Lidl vacuum olie-afzuigpomp 16 Feb 2015

Cordoba

Forumguru
Wat ik heb begrepen hebben ze een grote tank aan boord, en wordt de foutief getankte brandstof (dus altijd een mix van 'goed' en 'verkeerd') weer ergens afgeleverd, en ik geloof dat er dan een kachel op gestookt wordt of iets dergelijks.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik heb in het verleden gedurende een aantal jaren te maken gehad met brandstofafleveringen aan tankstations. Aangezien ook tankwagenchauffeurs nèt mensen zijn, gaat daarbij wel eens iets verkeerd waardoor er dan 30 of 40 m³ onverkoopbare brandstofmix in een grondtank zit. Dat is geen groot probleem: gewoon een schone vacuümwagen de hele handel op laten slobberen en terugleveren aan het tankenpark, waar het in een redelijk gevulde landtank wordt teruggepompt.

Van die paar kuub diesel ipv benzine (of andersom) is op een totaal van 10.000 of meer kuub niets meer terug te vinden.
Zodoende bleef de schade beperkt tot de extra transportkosten - vooropgesteld dat de misstorting tijdig was opgemerkt zodat er nog geen auto's van getankt hadden.
Dat laatste maakt het namelijk een héél stuk duurder... :jaja:
 

Canon-Eye

Forumguru
Nee @Cordoba, dat was toch een wat andere verhouding - klein beetje benzine op een volle tank diesel.
Da's toch iets anders dan zeg 20 kuub diesel per ongeluk in een tank storten waar nog een kuub of 10 benzine in zit - als je dan je dieseltje start haal je de uitrit van het tankstation meestal niet eens...

Overigens had ik voor mijn eerste dienst-dieseltje (een 1985 Audi 80, 54pk 1.6 geen idee of er een turbo op zat) een flesje met mysterieus spul meegekregen van onze chef werkplaats. Er moest 's winters ongeveer 100cc per 40 liter van tevoren in de tank zodat het tijdens het tanken goed mengt, en dan had je tot -50 of zo geen problemen met uitvlokken. Alle vrachtwagens hadden hiervan ook standaard een 10 liter jerrycan aan boord.

<edit>
Dit was dus in de tijd dat het op de raffinaderij al toevoegen van zo'n winterdope blijkbaar nog niet algemeen gebruikelijk was.
(opa vertelt...) :D
 

Cordoba

Forumguru
Die 54 pk diesel was de opvolger van het motorblok in mijn eerste auto: een 50 pk 1.5 diesel (in een Golf 1 uit '79). Die had geen turbo, ik heb er ooit nog wel aangerekend om er een turbootje op te bouwen, maar vanwege de noodzakelijke aanpassingen (zwaarder injectiesysteem, hier en daar een lager, en nog allerlei noodzakelijke aanpassingen nooit gedaan). Daar was trouwens het voorschrift tot 30% benzine bijmengen om uitvlokken bevriezen te voorkomen. Oveigens had de 1.5 benzinemotor in de Golf hetzelfde onderblok, er zat alleen een andere kop op, en waar bij de benzineversie de bougies zaten, daar zat bij de dieselversie de gloeibougie.

Dat spul ken ik ook, zat in een plastic blauwig grijs flesje van zo'n 100 cc, en zo'n flesje was goed voor 60 liter diesel als ik het me goed herinner. Zo'n flesje kostte iets van 5 gulden, dat was in die tijd de prijs voor pakweg 3 liter benzine.

Overigens was het ook in die tijd al vrij normaal om in de winterperiode winterdiesel in de tanks van de tankstations te hebben, maar bij kleinere tankstations kon je in december nog vaak zomerdiesel aantreffen.
 
Bovenaan Onderaan