Mad hulpveren octavia combi laten verwijderen of laten zitten

Mali

Forumguru
ivm een andere functie ben ik ( mijn auto) verlost van onderdelen en gereedschap, wat zo’n 200 kg of meer scheelt .
Nu gaat de auto nog ongeveer 2 jaar mee, nu wil ik de MAD hulpveren laten demonteren.

Goed idee of onzin ?.
Rij al iets meer dan 11 jaar Octavia maar nog nooit zonder hulpveren gereden.
 

Canon-Eye

Forumguru
Zowel onder de voorgaande als de huidige auto heb ik de hulpveren laten monteren omdat ik een paar keer per jaar een caravan of fietsdrager meesleur en al die andere pakweg 350 dagen dus niet. Ik heb er totaal geen last van, ze zitten niet in de weg en zijn zonder verdere inspanningen altijd onmiddellijk beschikbaar indien nodig.
Ik zou zeggen: lekker laten zitten...
 

Antera

Donateur
Ik zou ze er onder weg halen. Ze zijn niet nodig en duwen de auto achter alleen omhoog zonder belading zodat hij meer topzwaar word met remmen niet altijd een goede stabiliteit garandeerd
 

Mali

Forumguru
voor mijn gevoel stuitert de auto, maar ben begonnen met de lucht wat af te laten van 3.2 naar 2.5 bar achter.

maar in ieder geval bedankt voor het meedenken

maar wat antera zegt kan ik ook wel inkomen
 

Canon-Eye

Forumguru
Ze zijn niet nodig en duwen de auto achter alleen omhoog zonder belading zodat hij meer topzwaar word met remmen niet altijd een goede stabiliteit garandeerd
Topzwaar? Is dat niet wat overdreven? Zal in theorie wellicht best kloppen, maar tijdens mijn laatste 70k km met twee verschillende auto's was daar in de praktijk 0,0 van te merken. Zou ik me dus niet druk over maken...
 

Mali

Forumguru
Blijft dus een gevoel kwestie, zal er nog een nachtje over slapen.
Mag ook wat meer in duitsland rijden en dan is stabiliteit zeker belangrijk.
 

Antera

Donateur
Topzwaar? Is dat niet wat overdreven?

Als je als een "oude" lul rijd zal je er weinig van merken zijn maar in bepaalde situaties , die hopelijk niet vaak voorkomen, merk je het wel als die met en zonder hulpveren doet. Achterkantje wil zich dan een stuk sneller laten zien
 

Renkie

Forumguru
Ik weet niet of dit met lucht werkt, denk eerder dat dit "normale" hulpveren zijn. Dat zijn gewoon 2 veren die binnenin de normale veer komen.

En of het wel of geen nut heeft om ze er af te halen ligt aan de situatie. Ik heb op een Superb 3 nu sinds kort hulpveren. Weinig extra belading, maar de auto komt ook niet extreem omhoog in de kont. Die auto rijdt nu beter dan zonder de hulpveren omdat die auto standaard heel slap geveerd is achter. De hoogte voor/achter lijkt nu ook in balans te zijn.

Maar je ziet ook wel eens auto's rondrijden waar het lijkt of de achterkant op stelten staat.... ja daar wordt het niet beter van.

Kun je eens een foto posten gezien vanaf de zijkant?
 

RichTrip

Forumleiding
Moderator
Ik heb geen last van de gemonteerde hulpveren. Achterin is het meestal helemaal leeg, ligt wel een reserewiel in. Auto staat achteraan iets hoger, maar niet super storend. Tijdens de bijna 5000 km zonder caravan nog niets gemerkt van een onzeker of onveilig weg en remgedrag. Gewoon laten zitten, zou ik zeggen.
 

Mali

Forumguru
Zelfs bij de garage zegt de 1 laten zitten en de ander demonteren .
Ga toch het meeste voelen voor wat antara aangeeft. Rij ondanks mijn 36 jaar rijervaring niet als een oude lul , en laat remmen net voor de bochten nog steeds leuk en 180 + in duitsland bevalt ook goed.
Wel de foto erbij gedaan met+- 30 kg en extra reservewiel in de kofferbak.
 

