Levensduur van een DSG

Canon-Eye

Forumguru
Als ik 'm op stationair toerental laat kruipen zonder aan de rem te komen (!), dan zie ik snelheidsverschil naar gelang hij handmatig in 1 of in 2 staat. Aangezien die snelheden dan constant zijn (en het toerental ook) wijst dat m.i. niet op een slippende koppeling. Slippen gebeurt dan immers alleen bij (a) het afremmen naar stilstand en (b) het weer op gang komen uit stilstand. Zolang je feitelijk stilstaat met de rem vast (c.q. Autohold erop) zou er geen slip moeten optreden.
Het is dus zaak om die afremfases steeds zo kort mogelijk te laten duren. Ik blijf dan vervolgens op de Autohold stilstaan (als regel in versnelling M1) totdat er voor me uit weer minstens een tot anderhalve wagenlengte vrije ruimte is - hét moment om heel even het gaspedaal net genoeg te beroeren om de Autohold los te gooien zodat hij uit zichzelf in een halve seconde of zo de met het stationair toerental corresponderende snelheid bereikt.
Als het verkeer voortkabbelt, hangt het van de snelheid af of ik hem in M1 hou, of nar M2 opschakel, of 'm terugtik naar D/S.
 

SuperbIV

Senior Member
De DSG-6 van mijn Passat (software geoptimaliseerd bij 150K) ging bij 285K problemen geven. Eerst dubbele koppeling, paar 1000km later mechatronica en weer een paar 1000 km later de lagers. Alles bij elkaar €6000,- kosten in een jaar aan alleen de DSG. Helaas kwam het niet allemaal in één keer want dan had ik gewoon een complete swap gedaan.
 
Dank iedereen voor de reacties.

Samengevat:
DSG is prima stuk techniek maar standaard software is niet optimaal (gezien emissie eisen). Optimalisatie middels software aanpassing is aan te bevelen om slijtage te beperken.
Beste
Ik heb net een gebruikte Octavia 1.6tdi dsg7 gekocht. Graag wil ik zo een optimalisatie doen want ik merk wel dat deze veel te vroeg schakelt naar mijn zin. Weet u of iemand anders waar ik zo een optimalisatie zou kunnen doen in België of Nederland en wat zou zoiets kosten?
 

Tees

Donateur
Welkom hier @Abdel! Velen waarderen het als je je even voorstelt in de Meet & Greet!

DSG aanpassing kan in Nederland o.a. bij VAG Techniek in Nuenen of TVS in Varsseveld. België weet ik niet, maar daar kan @JeSko vast wel wat over zeggen. Prijzen liggen in de richting van de €300.
 

JeSko

Forumguru
Ik heb geen DSG en heb nog nooit een auto laten chiptunen dus ik vrees dat je de verkeerde voorhebt @Tees , weet alleen dat in België DVX en BRP alomtegenwoordig zijn, of die goed zijn? Kan er zelf niet van meespreken.
 
Welkom hier @Abdel! Velen waarderen het als je je even voorstelt in de Meet & Greet!

DSG aanpassing kan in Nederland o.a. bij VAG Techniek in Nuenen of TVS in Varsseveld. België weet ik niet, maar daar kan @JeSko vast wel wat over zeggen. Prijzen liggen in de richting van de €300.
Dankjewel voor de info. En ik heb me voorgesteld in de meet&greet (denk ik). Ik heb me nooit eerder ingeschreven in een forum
 

leon-cupra

Forumguru
@Abdel, DVX performance in Willebroek is de top betreft VAG. Heb al een paar wagens daar laten chippen waaronder ook een DSG. Ze kunnen een DSG aanpassen maar ze staan er niet voor te springen (iets met klanten die daar nooit tevreden over zijn.
BR performance, ook in Willebroek, is eerder gespecialiseerd in BMW maar doen sinds een paar jaar meer en meer ook andere merken. Ook wel een bedrijf top in het aanpassen van wagens.
APEC chiptuning is ook wel een zeer gekende tuner. Zitten in Deinze. Is nog een stuk kleinschaliger dan dvx en br performance. @philippe bakker heeft met deze tuner goede ervaringen.
Je hebt ook nog Heinz maar die mannen doen eerder er duurdere wagens, zoals Porsches en Ferrari’s. Zitten in Sint-Martens-Latem en ergens in Limburg (Anthony Kumpens is daar zaakvoerder)

Prijzen bekijk je best eens op hun websites.
 
@Abdel, DVX performance in Willebroek is de top betreft VAG. Heb al een paar wagens daar laten chippen waaronder ook een DSG. Ze kunnen een DSG aanpassen maar ze staan er niet voor te springen (iets met klanten die daar nooit tevreden over zijn.
BR performance, ook in Willebroek, is eerder gespecialiseerd in BMW maar doen sinds een paar jaar meer en meer ook andere merken. Ook wel een bedrijf top in het aanpassen van wagens.
APEC chiptuning is ook wel een zeer gekende tuner. Zitten in Deinze. Is nog een stuk kleinschaliger dan dvx en br performance. @philippe bakker heeft met deze tuner goede ervaringen.
Je hebt ook nog Heinz maar die mannen doen eerder er duurdere wagens, zoals Porsches en Ferrari’s. Zitten in Sint-Martens-Latem en ergens in Limburg (Anthony Kumpens is daar zaakvoerder)

Prijzen bekijk je best eens op hun websites.

Oké Danku je helpt me veel met deze informatie. Ik zal morgen bellen of anders maandag mochten ze niet open zijn.. Top mensen in deze forum echt zalig..
 
Hey skodarijders, ik heb een vraagje. Is het een goed ding om een dsg7 bak uitspoelen en nieuwe filter erop te zetten. Een specialist zei me dat deze Octavia ll geen filter heeft en dat preventief spoelen niet echt noodzakelijk is.
 

Canon-Eye

Forumguru
Indertijd reed ik een O2c (10-2007) met DSG en dat was toch echt een DSG6. Bij 60k km is de olie gewisseld.
De DSG7 is van iets latere datum, meen ik.
 

Tees

Donateur
Aangezien de O2 tot 2013 geleverd is, zijn er ook meer dan genoeg modellen geleverd met de DSG7 (DQ200), die in 2007 geïntroduceerd is.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Volgens mij hangt (hing) dsg7 vs dsg6 samen met het vermogen. De sterkere motoren kregen de DSG6, de lichtere dsg7. Om het nog wat ingewikkelder te maken, de dsg6 is tegenwoordig vervangen door een dsg7 (uiteraard een andere, die meer koppel aankan)
 

spikehome

Forumguru
De zwaardere 2.0 motoren kregen een natte dsg6 met de golf 7.5 facelift kwam er de natte dsg 7 erin.

Alle andere motoren de droge dsg 7.
 
Bovenaan Onderaan