Levensduur van een DSG

VW Golf 1.4 tsi DSG-7

Senior Member
Beste Mensen,

Hartelijk bedankt voor de tips allemaal!

Ik ga komende periode verder “wennen” aan de auto en kijken of ik nog zaken tegenkom die ik onder garantie moet laten verhelpen bij de dealer. Daarna is TVS/DSG-dokter zeker een optie.

Overigens biedt Hartogh Tuning ook de “levensduur-verlengende” software-update aan, en die zit dichter bij mij in de buurt (en lijkt wat goedkoper). Zijn er hier ook mensen die hun DSG-update bij Hartogh hebben laten doen?

Vr. Groet, Bas
 

Rosinfield

† In Memoriam
Wel bij VAG techniek en eerder bij JD. Hartog valt onder dezelfde categorie betrouwbare, VAG gespecialiseerde bedrijven, dus ik neem aan dat je daar ook goed zit.
 

VW Golf 1.4 tsi DSG-7

Senior Member
Thanks Rosinfield!
Ik ga na de garantie zeker de bekende update laten doen.


Natuurlijk wil ik verstandig met de auto omgaan. Dus b.v. een onnodig slippende koppeling zoveel mogelijk proberen te voorkomen.
Een goede tip die ik veel op de fora tegenkom is om “kruipen” zoveel mogelijk te vermijden. Dus in de file niet heel langzaam rollen (want dan slipt/slippen de koppeling(en) continu), maar liever even stilstaan en dan weer een stukje rijden.
Andere tips: bak in S, en/of in stand manual de eerste versnelling vasthouden totdat je een redelijke snelheid hebt.

Na een beetje denkwerk hierover, nog twee vragen met betrekking tot de koppeling:
1) ontkoppelt de DSG vanzelf direct zodra je stilstaat met voet op de rem? Of moet je b.v. ook steeds de elektronische handrem activeren?
2) vanaf welke snelheid (ongeveer) zijn de koppelingen volledig dicht/aangedrukt (zonder slip)? Het lijkt me namelijk dat je in de file moet proberen om in elk geval boven die minimumsnelheid te “kruipen”, om onnodige slip te voorkomen.

Sorry, misschien denk ik te moeilijk, ik ben nu eenmaal een pietje precies als het auto’s betreft :)

Overigens leuk dat ik ook met mijn VW welkom ben hier. Dat zie je op sommige merken-fora weleens anders!

Vriendelijke groet, en fijne avond allemaal.
Bas
 

Rosinfield

† In Memoriam
Je hoeft niets met de handrem te doen. Bij veel langzaam filerijden is het denk ik met zo'n niet aangepaste DSG7 beter even in manual te gaan. Als hij is aangepast gaat het beter, omdat je dan weer een "echte 1" hebt. Uiteraard is veel filerijden niet het meest gezond voor de bak, maar dat heeft niet iedereen voor het kiezen helaas ;)
Hier doet men idd niet zo moeilijk; ik ken inmiddels ook de nodige andere fora en daartegen steekt dit forum zeker in positieve zin af.
 

VW Golf 1.4 tsi DSG-7

Senior Member
Beste Mensen,

Nog een DSG vraagje.
Het betreft bij mij de droge DSG-7 (1.4 tfsi CHPA blok).

Mijne doet het met 120.000 km op de teller (nog) goed gelukkig, maar ik ben wel benieuwd hoe hij ervoor staat. Enerzijds kun je de bekende tests doen tijdens het rijden (zoals accelereren vanaf laag toerental in 2 of 4).
Anderzijds kun je volgens mij met VCDS / VagCom uitlezen hoeveel mm “adaptatie” de koppeling al heeft gedaan. Klopt dat?
Zo ja, kan ik dan (tegen vergoeding) contact zoeken met elke bezitter van VCDS / VagCom uit de bekende lijst?
En zo ja, wat zijn de “grenswaarden”? Met andere woorden, een nieuwe bak heeft b.v. 0 mm adaptatie, en een totaal versleten bak .. mm?

