Die 54 pk diesel was de opvolger van het motorblok in mijn eerste auto: een 50 pk 1.5 diesel (in een Golf 1 uit '79). Die had geen turbo, ik heb er ooit nog wel aangerekend om er een turbootje op te bouwen, maar vanwege de noodzakelijke aanpassingen (zwaarder injectiesysteem, hier en daar een lager, en nog allerlei noodzakelijke aanpassingen nooit gedaan). Daar was trouwens het voorschrift tot 30% benzine bijmengen om uitvlokken bevriezen te voorkomen. Oveigens had de 1.5 benzinemotor in de Golf hetzelfde onderblok, er zat alleen een andere kop op, en waar bij de benzineversie de bougies zaten, daar zat bij de dieselversie de gloeibougie.
Dat spul ken ik ook, zat in een plastic blauwig grijs flesje van zo'n 100 cc, en zo'n flesje was goed voor 60 liter diesel als ik het me goed herinner. Zo'n flesje kostte iets van 5 gulden, dat was in die tijd de prijs voor pakweg 3 liter benzine.
Overigens was het ook in die tijd al vrij normaal om in de winterperiode winterdiesel in de tanks van de tankstations te hebben, maar bij kleinere tankstations kon je in december nog vaak zomerdiesel aantreffen.