Lijst kinderziektes etc. Octavia III

Rofffel

Forumguru
Ik neig dan wel naar het gebruik van verkeerde olie. Als de viscositeit te hoog is, zal het blok te weinig smering hebben bij koud weer. Aangezien het een leaseauto is, zou ik me er niet te druk om maken. Ik ben blij dat ik het niet heb.
 

Ph4nt0m

Nieuw lid
Ik heb mijn auto 2 weken geleden opgehaald, zeer tevreden mee (nieuwe lease). Echter is mij gister opgevallen dat de linkerkant in hoogte verschilt met de rechterkant. Zowel achter als voor(ongeveer 1 cm... )verder geen afwijking tijdens het rijden. Het gaat hier om een 1.5 tsi style bussiness dsg. Heeft iemand anders dit toevallig ook? En wat zou het kunnen zijn? Ik ben sowieso van plan een melding te maken bij de leasemaatschappij, maar wellicht is het “normaal” en hoort het zo fabrieksaf.
 

HarrieSkoda

Forumguru
Lijkt me niet normaal, aangezien een auto 'vierkant' op de wielen hoort te staan.

Wat bedoel ik daarmee; alle 4 de poten op dezelfde hoogte.

Nu krijg ik het beeld als een verkeerd geladen vrachtwagen. Die helt ook één kant over, en kan het weggedrag nooit ten goede komen.

Enige waar ik aan zou kunnen denken, is dat wegen tonronding hebben, en dat ze hierop ingespeeld hebben. Maar dat lijkt me overigens zeer onwaarschijnlijk.

Welke zijde staat hoger als de andere?

En absoluut melden aan je leasemij.
Hoe eerder hoe beter.
 

Ph4nt0m

Nieuw lid
De rechterzijde staat hoger dan de linkerzijde. Als het andersom was, kon ik het me enigzins nog voorstellen aangezien er altijd een bestuurder is en het “gelijk” trekt
 

HarrieSkoda

Forumguru
De rechterzijde staat hoger dan de linkerzijde. Als het andersom was, kon ik het me enigzins nog voorstellen aangezien er altijd een bestuurder is en het “gelijk” trekt

De banden aan de rechterzijde van je auto slijten altijd harder, dan die van links. Waarom? Omdat rotondes altijd linksom gereden worden. Daarbij zijn de wegen ook zo aangelegd dat het regenwater direct naar een kant weg kan, wat men tonronding noemt. Vooral vrachtwagenchauffeurs dienen hier rekening mee te houden met de belading van hun vracht.

Door deze tonronding slijten je rechter banden ook meer, omdat die meer druk uitoefenen op het wegdek. Is dit een logische verklaring om een auto aan de rechterzijde 1 á 1,5cm hoger op zijn poten te laten staan? Geen idee.
 

Canon-Eye

Forumguru
Vooral vrachtwagenchauffeurs dienen hier rekening mee te houden met de belading van hun vracht
Hoe zou een tankautochauffeur dat dan moeten oplossen? :sterretjes:
Oftewel: strikt theoretisch niet ondenkbaar, maar voor de praktijk niet echt van belang. Dan gaat het dus om de manier van rijden op wegen waar dit speelt. En die ronding, afschot etc. verschilt sterk naar gelang het wegtype en de locale situatie, dus daar kun je bij de belading niet op deze manier rekening mee houden.
 
Laatst bewerkt:

HarrieSkoda

Forumguru
Hoe zou een tankautochauffeur dat dan moeten oplossen? :sterretjes:
Oftewel: strikt theoretisch niet ondenkbaar, maar voor de praktijk niet echt van belang. Dan gaat het dus om de manier van rijden op wegen waar dit speelt. En die ronding, afschot etc. verschilt sterk naar gelang het wegtype en de locale situatie, dus daar kun je bij de belading niet op deze manier rekening mee houden.


Wat dacht je van verschillende compartimenten/schotten.

Als het één grote pijp met vloeistof zou zijn, kantelt deze bij het nemen van een bocht direct, door hebt klotsen (verplaatsen van de massa) van de vloeistof.

Wat je zelf al zegt, theoretisch zeker zo, praktisch wijst soms wel eens anders uit..

We proberen met z'n alle een verklaarbare reden te bedenken voor het probleem van @Ph4nt0m toch?

En aangezien auto producenten niet praktisch kijken maar meer theoretisch vond ik deze zo slecht nog niet.
 

Ph4nt0m

Nieuw lid
Ik moet zeggen, wat @HarrieSkoda best logisch klinkt! Ik zal morgen even navraag doen bij de lease en bij de dealer om te vragen wat de gedachten hierachter is :-) bij een collega van me is het exact andersom (volkswagen jetta) dus linkerzijde hoger dan rechts... wellicht dat t verkeerd om is gedaan bij de octaaf, of dat wat Harrie zegt ook de reden is. Ik laat t jullie weten zodra ik meer weet. Alvast bedankt!
 

