Longlife olie & onderhoud 1.2 TDI GL

De mijne gaat volgende week voor zijn 60k beurt, vorige was 15k geleden, maar de olie die er nu in zit is toch al behoorlijk zwart. Weet niet of dat hoort bij LL olie? Mijn gevoel zegt dat hij wel wat nieuwe olie kan gebruiken.
 

Chatslet

Forumguru
Das normaal, olie in een dieselmotor wordt vrij snel zwart. Vaak al een paar weken na het verversen.
 

MacManiac78

Forumguru
Je hebt diverse soorten 5W30. Er zijn meerdere merken met diverse toevoegingen. Ook niet elke 5W30 is longlife. Skoda/Pon willen slechts dat je binnen de garantieperiode je auto om de 15K voor een beurt komt brengen. Als je LL olie gebruikt betekend dat dat ze de olieverversing een keer overslaan.
 

Chatslet

Forumguru
Er mag alleen maar longlife olie in de Fabia GL en die gooien ze er ook in als je om de 15k een beurt hebben alleen dan wordt de longlife olie om de 15k vervangen.
Gooi er niet longlife 5w30 olie in en je kunt een erg dure reparatie verwachten, namelijk het vervangen van je roetfilter. In niet longlife olien zitten namelijk metaalhoudende additieven welke voor asvorming zorgen en zwavel dat oxideert tot zwaveloxide. Roetfilters raken daardoor verstopt en gaan kapot. Vaak zit er ook nog fosfor in wat zorgt voor oververhitting van de roetfilter en uitlaatsysteem tijdens de regeneratiecyclus waardoor er nog veel meer stuk kan gaan.
 

djmshell

Senior Member
Vanmorgen de Gl voor 15 K beurt weggebracht. Gelijk gevraagd hoe en wat met VOI. dealer zegt dat het wel kan. dat is het probleem niet. alleen als ik het zou laten doen op mijjn verzoek zou de garantie vervallen. en zou ik het ook op eigen risico laten doen.
dit had met roetfilter te maken. en dat inderdaad zoals al eerder aangegeven Pon dit niet wil.....

verder ben ik niet meer teweten gekomen dan dat er al eerder in dit draadje is gemeld.....

Dus auto is gewoon weer ingesteld op 15000 km voor de volgende beurt.
 

Chatslet

Forumguru
Dan hebben we dus een nieuwe prijsvraag: Is het type roetfilter onder de GL dezelfde als onder de Ibiza Ecomotive en de Polo BM die wel op VOI mogen? Zo ja, dan kunnen we er dus zeker van zijn dat we met iedere beurt een grote schotel verse warme stierenpoep van Pon/Dealert geserveerd krijgen en we dus iedere keer riant te veel betalen.
 

MacManiac78

Forumguru
Het antwoord daarop is JA
Alle motorische delen in de VW Bluemotion, Seat Ibiza Ecomotive en de Skoda Fabia Greenline zijn identiek.
Sommige dealers zullen dit direct beamen, anderen praten poep door te vertellen dat de VW net even zuiniger is dan de Ibiza/Skoda doordat deze andere software en onderdelen kent. Dat "verschil" is echter geheel verwaarloosbaar.... en misschien eerder te wijten aan gewicht en model van de auto's.
 

MacManiac78

Forumguru
Zoeven geleden reed ik vlak langs een Skoda dealer en besloot de vraag ook daar weer eens voor te leggen.
Er werd naar PON gebelt.

Het antwoord was:

De fabriekgarantie vervalt NIET, de mobiliteitsgarantie vervalt WEL als je de auto niet elke 15.000 km voor een beurt aanbiedt.
 

Chatslet

Forumguru
En die mobiliteitsgarantie heb je sowieso al met de pechhulp van je verzekering. Dat maakt het verhaal dus weer heel anders. Ik ga toch eens met de dealert praten.
 
