Maand kosten Skoda Fabia

Vlaar032

Senior Member
Ik had sept 2021 mn Faab ingeruild voor een....Nissan. Sorry. Beroep o.a. wagenpark boer van een paar bedrijven. Maar ik hou altijd spreadsheets bij met de kosten van mijn wagen(s). Ooit begonnen met Opel Vectra, gevolgd door een heleboel tabjes, w.o. ook wel flink wat Skoda's. Welnu: het tabje van de Fabia Hatch wit bwjr 2015 met zwart dak (2e hands) 1,4 tdi 66kW met 23000 km per jaar deed....

Spreadsheet verdict

24-09-2021 - 218.500 km
wijzigen
Wagen ingeruild voor een Nissan Pulsar op 24 sept 2021
Per maand gekost, 29 maanden in bezit gehad...
Per maand
Onderhoud en rep: € 140,55
Verz all risk: € 60,00
HSB:
€ 91,00
Brandstof diesel: € 129,00
Afschrijving: € 125,73
Totaal: € 546,28 per maand

Hij viel helaas wel een beetje op door de vrij hoge onderhoudskosten.

Was verder wel goedkoop. Gaat met de Nissan Pulsar vast niet lukken; gaat op benzine...

Laatst bewerkt:

Vlaar032

Senior Member
Aankoop Boxtel, De Garage​
09-04-19​
159802​
Aanschaf dus start met lmv's​
0,00​
Praxis​
10-04-19​
160080​
Batterijtjes CR2025 2 x voor beide sleutels​
8,09​
De Waal autogroep​
07-05-19​
162500​
Trekhaak € 822,00 zit in aanschafprijs erbij​
0,00​
Marktplaats, Ughelen​
14-05-19​
163000​
Velgen om de winterbanden om te doen​
40,00​
Autodoc via internet​
15-06-19​
164000​
Remtrommels plaatsen​
38,76​
Autodoc en Profile Nout Zbommel​
19-07-19​
169000​
Remschoenen laten vervangen achter​
108,97​
Vooruit​
06-09-19​
171997​
Voorruit eigen risico verzekering​
150,00​
Remschijven voorzijde en blokken​
07-10-19​
174500​
Gekocht op internet/fakt montage Profile​
119,54​
De Waal autogroep​
19-11-19​
177744​
Vervanging start-stop knop​
168,55​
Profile Nout Zbommel​
30-11-19​
178774​
Winterbandenwissel​
52,49​
Profile Nout Zbommel​
13-01-20​
181186​
Ruitenwisserblad bestuurder​
20,60​
Profile Nout Zbommel​
11-02-20​
183541​
APK/distributie/waterpomp/olie verversen​
676,22​
Profile Nout Zbommel​
11-05-20​
185000​
4 stuks 4 seizoenenbanden​
400,00​
Profile Nout Zbommel​
02-10-20​
197381​
Kleine beurt, remtrommels, versn bak olie​
274,24​
Profile Nout Zbommel​
15-02-21​
204429​
APK en nieuwe accu maar ns​
217,62​
Autocentrum Bommelerwaard​
18-06-21​
212595​
Voorschokdempers, grote beurt, remvloeistof, multiriem, airco vullen, trekhaak kabel zat los, ruitenwissers​
1453,72​
Adm stand​
29-09-21​
218880​
Verkocht​
0,01​

Vlaar032

Senior Member
Dat is dus samen € 3.728,81 en dan nog onderhoud carosserie € 347,14 lol. Wordt ook wel ns professioneel gereinigd met andere auto's van m'n werk dat staat hier niet bij. Meestal € 80,- per keer incidenteel. Greenest Carwash doet dat dan. Die doen ook de Greenwheels wagens.

PS vanwege de opmerking van @Bakkertje keek ik ff terug en de goedkoopste in onderhoud?
Tsja...Durf t haast niet te melden hier: Een Clio 1,5 dci uit 2013 en een Nissan Almera Tino uit 2010. En de sheets beginnen op mei 2000. Waartussen ook 2 Octavia's en nog twee andere Fabia's. Een tick, ik weet het ;-(

Laatst bewerkt:

Vlaar032

Senior Member
Dan kom ik op 26,82 Eurocent/km inclusief afschrijving. Lijkt me nog niet zó slecht...
Ja in het totaal van de hele meute auto's valt het idd enigzins mee. Was dan wel weer een zuinige wagen. Een dure in onderhoud was ook bijv een Faab combi 1,4 TDi oude stijl pompverstuiver. Daar moest naast n distributieriem ook een nieuwe oliepomp ketting in.