Schmart

Forumguru
De rechterzijde staat hoger dan de linkerzijde. Als het andersom was, kon ik het me enigzins nog voorstellen aangezien er altijd een bestuurder is en het “gelijk” trekt

Hoe heb je dit gemeten eigenlijk? En was het daar volledig vlak en waterpas? Dan kan ik eventueel ook eens kijken hoe die van mij op z'n pootjes staat.
 

Ph4nt0m

Nieuw lid
Hoe heb je dit gemeten eigenlijk? En was het daar volledig vlak en waterpas? Dan kan ik eventueel ook eens kijken hoe die van mij op z'n pootjes staat.
Ja op een vlakke ondergrond. Ik heb het gemeten vanaf de buitenste rand van de velg naar de wielkas.
 

Canon-Eye

Forumguru
Wat dacht je van verschillende compartimenten/schotten.
Ik ben meer dan 45 jaar actief geweest in de logistiek in diverse functies, waaronder kwaliteits- en veiligheidszorg en chauffeurstrainingen. Vloeistofvervoer nam daarin grofweg zo'n 85% van mijn beroepsmatige aandacht in beslag. Ik ben niet helemaal een leek in deze materie, durf ik dus wel te stellen.

Slingerschotten in tanks zitten niet in de lengte, compartimenten beslaan als regel de volle breedte en dat heeft een reden. Gewichtsverdeling in lengterichting is namelijk veel belangrijker dan in de breedte, om te zorgen dat de aslast op afzonderlijke assen niet wordt overschreden. Met al die meetlussen wordt daar namelijk nogal op gelet... En niet ten onrechte, om onnodige schade en onderhoud aan wegen te beperken.

Als je een complete vracht met gelijksoortige pallets hebt, kun je ook onmogelijk rekening houden met een links en rechts verschillende belading. Dat is ook helemaal nergens voor nodig trouwens. Op de door de meeste vrachtwagens het vaakst bereden wegen wisselt de mate én de richting van de verkanting (afwijking t.o.v. horizontaal) op één rit al zo vaak dat een aanpassing in de horizontale gewichtsverdeling het ene moment voordelig is en het andere moment nadelig. Het beste compromis is dan ook een evenwichtige belading. De chauffeur zal zelf in zijn rijstijl op die verschillende wegtypes moeten inspelen en dat kan hij ook prima, want daarvoor heeft hij een behoorlijk stevige vakopleiding achter de rug.

Wegen waar die "tonronding" meer dan gemiddeld een rol speelt zijn niet de snel- en autowegen, zelfs niet de meeste provinciale wegen, maar vooral de regionale en erfontsluitingswegen. En dat zijn dan weer in overwegende mate wegen waar niet snel (of zelfs uitgesproken langzaam) wordt gereden. En dan speelt die dwarsstabiliteit c.q. het naar één kant trekken geen rol van betekenis meer: er rijdt geen vracht- of bestelauto meer rond zonder stuurbekrachtiging, dus de bestuurder kan 'm met een paar vingertoppen in het goede spoor houden.

Korte samenvatting: vrachtwagenchauffeurs hoeven bij het laden in het algemeen** alleen maar te zorgen dat het zwaartepunt van de lading zich zo dicht mogelijk bij de centrale lengteas van het voertuig bevindt zonder zich zorgen te maken over de bolling van de weg.
** Uitzondering, volledigheidshalve ;) : het vervoer van bijzondere objecten, machines e.d., maar dat is een bijzonder specialisme (heb ik ook het nodige mee van doen gehad) en daar gaat deze discussie niet over.
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Als het één grote pijp met vloeistof zou zijn, kantelt deze bij het nemen van een bocht direct, door hebt klotsen (verplaatsen van de massa) van de vloeistof.
Deze moet ik even apart behandelen, want daar zitten een paar misvattingen in die ook onder beroepschauffeurs opgeld deden (en misschien nog steeds niet helemaal uitgeroeid zijn).

1) Tankcompartimenten groter dan (in mijn tijd 7 m3 als ik me goed herinner, kan inmiddels anders zijn) moeten door dwarsgeplaatste slingerschotten verdeeld zijn in subcompartimenten die uiteraard met elkaar in verbinding staan; er zijn regels waaraan die schotten moeten voldoen. Dat is om het klotsen in lengterichting af te remmen dat optreedt bij optrekken en afremmen van het voertuig indien (let op!) het compartiment niet vol is. Want een tank die voor 80 of meer procent vol is, klotst niet of nauwelijks.

2) Klotsen in de breedte wordt daarmee niet voorkomen. Dat is ook niet nodig, want ook dat wordt minder naarmate de tank voller wordt. Het grote misverstand is nu, dat een halfvolle tank eerder zou omslaan vanwege dat klotsen, dan een volle. Dit is niet - ik herhaal: NIET! - het geval en dat kan ik uitleggen.
Bij een halfvolle tank ligt het zwaartepunt van de lading een stuk lager dan bij een volle. Weliswaar zal het zwaartepunt zich bij een opeenvolging van bochten zich enigszins in dwarsrichting verplaatsen**, maar niet heel ver en ook niet of nauwelijks in de hoogte.
Bij een volle tank ligt het zwaartepunt weliswaar steeds praktisch in het middenlangsvlak van het voertuig, maar wel zo veel hoger dat het kantelmoment (het product van zijwaartse kracht en verticale arm in het krachtendiagram) veel eerder wordt bereikt.
Moment is nu eenmaal gelijk aan kracht X arm.

