Longlife olie & onderhoud 1.2 TDI GL

hemi24

Forumguru
VOI is in de basis toch 30k?
Zonder VOI en/of Longlife moet je gewoon om de 15k naar de dealer...

VOI werk trouwens ook maar een kant op variabel: <30k
 

FredV

Banned
VOI is in de basis toch 30k?
Zonder VOI en/of Longlife moet je gewoon om de 15k naar de dealer...

VOI werk trouwens ook maar een kant op variabel: <30k
Klopt, afhankelijk van de rij-omstandigheden/gebruik.
En op de voertuigsticker staat een code heb ik begrepen, waarin staat dat de computer vwb de VOI NIET is in te stellen.
 

erik2907

Actief lid
Navraag bij mijn dealer in Almere op 20 augustus leverde op dat Pon de onderhoudsinterval nog NIET gewijzigd heeft! Het is nog steeds zo als het weergegeven wordt op de website van Skoda en in de onderhoudsboekjes.
Op 14 juli heb ik de vraag inzake de onderhoudsintervallen binnen het VAG concern voorgelegd per e-mail aan PON hetgeen resulteerde in een brief (!!!) op 15 augustus dat mijn vraag in behandeling was maar dat men vanwege de vakantieperiode er nog niet aan toe gekomen was om mijn vraag te beantwoorden.
Ik ben dus reuze benieuwd hoe de dealer in Zwolle een garantieclaim bij PON afgehandeld krijgt indien deze eigenhandig de interval wijzigt door simpelweg alles zelf aan te passen! Think about it!
 

hemi24

Forumguru
@ FredV: ...dus alle F2GL gaan gewoon om de 15k naar de dealer voor een service-beurt? Of is dit even een te snelle conclusie?

@Erik2907: Denk dat PON weinig kan tegensputteren, als de fabrikant zegt dat het mag en mogelijk is... Pon is weinig meer dan een doorgeefluikje!
 

FredV

Banned
@ FredV: ...dus alle F2GL gaan gewoon om de 15k naar de dealer voor een service-beurt? Of is dit even een te snelle conclusie?
!
Ja, zoals nu de instructie luidt, na iedere 15.000 km

loopt overigens al een aardig draadje elders over deze discussie.
 

NielsW

Lid
@ FredV: ...dus alle F2GL gaan gewoon om de 15k naar de dealer voor een service-beurt? Of is dit even een te snelle conclusie?

@Erik2907: Denk dat PON weinig kan tegensputteren, als de fabrikant zegt dat het mag en mogelijk is... Pon is weinig meer dan een doorgeefluikje!


Hemi, in dit geval heeft de fabrikant dit niet aangegeven maar de dealer.
Buiiten dat gaan alle garantiegevallen via PON en is de mobiliteitsservice ook via PON geregeld. Ik denk niet dat je in de problemen komt als je iedere 30.000 kilometer terug naar de dealer gaat, als je geen mobiliteitsgarantie wilt in ieder geval :S.
 

hemi24

Forumguru
Volgens de handleiding van de Fabia:

Na het resetten van de indicatie met verlengde flexibele onderhoudsintervallen
(QG1) worden de gegevens net zoals bij auto's met verlengde vaste onderhoudsintervallen
(QG2) weergegeven. Om deze reden adviseren we de service-interval-indicatie
alleen door een erkende Škoda-dealer te laten resetten, die het resetten uitvoert met​
behulp van een elektronicatester.

Aangezien het interval bij flex. intervallen nooit langer wordt als 30k, maar alleen maar korter, ontgaat mij het nut hiervan. Tenzij QG2 (verlengde vast intervallen) geen 30k zou zijn...
 

erik2907

Actief lid
Hemi, in dit geval heeft de fabrikant dit niet aangegeven maar de dealer.
Buiiten dat gaan alle garantiegevallen via PON en is de mobiliteitsservice ook via PON geregeld. Ik denk niet dat je in de problemen komt als je iedere 30.000 kilometer terug naar de dealer gaat, als je geen mobiliteitsgarantie wilt in ieder geval :S.

Hoe het ook zij, het Nederlands instructieboekje bepaalt aan de hand van de sticker die erin zit dat de GL om de 15000 km een beurt nodig heeft! InDuitsland gebruiken ze VOI!
Het vermoeden bekruipt mij dat PON bedacht heeft om het om de 15000 te doen om zo een aardig graantje mee te pikken van het feit dat er veel van deze voertuigen in omloop komen en zo (extra) kunnen verdienen op de omzet van de onderdelen die gebruikt worden bij een beurt!
Echter, de consument is ook niet gek en ziet dat er verschillend gehandeld wordt binnen het VAG concern en binnen Europa voor het zelfde type motor
Hoe het ook zij, zolang de inhoudsinterval niet door de importeur gewijzigd wordt, al dan niet op aangeven van de fabrikant, zal elke garantieclaim die ingediend wordt door de dealer dan wel mobiliteitsclaim, niet vergoedt worden!! Immers PON zal bij de fabrikant ook moeten claimen en ook die betalen niet als het onderhoud niet volgens het instructieboekje is uitgevoerd!
Voor de beeldvorming, ik heb meerdere nieuwe auto's gereden waarbij 2 auto's zelfs naar de importeur zijn geweest. De uren dat de monteur van de garage bezig is geweest bij de importeur werden niet vergoed aan de dealer omdat de importeur dit ziet als scholing voor de monteur van het garagebedrijf omdat zijn kennis tekort schiet om het probleem zelf op te lossen!
Moraal, laat afwijkingen van garantie aanspraken buiten het instructieboekje om altijd zwart op wit vastleggen op papier! Een 'stempeltje' in een boekje van de dealer is niet voldoende! De service inspecteur van de importeur zal altijd bij garantieafhandelingen kopieën van facturen dan wel het gestempelde onderhoudsschema opvragen om te onderzoeken of aan alle voorwaarden is voldaan!
 