Cordoba

Forumguru
Het lijkt er op dat je inderdaad wel iedere cent die je aan de auto uitgegeven hebt, hebt genoteerd, maar doordat je ook heel bijzondere zaken er bij hebt zoals 'professioneel reinigen' geeft een vertekent beeld als je dat met andere autobezitters gaat vergelijken. Tegelijkertijd kan er voor 80 euro niet al te veel/grondig gebeuren als je dat vergelijkt met wat er in de detailwereld gebeurt.

Wat ik ook bijzonder vind, is dat de remtrommels al vervangen zijn bij een km-stand waar normaal nog niet eens de remschoenen vervangen zijn, en nog gekker 5000 km na het vervangen van de remtrommels de remschoenen vervangen en dat niet tegelijk (laten) doen. :pieker:

• Leuk
Waarderingen: Tees

hemi24

Forumguru
Zelfde geldt ook voor die multiriem die blijkbaar bij het vervangen van de distributie + waterpomp ook niet is vervangen…

Los van het feit of je het vervangen van een distributie over enkel deze beperkte kilometerstand volledig zou moeten rekenen…
Daar zal de occasionprijs ook naar zijn geweest?
Had je dezelfde wagen met 35k minder op de kop weten te tikken, had je met dezelfde km’s geen vervanging van de distributie gehad.

Het is maar net hoe je rekent, maar ik had van een ‘wagenpark boer’ wat meer verwacht…

:arghh:

Bakkertje

Forumguru
1 ding weet ik wel, diegene die deze auto koopt heeft een goed onderhouden Skoda gekocht.
Persoonlijk had ik na dergelijke uitgaven de auto nog even doorgereden.

Maar wat een mooi en gedetailleerd overzicht!

hemi24

Forumguru
Daar ga ik nog niet direct in mee, @Bakkertje

Volgens mij is dit een wagen die redelijk in leven is gehouden bij een fast-fitter, maar ook vooral niet meer dan dat!
Dat zie je, wat mij betreft, terug aan vreemde/onlogische reparaties in het overzicht.
Er was duidelijk géén plan…

Bakkertje

Forumguru
@hemi24 doel je op het feit dat er reparaties zijn uitgevoerd bij Profile?
Want dat is wat mij betreft nou niet direct een probleem, de kwaliteit van het werk van de dealers is ook niet altijd even hoog zeg maar.. (spreek uit ervaring)

Zoals ik er naar kijk is er in 60 dkm behoorlijk veel onderhoud aan de auto gepleegd, nieuwe accu, riemen (distributie en multi), airco bijgevuld, nieuwe schokbrekers enz..

Deze diesel kan er rustig nog even tegenaan als je het mij vraagt.

hemi24

Forumguru
wat ik al zei, ik denk dat de aanschafprijs daar bij aanvang ook naar geweest is.
Het verhaal van de remblokken/trommels en distributie/multiriem doet mij fronsen…
Soortgelijk voorbeeld is het vervangen van één ruitenwisser…

• Leuk
Waarderingen: EdK

Vlaar032

Senior Member
Mijn berekeningen en werkwijze zijn inderdaad wat ongewoon.
1>Onderhoudspartijen bij mij zijn altijd Profile Nout Zaltbommel en ACB (Auto Centrum Bommelerwaard) voor het heftige werk en de trekhaak was De Waal Zaltbommel. Partijen die ik op voor mijn werk ook veel gebruik. Zit gewoon in de buurt.
2>Alles moet perfect in orde zijn. Als ik een inruiler koop gaat-ie uit elkaar. Gaan de trommels open en remmen los lol. Garantie? Geeft niks.
Ik kan dingen zelf maar meestal tijdgebrek. En bijna elke inruiler is bijv. op achterste remtrommels of airco toch nooit onderhouden. Of die nou van een dealer komt of MP. Dus ik koop trommels, schijven en andere onderdelen los als ik n beetje roest of slijtage zie, vervang ik riemen ruim van te voren, als ik n krasje zie op de ruit; repareren enz. Mijn werkauto's (koop-auto's) zijn pas rond de 380.000 en 420.000 km op. Zelfs een Audi A5 automaat1,8 benzine (voor de rdw-ers 25-znz-7) met 381000 km op de teller. Een ander leuk voorbeeld is een Audi A4 2,0 tdi uit 2013 die ik heb modificeren bij VAG techniek op zijn balans as/oliepomp module. Dat ding is gelijk bulletproof ;) (8-kfs-59)
Dus inderdaad koop ik niet te duur in, verplaats ik geld van afschrijving naar onderhoud. En dat is goedkoper dan leasen.

Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
Maar leg ons dan eens uit:

Eerst vervang je remtrommels om vervolgens 5k km later nog eens alles los te halen om remschoenen te vervangen?

Vervolgens laat je de distributie vernieuwen om 30k later de multiriem nog een keertje te laten vervangen?

Ik mis de logica een beetje…

Vlaar032

Senior Member
Zelfde geldt ook voor die multiriem die blijkbaar bij het vervangen van de distributie + waterpomp ook niet is vervangen…

Los van het feit of je het vervangen van een distributie over enkel deze beperkte kilometerstand volledig zou moeten rekenen…
Daar zal de occasionprijs ook naar zijn geweest?
Had je dezelfde wagen met 35k minder op de kop weten te tikken, had je met dezelfde km’s geen vervanging van de distributie gehad.

Het is maar net hoe je rekent, maar ik had van een ‘wagenpark boer’ wat meer verwacht…

Het werkt. Ik ben 63. Prima baan en ook expertise gevraagd door leasemijen (door ROB afdelingen)
En datzelfde onderhoud ook voor 4 grote kantoor gebouwen en 2 kleintjes. Die staan ook nog hahaha

Vlaar032

Senior Member
Maar leg ons dan eens uit:

Eerst vervang je remtrommels om vervolgens 5k km later nog eens alles los te halen om remschoenen te vervangen?

Vervolgens laat je de distributie vernieuwen om 30k later de multiriem nog een keertje te laten vervangen?

Ik mis de logica een beetje…

Bij Fabia. Makkie. Daarom had ik veel Fabia's. Wiel er af halen. 1 Schroefje los. De trommels van Autodoc had ik er zelf op gedaan en remschoenen bekeken en opgeschuurd. (geen montage kosten dus) Later bij Profile weer trommel los. Remschoenen er in. Alles er op. Wat is het probleem? Een paar minuten extra werk. Omdat ik vond dat de handrem wat hoog kwam....
Multiriem was gewoon nog goed. 30k is voor mij n jaar.

Laatst bewerkt:
... En dat is goedkoper dan leasen.
Dat betwijfel ik in dit geval, voor de maandkosten die je in het begin noemt rijd ik een gloednieuwe Kia e-Niro, weliswaar gebaseerd op 20000 km/jaar maar als ik het doorreken naar 23k/jr komt er ongeveer 30 € per maand bovenop. En dan heb ik geen investering voor aankoop, geen onverwachte pieken in kosten, hoef ik niks zelf te doen behalve wassen en poetsen (hobby) . En de kosten voor het laden heb ik ook meegerekend.

Vlaar032

Senior Member
Dat is wel appels met peren vergelijken. MRB vrijstelling, BPM vrijstelling, thuis opladen. Enige nadelen in je verhaal zijn hoge rente in je maand bedrag, actieradius, eigendom, hoge opslagen per maand voor opties zoals 4-seizoenenbanden, leuke aircootjes, velgen, cruise met radar, metallic, reservewiel normaal (!) veel speakers rondom met dolby en n woofer in de bak, enz. Per saldo zal idd nu per maand goedkoper zijn met niet teveel opties. Over 5 jaar is't feest weer over. En draaien de kolencentrales vol overuren.
Waarom je dan nog de Spaceback hebt...? En geen 2 e-Niro's? Dat is nog goedkoper.

Laatst bewerkt door een moderator:
Rustig...ik weet dat het appels met peren vergelijken is, bedoel het ook niet aanvallend, vind alleen de berekende maandelijkse kosten voor een gebruikte Fabia met Dieselmotor best hoog en in dit verband vind ik je stelling; "goedkoper dan leasen" wat kort door de bocht.
Misschien zit dat er ook wel in dat je bepaalde dingen preventief vervangt omdat het gewoon goed moet zijn, daar is ook niks mis mee.
De reden dat de Spaceback voorlopig nog blijft is dat die me tot nog toe relatief weinig kost (MRB 35€, verzekering Allrisk 33,50 € per maand, enige extra onderhoudskosten buiten normaal onderhoud is het vervangen van de distributieketting geweest bij ca 80k km, staat nu net over de 100k km.

Bovenaan Onderaan