Dank alvast, en vriendelijke groet,
Bas
 

VW Golf 1.4 tsi DSG-7

Senior Member

Hoi Ertromp,
Ik heb het allemaal gelezen, dank!
(Geen idee waarom ik het met de zoekfunctie niet was tegengekomen, maar goed, ik zal iets fout gedaan hebben.)

Anyway. Ik zie dat je behoorlijk de diepte in moet hiervoor; met alleen een VagCom aansluiten ben je er dus nog niet.
Is er ook iemand in regio Zuid-Holland die (tegen vergoeding) dit specifieke onderzoekje kan doen?

Vr groet,
Bas
 

VW Golf 1.4 tsi DSG-7

Senior Member
Beste Mensen,

Mijn auto is een Golf 7 1.4 (CHPA) uit 2013 met 142.000 km.
De motor en DSG zijn getuned bij VAG Techniek.

Af en toe check ik de adaptatiewaarden van mijn DSG, om een (grove) indicatie bij te houden van hoe de koppelingsplaten ervoor staan. De bak schakelt prima, maar ik vind het interessant om dit bij te houden, ook om alvast globaal in te schatten wanneer ik ongeveer aan een nieuwe koppeling toe zal zijn.
Voor details, zie https://www.skodaforum.nl/forum/i/testen-koppeling-dsg-7-versnellingsbak-middels-vcds.21218/page-15.

De situatie over de loop van twee jaar en 25.000 km:
- koppeling 1 blijft redelijk constant op ongeveer 4 mm “voering”
- koppeling 2 is geleidelijk afgenomen van 4 naar ongeveer 2.5 mm.

Ik begrijp dit niet helemaal. Zonder tuning is bekend dat koppeling 2 meestal als eerste verslijt, maar omdat de bak getuned is (en ik volgens mij verstandig met de auto omga) zou ik juist verwachten dan koppeling 1 sneller slijt.

Ik weet dat deze methode met adaptatie-waarden als indicatie voor de resterende voering niet heel nauwkeurig is, maar voor een trendmatige analyse over een langere periode zou het bruikbaar moeten zijn.

Twee mogelijke hypotheses:
1) koppeling 2 slijt nog steeds maar dan als ik achteruit rijd; ik moet namelijk helaas altijd langzaam achteruit rijden mijn oprit op, en dat “kruipen” is natuurlijk slecht voor de koppeling (en voor de achterruit is dat koppeling 2)
2) bij de tuning heb ik de schakelsnelheid niet laten aanpassen. Toen dacht ik dat een hogere schakelsnelheid niet goed was voor de levensduur (want hardere “klappen” dus extra belastend voor de hardware), echter met langzamer schakelen heb je natuurlijk wel wat meer slip.

Dus vragen waar ik nu meer rondloop:
1) is er bij achteruit rijden een toerental/snelheid waarboven de koppeling geheel sluit (en dus niet meer slipt)?
Ik meen ooit ergens gelezen te hebben dat bij geleidelijk accelereren boven 1200 rpm de koppeling geheel sluit, maar dit kan ik nergens terugvinden.
2) Zou het toch beter zijn om de hogere schakelsnelheid ook over te nemen in de software?
Ga ik binnenkort ook voorleggen aan VAG Techniek als ik er toch weer naar moet.

Vriendelijke groet,
Bas
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik zou verwachten dat bij stationair draaiende motor de koppeling niet meer slipt als de auto op "snelheid" is en niet wordt tegengewerkt door een lichtjes ingetrapte rem, zowel bij achteruitrijden als bij het korte stukjes vooruitrijden in een file. Maar ik ben wel benieuwd of die aanname klopt.
 

Canon-Eye

Forumguru
Dat was voor mij al een goeie reden om bij fileverkeer de bak in M te zetten met de Autohold ingeschakeld. Steeds als er wat ruimte komt (10-20 meter) even het gas aanraken, dan rolt hij stationair vooruit zonder opnte schakelen. Pas remmen als het nodig is om te stoppen en pas als het weer iets vlotter gaat de bak weer in D of S.
 

