Eerlijk gezegd is dat onder de 2500 rpm blijven alleen maar slecht voor de prestaties op langere termijn (heeft te maken met het goed afsluiten van de zuiger oftewel het inbranden van de zuigerafsluiting). Als de zuiger niet goed sluit, zal er olie gaan lekken, waardoor de auto meer olie verbruikt.
Wat wel moet (en dat is wat de dealer ook tegen mij heeft verteld) is het warmrijden van de auto voordat je 'echt' gaat rijden, maar dat geldt voor 0km en voor 100000km op de teller.
Dit zijn totaal tegengestelde berichten. Kun jij wat meer toelichting geven op datgene wat jouw dealer je verteld heeft? De dealer in Rotterdam was zeer stellig. Ik ben volkomen leek, maar wil de komende drie jaar optimaal gebruik maken van de auto. Zelfs simpele dingen als het niet eerst goed laten opladen van een nieuwe telefoon zorgt voor een kortere levensduur en uithoudingsvermogen van die batterij, dus ik volg adviezen van experts graag op die de kwaliteit ten goede komen.
Het niet vol gas planken met een koude motor is algemeen bekend, dunkt me, maar hoe om te gaan met een nieuwe auto inrijden is blijkbaar niet eenduidig.
Internet gaat toch richting advies van Rotterdam. Met als toevoeging: gevarieerd inrijden, niet te hoge toerentallen rijden (max 2500 - 2800), maar zeker ook geen lage... terugschakelen is dus het devies (sowieso, maar zeker bij het inrijden blijkbaar).
Pas na 10000 km is de motor pas echt goed ingereden. Door je te houden aan dat inwerkschema zorg je er voor dat de motor minder olie verbruikt... Heb ik gelezen, geen eigen wijsheid
@Han en de rest: Andere meningen, ervaringen, argumenten en onderbouwingen? Ik zie ze graag, wil mijn auto goed inrijden. Al is dit een beetje off topic, en misschien zelfs
dubbelop: