 2)
2) bij de tuning heb ik de schakelsnelheid niet laten aanpassen. Toen dacht ik dat een hogere schakelsnelheid niet goed was voor de levensduur (want hardere “klappen” dus extra belastend voor de hardware), echter met langzamer schakelen heb je natuurlijk wel wat meer slip.
Dus vragen waar ik nu meer rondloop:
1) is er bij achteruit rijden een toerental/snelheid waarboven de koppeling geheel sluit (en dus niet meer slipt)?
Ik meen ooit ergens gelezen te hebben dat bij geleidelijk accelereren boven 1200 rpm de koppeling geheel sluit, maar dit kan ik nergens terugvinden.
2) Zou het toch beter zijn om de hogere schakelsnelheid ook over te nemen in de software?
Ga ik binnenkort ook voorleggen aan VAG Techniek als ik er toch weer naar moet.
Vriendelijke groet,
Bas