hemi24

Forumguru
Allemaal leuk en aardig, maar Pon bepaalt niet het onderhoudsschema...
Dus als je voldoet aan de eisen die een fabrikant heeft opgesteld ten aanzien van het onderhoud, is gewoon de garantie van kracht.
Het heet natuurlijk niet voor niets 2jaar fabrieksgarantie.

Maar wellicht is het niet teveel gevraagd dat iemand eens een keer de service-indictator raadpleegd in zijn of haar auto, dan is eindelijk het misterie opgelost of het nu 15k of 30k is...

Minidot: knopje links (mapje);
Maxidot: info onder setup...
 

erik2907

Actief lid
Allemaal leuk en aardig, maar Pon bepaalt niet het onderhoudsschema...
Dus als je voldoet aan de eisen die een fabrikant heeft opgesteld ten aanzien van het onderhoud, is gewoon de garantie van kracht.
Het heet natuurlijk niet voor niets 2jaar fabrieksgarantie.

Maar wellicht is het niet teveel gevraagd dat iemand eens een keer de service-indictator raadpleegd in zijn of haar auto, dan is eindelijk het misterie opgelost of het nu 15k of 30k is...

Minidot: knopje links (mapje);
Maxidot: info onder setup...

Klopt helemaal die 2 jaar fabrieksgarantie!! Alleen PON checkt namens de fabrikant of je voldaan hebt aan hetgeen in het onderhoudsboekje (dat ook van de fabrikant komt) of je voldaan hebt aan de voorwaarden! En als de dealer in Zwolle eigenhandig de voorwaarden aanpast is het jammer! Daarnaast kan het zo wel zijn dat het instrumentarium in de auto iets anders verteld, maar de GARANTIEVOORWAARDEN zeggen dat je moet voldoen aan de eisen opgenomen in het ONDERHOUDSBOEKJE!! zolang hier niet in opgenomen is dat VOI geldt is het gewoon om de 15000 een beurt!
 

FredV

Banned
Maar wellicht is het niet teveel gevraagd dat iemand eens een keer de service-indictator raadpleegd in zijn of haar auto, dan is eindelijk het misterie opgelost of het nu 15k of 30k is...

Minidot: knopje links (mapje);
Maxidot: info onder setup...

Hemi,
er is al zeeeeeeer uitvoerig in een ander draadje hierover gesproken,
Ook de betekenis van QG1 en QG2.
En als ik het me herinner, betekende één van die codes dat de service-interval NIET op VOI is ion te stellen.
Die code staat op de beroemde sticker in de GL.
Neem even de zoekfuncite en kijk in welk draadje, ik weet dat niet zo snel welke dat was.
Maar deze discussie is dus al gelopen! VOI is NIET mogelijk
 
Ik zag vandaag dat de boordcomputer nog wel met 15K een beurt wil, moet er binnenkort toch nog langs.. zal dan eens vragen.
 
[bewerk] Kwaliteitsnorm voor de olie van het VAG Concern

Het VAG Concern heeft een eigen codering voor de kwaliteit van de olie die gebruikt wordt in benzine en diesel motoren:

504 00 / 507 00 5w-30 Longlife II ook voor DPF

deze olie staat ook in het boekje voor de Greenline en dit is dus al longlife olie zoals ik al dacht.

De olie is dus longlife de service interval niet
 
Klopt ging er even over dat supercowa auto met longlife olie is afgelevert op zijn verzoek.
Alle gl's worden al standaart zo geleverd.
 
Eergisteren terug geweest na 30k km, inderdaad nu om de 15k een beurt. Wel apart heb in boekje 30k staan. Polo heeft gewoon om 30k.

Kost me nu wel 2 beurten per jaar!
 

Noord26

Forumguru
Ik betaal liever €150,- per jaar extra aan onderhoud. Als hij daarvoor dan een keer bij de dealer staat en na gekeken word kan dat absoluut geen kwaad; incl verse olie.
 
Bij mijn Greenline (okt 2010) zit een plasticje op pijlstok (met de tekst:let op!alleen Long life olie). Zat er bij aanschaf al op, dealer Amsterdam.
Bij navraag tbv verlengde garantie werd aangeveven dat dit niet mogelijk is bij de Greenline. Deze schijnt de sensoren tbv meten oliekwaliteit niet te hebben (heeft Polo wel). Wel werd aangegeven dat weinig mensen de 30000km halen bij Polo, aangezien Diesel gewoon teveel roet, en op gegeven moment olie gewoon te vuil is.
 
Bovenaan Onderaan