Heel herkenbaar, heb het hier laatst nog eens gepost, weet niet meer juist waar, maar er zitten enorme verschillen op velgen, en neem maar van mij aan dat Rial velgen degelijk zijn, maar gewoon (te) zwaar, aftermarket velgen in die prijsklasse nieuw (500-1000 /Set) zijn altijd relatief zware wielen, merken zoals GMP Italy, Rial, MAM, etc etc zijn degelijk maar puur op looks gericht en niet op prestaties.
Komt nog eens bij dat je een maatje groter gaat dan de ideale 17 inch maat, en je hebt te maken met nog meer onafgeveerde massa, die geheid trillingen veroorzaakt, die voelbaar zijn bij remmen, optrekken en sturen, je vraagt gewoon meer vermogen van je auto om meer massa rond te gooien en weer te doen stoppen, deze onafgeveerde massa kan enorme krachten/gewichten in het spel brengen die, zeker bij lichter gemotoriseerde voertuigen het rijden onaangenaam maken.
Mijn eigen voorbeeld, de GMP'S die ik op de auto had liggen wegen bijna 15 KG per velg, de huidige set JR's weegt maar ca 12.5 kg per velg, elke kilo daarvan word bij het rijden nog eens vele malen zwaarder, 1 kg aan onafgeveerde massa is gelijk aan meerdere kilo's afgeveerde massa. Je kan dus bij wijze van spreken sneller betere prestaties halen door lichtere velgen te monteren, dan door bv een zware achterbank te verwijderen. Mijn auto trilt niet meer dankzij de JR velgen, op de GMP's viel bijna niet te rijden besefte ik achteraf, trillingen in het stuur zowel tijdens het remmen als optrekken, ook gewoon trager optrekken en afremmen, slechter bochtenwerk met meer gebonk onderin de auto etc etc.
De JR's zijn duurder maar een stuk performanter, deze zijn uit één stuk gegoten en behoren tot de lichtgewicht reeks, wat zorgt voor een aangename rij ervaring. Ze kosten wat meer, maar zijn het meer dan waard!
Dit is een stuk van het internet;
INVLOED VAN HET VELGGEWICHT
Hebben het gewicht van de velgen en het gewicht van het interieur dezelfde invloed op de performance van het voertuig? Met andere woorden, is 5kg extra wielgewicht hetzelfde als 5kg extra interieurgewicht? Nee, want het wiel (velgen en banden) is een onafgeveerde massa, onderworpen aan 2 krachten:
Translatie kracht, omdat het wiel vooruit gaat.Rotatie kracht, omdat het wiel draait.
Een onafgeveerde massa is alles wat niet met het voertuig meeveert. 1kg onafgeveerde massa is evenveel als meerdere kilos afgeveerde massa.
Om het vermogen in de zomer te optimaliseren, kunt u door het verkleinen van de onafgeveerde massa, het optrekken, het afremmen, de grip, en het comfort verbeteren, en ook het verbruik verminderen.
Om het vermogen in de winter te optimaliseren, is het belangrijk om sterke grip te hebben. Het wordt dan ook aanbevolen om zwaardere wielen te monteren voor een betere grip, want dan is de wrijving tussen het wiel en de grond groter. Daarom gebruiken veel mensen stalen velgen in de winter, die vaak zwaarder zijn, en aluminium velgen in de zomer.
OPTREKKEN EN AFREMMEN
Hoe zwaarder het wiel, des te meer kracht er nodig is om het in beweging te brengen en om te laten stoppen.
Een zwaar wiel vereist meer koppel (Nm), wat de optrekkracht vermindert. Met een lichter wiel daarentegen, trekt het wiel makkelijker op.
Het is gemakkelijker om een wiel van 1kg te stoppen dan een wiel van 100kg, omdat het minder inertie creëert. Hoe zwaarder het wiel is, des te minder krachtig de afremming.