VW Golf 1.4 tsi DSG-7

Senior Member
Koppeling 2 slijt niet alleen van de “R” maar ook bij het overschakelen van 1 naar 2.

Dank @hemi24 !

Als het goed is zou deze slijtage geminimaliseerd moeten worden na (goede) DSG tuning toch?

Sterker nog, in theorie moet het volgens mij mogelijk zijn om geheel zonder slip over te schakelen. Als de snelheid juist is en de timing van het (ont-)koppelen maar precies “klopt” om het motortoerental te laten terugvallen naar het juiste toerental.

Zou het slim zijn om (als ik weer bij VAG Techniek ben) de “standaard” verhoging van schakelsnelheid in te laten programmeren?
 

VW Golf 1.4 tsi DSG-7

Senior Member
Dat was voor mij al een goeie reden om bij fileverkeer de bak in M te zetten met de Autohold ingeschakeld. Steeds als er wat ruimte komt (10-20 meter) even het gas aanraken, dan rolt hij stationair vooruit zonder opnte schakelen. Pas remmen als het nodig is om te stoppen en pas als het weer iets vlotter gaat de bak weer in D of S.

Dank voor de tip @Canon-Eye !

Maar net als jij je ook al eerder afvroeg, vraag ik me af of de koppeling bij stationair al wel helemaal gesloten is. Ik heb ergens gevonden dat dat pas vanaf ca. 1200 rpm is, maar irritant genoeg kan ik de bron niet meer vinden.

Zelf probeer ik in filerijden om (als dat gaat) dus pas op te trekken als er voldoende vrije ruimte is om in z’n 1 minstens met ca. 1200 rpm te rijden. Maar tegelijkertijd natuurlijk zorgen dat ik geen ergernis opwek bij achterliggers door enorme gaten te laten vallen.
Inderdaad, zoals jij ook zegt, in stand M om onnodig ongewenst opschakelen naar 2 te voorkomen.
 

Tees

Donateur
Maar door m in 1 te houden in de file voorkom je slijtage van koppeling 2, want die wordt pas gebruikt bij opschakelen naar z'n 2. Een volledig sliploze koppeling bestaat trouwens niet, dan zou je namelijk geen koppeling meer nodig hebben. Er is altijd een bepaalde mate van slip, maar die is wel sterk te beperken door de manier van koppelen. DSG tuning beperkt de slip in de 2e versnelling, maar helemaal nul zou onwenselijk zijn wat betreft comfort, dat zou wat schokkerig zijn denk ik.
 

Canon-Eye

Forumguru
Er is altijd een bepaalde mate van slip
Maar die slip is toch alleen nodig om het verschil te overbruggen tussen het toerental dat de uitgaande as van de bak "moet" draaien van de motor (afhankelijk van de gekozen versnelling) en wat hij "kan" draaien op basis van de feitelijke draaisnelheid van de wielen? Dat is precies hetgeen die schokkerige overgang vanuit stilstand en bij versnellingswissel moet uitvlakken.

Maar net als jij je ook al eerder afvroeg, vraag ik me af of de koppeling bij stationair al wel helemaal gesloten is.
Of de koppeling nou wel of niet helemaal gesloten is zal (om bovenstaande reden) vermoedelijk zeer weinig tot helemaal niks uitmaken zolang er geen tegenwerking van enige betekenis is, dus als je al kruipende niet aan de rem zit of een stevige helling op moet.
 
Laatst bewerkt:

spikehome

Forumguru
Met 1.2 golf met dsg merkte ik dat de auto met kruipen in b.v. files in de 2 reed en met slippende koppeling.
Dus sindsdien altijd handmatig in de 1.
Met de golf gti en dsg vond ik dat iets minder erg vanwege de natte koppeling maar toch vaak naar M.
Nu met de octavia en natte koppeling is er niet een M echt meer want als ik terug schakel met de flippers gaat de bak na een tijdje terug naar D.
 
Bovenaan Onderaan