Hemi, in dit geval heeft de fabrikant dit niet aangegeven maar de dealer.
Buiiten dat gaan alle garantiegevallen via PON en is de mobiliteitsservice ook via PON geregeld. Ik denk niet dat je in de problemen komt als je iedere 30.000 kilometer terug naar de dealer gaat, als je geen mobiliteitsgarantie wilt in ieder geval :S.
Hoe het ook zij, het Nederlands instructieboekje bepaalt aan de hand van de sticker die erin zit dat de GL om de 15000 km een beurt nodig heeft! InDuitsland gebruiken ze VOI!
Het vermoeden bekruipt mij dat PON bedacht heeft om het om de 15000 te doen om zo een aardig graantje mee te pikken van het feit dat er veel van deze voertuigen in omloop komen en zo (extra) kunnen verdienen op de omzet van de onderdelen die gebruikt worden bij een beurt!
Echter, de consument is ook niet gek en ziet dat er verschillend gehandeld wordt binnen het VAG concern en binnen Europa voor het zelfde type motor
Hoe het ook zij, zolang de inhoudsinterval niet door de importeur gewijzigd wordt, al dan niet op aangeven van de fabrikant, zal elke garantieclaim die ingediend wordt door de dealer dan wel mobiliteitsclaim, niet vergoedt worden!! Immers PON zal bij de fabrikant ook moeten claimen en ook die betalen niet als het onderhoud niet volgens het instructieboekje is uitgevoerd!
Voor de beeldvorming, ik heb meerdere nieuwe auto's gereden waarbij 2 auto's zelfs naar de importeur zijn geweest. De uren dat de monteur van de garage bezig is geweest bij de importeur werden niet vergoed aan de dealer omdat de importeur dit ziet als scholing voor de monteur van het garagebedrijf omdat zijn kennis tekort schiet om het probleem zelf op te lossen!
Moraal, laat afwijkingen van garantie aanspraken buiten het instructieboekje om altijd zwart op wit vastleggen op papier! Een 'stempeltje' in een boekje van de dealer is niet voldoende! De service inspecteur van de importeur zal altijd bij garantieafhandelingen kopieën van facturen dan wel het gestempelde onderhoudsschema opvragen om te onderzoeken of aan alle voorwaarden is voldaan!