Bijlagen

  • A4A9B118-F122-4F2D-B795-837A0430032C.jpeg
    A4A9B118-F122-4F2D-B795-837A0430032C.jpeg
    1,8 MB · Weergaven: 135

Canon-Eye

Forumguru
in bepaalde situaties , die hopelijk niet vaak voorkomen, merk je het wel als die met en zonder hulpveren doet. Achterkantje wil zich dan een stuk sneller laten zien
Je hebt ongetwijfeld gelijk als we het over circuit-achtige situaties hebben, maar zo'n 2 of 3 centimeter aan de achterkant gaat volgens mij zelfs bij een normaal-pittige rijstijl echt het verschil tussen "leven en dood" niet maken. Wie zó op het scherp van de snede tekeer gaat, heeft het voor een groot deel aan zichzelf te wijten als het misgaat.

Bedenk daarbij ook dat bij een niet of nauwelijks beladen auto de voorkant een stuk zwaarder is en op z'n eigen nivo blijft, waardoor het zwaartepunt van de auto ook ruim vóór het midden van de wielbasis is gesitueerd. Daardoor komt de verhoging aan de achterkant voor minder dan de helft terug in de verhoging van het zwaartepunt (teken het maar na), dus waar hebben we het dan nog over... Niet over "topzwaar" in elk geval.
 

Antera

Donateur
Leven en Dood ? Dan ga je wel heel ver. Ik zeg alleen dat het gevaarlijkere omstandigheden kan veroorzaken. Je achterkant komt al omhoog bij geen hulpveren waardoor hij achter wat minder in balans is en als je hem achter een paar cm gaat verhogen word dit een stuk versterkt omdat hij dan nog verder omhoog komt bij remmen wat de achterkant dus lichter maakt. Is meer info dan wat anders :-)
 

MacRembrandt

Forumguru
Ik denk dat het persoonlijk is.
Ik heb er zelf geen last van dat de veren eronder zitten. Auto staat wat hoger, maar verder geen probleem. Ook ligt er bij mij standaard wel wat gewicht in, omdat ik een vrij zware kinderzitjes-oplossing (Multimac) achterin heb liggen.

Echter, mijn vrouw heeft sinds de hulpveren (weer) last van wagenziekte. Dat had ze de eerste periode in de Octavia niet, dus dat lijkt wel te maken te hebben met de hulpveren. Die zou ze er dus per direct onderuit schroeven, denk ik.:D
 
  • Leuk
Waarderingen: Mali

hemi24

Forumguru
Leven en Dood ? Dan ga je wel heel ver. Ik zeg alleen dat het gevaarlijkere omstandigheden kan veroorzaken. Je achterkant komt al omhoog bij geen hulpveren waardoor hij achter wat minder in balans is en als je hem achter een paar cm gaat verhogen word dit een stuk versterkt omdat hij dan nog verder omhoog komt bij remmen wat de achterkant dus lichter maakt. Is meer info dan wat anders :-)

Wijsheid van het tijdperk vóórdat systemen als ABS/ESP/etc. gemeengoed waren..?

Los daarvan: ik heb een Renault Megane Estate gehad die mét hulpveren stukken beter op de weg lag dan zonder..!

@Peter-036 : Kan zijn dat ik me vergis, maar volgens mij gaat het hier om hulpveren en niet het systeem met luchtbalgen. Daarom denk ik dat Mali toch echt het verlagen van de bandenspanning bedoelde.
 

Mali

Forumguru
@Mali Je schreef een aantal berichten terug dat je de druk omlaag gebracht had.......als je die terugbrengt naar 1,5 bar of nog iets minder, zul je er niet(s) veel van merken.
Het gaat toch over de luchtbalgjes van MAD?
Als je ze eronderuit haalt kun je ze verkopen.......da's ook een argument.

Nee ging over de lucht in de banden, en de hulpveren zijn meegeleast maar heb wel toestemming om ze er onderuit te laten halen
 

hemi24

Forumguru
@Peter-036 : Rond de 3 bar is niets om je over te verwonderen v.w.b. de bandenspanning voor de achteras bij een volle belading..!

Skoda-Octavia-2016-tyre-pressure%281%29.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Mali
Bovenaan Onderaan