Volgens mijn dealer is de mobiliteitsgarantie geldig tot 2 jaar na de laatste grote beurt oftewel 30000 dus steeds andere verhalen per dealer vreemd allemaal
 

turboturbo

Forumguru
Kan goed kloppen; ik kreeg geen Mobiliteitsservice stempel bij de laatste kleine onderhoudsbeurt, hoewel ik nagenoeg alle adviespunten had laten uitvoeren. Ik vroeg waarom dat was en toen werd me uitgelegd dat die stempel alleen bij grote beurt wordt uitgegeven. Dat strookte niet met de geschiedenis van het onderhoudsboekje, maar ja. Ik vroeg of ik wel pechhulp kreeg, dat werd bevestigd.

Er wordt in geval van pech altijd uitgeplozen of je auto 'netjes' in onderhoud is. Als je je aan de voorgeschreven onderhoud houd, is dat allemaal geen probleem, werd me verteld...
 

henm

Lid
Volgende week moet onze auto voor de 30.000km naar de garage. De standaard prijzen voor een beurt heeft skoda in een folder.
Toch las ik op dit topic wat andere bedragen, gepost in dec 2011 door Noord26 en Erik2907.
Het overzicht zegt:
Onderhoud Diesel
Kleine beurt (15.000 km) € 175,00
Grote beurt (30.000 km/24 maanden) € 260,00
Grote beurt (60.000 km/48 maanden) € 280,00
Extra werkzaamheden bij onderhoud:
Interieurfilter (standaard) € 40,00
Interieurfilter (actiefkoolfilter) € 50,00
Luchtfilter € 35,00
Brandstoffilter € 65,00

Wat mogen we nu verwachten? €260,- plus allerlei filters???
 

turboturbo

Forumguru
Daar kan je wel vanuit gaan. Ik had het ook laatst; klein onderhoud. Dus dacht voor max 200 wel klaar te zijn (met mijn Fabia I) Maar er kwamen nog eens tientallen euro's aan filters (luchtfilter, interieur) & bougies bij. Dat onderhoud is alleen olie en filters, volgens mij.
Overigens waren dit adviespunten, dus het hoefde niet. Maar ik laat het interieurfilter wel minimaal 2 jaarlijks vervangen ivm airco, en ook het luchtfilter en de bougies.

@hieronder: ik markeer een kruisje op het filter, daarna check ik of die weg is :) Is me echter nog niet voor gekomen. En bij het luchtfilter zie je dat echt wel meteen (alleen check je dat niet zo gauw) Je kunt de filters ook zelf kopen via internet en dan zelf monteren vlak voor de beurt. Dan weet je het zeker dat het gebeurt en als deze toch als adviespunten worden opgegeven, zeg je dat ze eens langs Hans Anders moeten.
 

laagvlieger

Forumguru
En dan mag je nog hopen dat dit ook daadwerkelijk vervangen wordt. Zo werd de Fabia van mijn broer jarenlang bij de Skoda dealer onderhouden, allerlei extra's werden aangerekend bij de beurten. Ok dat zal wel moeten denk je dan. Tot mijn broer zijn Fabia bij een lokale garage (een vriend) liet onderhouden, toen kwam naar boven dat er helemaal niets vervangen werd! Ze rekenden wel interieurfiltertjes en wat nog filtertjes aan, maar lieten dit gewoon zitten. Wie zal dat ooit ontdekken zullen ze daar wel gedacht hebben.
 

henm

Lid
Ik vertrouw er echt wel op dat hetgeen ze factureren ook is uitgevoerd.
echter de vraag is, hoe de factuur eruit gaat zie, dus wat ik kan verwachten. De eerder aangehaalde posts spreken van 190 en 248 euro... da's andere koek als wat de folder aangeeft.
 
Laatst naar mijn Belgische V.A.G. garage gebeld voor mijn 45k beurt. Dat was nog niet nodig. Dus ik rij nog lekker door.
 

MacManiac78

Forumguru
Constatering:
De dealer gebruikt geen 5W30 longlife olie (volsynthetische 5W30 III) bij de kleine beurt.
Maar de "normale" variant.
Om die reden wordt de 15K onderhouds interval dan ook als standaard aangehouden.
 

Chatslet

Forumguru
Ik denk dat die constatering niet juist is. Er mag vanwege de roetfilter geen andere olie in dan longlife olie. Mikt de dealer er andere olie in dan raakt je roetfilter vroeg of laat verstopt en komt er een dure reparatie aan.
 
Bovenaan Onderaan