Er zal niets mis zijn met de JD Tuning van de 1.9 TDI 105pk, echter als je geen opmaat tuning kiest, dan krijg je gewoon een hele vlakke en prettig rijdende 140pk en 320Nm, niets meer niets minder.
De afstelling die erin zit is kun je zo 3 ton probleemloos mee rijden..
Wat is je doel van een tuning? Wil je de hardware op de tenen laten lopen, of wil je gewoon een veilig afgestelde wagen, wij kiezen voor het laatste bij de stage 1 tuningen.
140pk en 320Nm dus, wil je meer, dan kan dat zeker (moeilijk is het niet, gewoon de turbodruk en inspuiting verder omhoog zetten, 10 minuten werk, niet 8 uur), echter de turbo en koppeling van de 105pk zijn maar beperkt, je kans is veel groter dat het je 50.000 km later een koppeling/vliegwiel of turbo kost.
Het is echt compleet geen kunst om een 1.9 TDI op 155pk en 360Nm (bij 2000rpm) te laten lopen.
Tune je er echter een paar honderd per jaar, dan zul je met 155pk en 360Nm, 50% van je klanten verliezen aan allerlei technische mankementen die er gaan ontstaan (een deel zal probleemloos rijden, maar heb je een minder nette chauffeur, dan sloop je hem gewoon).
Wat is het grootste compliment dat een tuner kan krijgen? Dat een klant zijn auto op een gegeven moment verkoopt, na jaren probleemloos gereden te hebben en met zijn nieuwe auto dus weer bij je op de stoep staat met zijn juist nieuw aangeschafte model. En ervaring leert, dat je klanten echt kwijt bent als ze veel 'brokken' hebt gehad met de auto, menig partner (vrouwlief), vindt het tunen eigenlijk maar onzin, als er dan ook nog allerlei extra/onvoorziene kosten zijn ontstaan, dan wordt de volgende auto niet meer getuned....
Dat de tunnigswereld vol zit met bedrijven die prachtige praatjes verkopen (en een hoop mensen daar gevoelig voor zijn), is ons bekend, JDEngineering is wat zakelijker, je krijgt gewoon een volledig uitontwikkelde tuning, die per auto wordt na-getest, geen wollige verhalen, of prachtige 2d/3d programmeertool grafiekjes (ziet er misschien heel spannend uit, maar wat kun je er mee als leek? Bij een sterrenrestaurant ga je toch ook niet kijken hoe de chefkok je biefstuk klaar maakt). Gewoon een goed product, wat door jarenlange ervaring met vag-producten is samengesteld en wil je meer, allemaal mogelijk, maar dan met een maattuning of evt met hardware upgrades, zodat ook koppeling en turbo het extra geweld, langdurig kunnen houden.