Corné, je uitleg heeft wat veel weg van de 'koppel-aanbidders'. Er is tegenwoordig een grote groep mensen die pretendeert verstand van zaken te hebben en zweren bij een hoog maximum koppel, zonder naar het bijbehorende toerental te kijken, of het verdere verloop van het koppel (met het veranderen van de toeren), ik heb die groep voor het gemak even 'koppel-aanbidders' genoemd. En ja ik heb ook gelezen dat je het over een vlak verloop van de koppel-toeren kromme hebt.
Allereerst het verhaal dat het koppel (het getal dus) alles bepalend is, is absolute onzin: een auto versnelt door het vermogen (dat is dus koppel vermenigvuldigd met het toerental), en of dat nu een koppel is van 5 Nm en een toerental van 100000 toeren, of een koppel van 5000 Nm en 100 toeren maakt een auto geen zak uit. Je hebt een versnellingsbak, en die past het toerental van de motor dusdanig aan dat het bij auto past, heb je een bijvoorbeeld een dieselmotor met andere karakteristiek (lagere toeren en hoger koppel), dan zorgt de versnellingsbak ervoor dat het eindresultaat vergelijkbaar is met een benzinemotor met hetzelfde vermogen maar ander koppelverloop.
Waar je bij een koppel-toeren kromme op moet letten is bij welk toerental (in verhouding tot max toeren) het maximum koppel wordt geleverd, en of erna en ervoor het koppel op redelijk niveau blijft. Een auto die al bij lage toerentallen (verhoudingsgewijs) zijn maximum koppel levert, en het koppel ook bij hogere toerentallen hoog houdt, kun je heel goed 'schakellui' rijden: je hoeft weinig te schakelen, omdat je over een groot gebied voldoende vermogen tot je beschikking hebt. In de grafiek hierboven zie je bijv. dat je tussen 1800 en 3500 rpm een flink koppel hebt, wat daaronder geleidelijk afneemt. Je ziet ook dat daarboven het koppel afneemt, maar dat het maximum vermogen tussen 3400 en 4600 rpm aardig gelijk blijft. Verder zie je in zowel het koppel als het vermogen geen echte rare dips of pieken.
Wat het verbruik betreft: als je het extra vermogen ook steeds aanspreekt, ga je echt niet zuiniger rijden, maar hou je een beetje dezelfde rijstijl (als dat tenminste niet steeds 'volgas' is), dan zul je waarschijnlijk wel iets zuiniger rijden, maar is ook afhankelijk van het soort ritten dat je normaal rijdt.
Wat verder van belang is: er wordt vaak gezegd dat het tunen van een auto zonder turbo weinig zin heeft. Ondertussen zijn er aardig wat voorbeelden te vinden waar duidelijk wordt dat dit lang niet altijd waar is. Soms zijn niet turboblokken erg geknepen om maar nette emissiewaarden te halen, doordat een tuner wat minder kijkt naar de emissie die bij een officiele verbruiksmeting gescoord zou worden, kun je hier dus toch aardig resultaat boeken. Met een turbomotor, kun je eigenlijk altijd wel een forse verbetering van koppel/vermogen bereiken.