Proefondervindelijk bewijs tijdens onze chauffeurstrainingen vanaf ca. 2001 werd geleverd door op een draaibaar kaasplankje van IKEA 2 modellen met transparante vloeistofcontainers tegenover elkaar te plaatsen, eentje vol en de andere halfvol. Door het plankje langzamerhand sneller te laten draaien roep je dezelfde krachten op die in een bocht optreden en de natuurkundige wetten werken op elke schaal, dus zonder uitzondering is het altijd de volle die het eerste over de rand van het plankje duikelt.
Neem van mij maar aan dat ook de meest ervaren tankautochauffeurs tijdens de eerste paar sessies letterlijk met open mond naar deze demo zaten te staren...
Moraal: klotsen en omslaan hebben zogoed als niets met elkaar te maken, beladingsgraad icm bochtsnelheid en omslaan echter des te meer. Het is de snelheid die de zijwaartse kracht bepaalt, de beladingsgraad bepaalt de hoogte van het zwaartepunt.
Als een tankauto in een bocht omslaat zal dat 999 van de 1000 keer liggen aan een te hoge snelheid bij het ingaan van de bocht, dat is de eindconclusie wat mij betreft.

** Nog een opmerking: die zijwaartse zwaartepuntverplaatsing zul je als chauffeur waarschijnlijk wel opmerken en ervaren als oncomfortabel of zelfs eng, maar dat is in feite lang niet zo gevaarlijk als wanneer de volle tank begint te kantelen - dat voel je namelijk pas aankomen als het te laat is...

En da's wel weer genoeg college voor vandaag. Ik ga wat anders doen...
 
Laatst bewerkt:

Schmart

Forumguru
Over klotsen gesproken, weet iemand wat dat gebonk/geklots veroorzaakt bij remmen en optrekken van m'n Octavia als ik m'n brandstoftank helemaal vol heb getankt? M'n vorige had dat ook. Het verdwijnt als er een paar liters uit zijn. Is dat de tank zelf die beweegt in de auto?
 

CDK

Forumguru
Tankcompartimenten groter dan (in mijn tijd 7 m3 als ik me goed herinner, kan inmiddels anders zijn) moeten door dwarsgeplaatste slingerschotten verdeeld zijn in subcompartimenten die uiteraard met elkaar in verbinding staan
Bijna goed, wettelijk is alleen bij vervoer van gevaarlijke stoffen de 80/20 regel van toepassing bij compartimenten vanaf 7500 liter.
 

Schmart

Forumguru
Bijna goed, wettelijk is alleen bij vervoer van gevaarlijke stoffen de 80/20 regel van toepassing bij compartimenten vanaf 7500 liter.

Wat ik trouwens zo apart vind aan dit forum, is dat niemand gelijk in de kramp schiet als het eens off-topic gaat en dat niemand tot op z'n veters wordt afgefakkeld bij een vergissing. Mooi dat respect voor elkaar en die brede geïnteresseerdheid.
 

CDK

Forumguru
@Schmart, ja dat kan ook alleen maar hier op dit forum, maar moet wel binnen de perken blijven uiteraard en de moderators hopen erop dat we elkaar gepast tot de orde roepen ;) Dus we gaan het maar weer over kinderziektes hebben bij de O3 ;) De voorgaande posts betroffen de ‘etc.’ uit de topictitel :)
 

Canon-Eye

Forumguru
Bijna goed, wettelijk is alleen bij vervoer van gevaarlijke stoffen de 80/20 regel van toepassing bij compartimenten vanaf 7500 liter.
Da's iets anders, Corné - ik had het over de constructie-eisen ten behoeve van algemene rijveiligheid.
Melasse bv. is niet ADR-geklasseerd, maar ook dat wil je zeker niet aan het klotsen hebben. Met een beetje pech kom je niet eens uit je eerste versnelling want dan sta je gewoon weer als een blok stil als je net wilt opschakelen, óf je krijgt juist een enorme zet mee waar je niet op rekent. Met wat meer pech schaar je op of net na de rotonde doordat de 2e klots na het tijdig afremmen vóór die rotonde op het verkeerde moment in je nek beukt...

Maar inderdaad, genoeg hierover nu. Links en rechts niet even zwaar is dus geen reden tot zorg, dat is waar het om gaat.
Mijn schoonmoeder zat altijd rechts achterin - nou... :pardon:
 

Joh@n

Forumguru
Over klotsen gesproken, weet iemand wat dat gebonk/geklots veroorzaakt bij remmen en optrekken van m'n Octavia als ik m'n brandstoftank helemaal vol heb getankt? M'n vorige had dat ook. Het verdwijnt als er een paar liters uit zijn. Is dat de tank zelf die beweegt in de auto?
Ik neem aan dat je doelt op de inhoud van de tank en niet de tank zelf ;) Maar ik heb het ook al bij een paar auto's gemerkt en het kan geen kwaad.
 
Bovenaan Onderaan