De hulpveren (van MAD) zijn progressief. Ze zouden dus normaal niet merkbaar moeten zijn, en alleen onder belasting tegendruk moeten geven zodat de wagen niet zover inzakt.
Bovendien verbetert het rijgedrag (deinen, strakker sturen onder hoge belasting), wat de veiligheid ten goede komt.
Na contact gaf MAD mij deze grafiek (bijlage). Ik heb niet gevraagd voor welke Octavia Combi het is, maar ben voor het gemak uit gegaan dat het niet heel veel uitmaakt.
De 2 soorten hulpveren zijn ‘normaal’ en heavy duty. De laatste worden aangeraden onder bedrijfsauto’s die vaak veel gewicht meedragen. Daarbij is leeg de rijervaring harder/ minder comfortabel. Voor recreatief gebruik (fietsendrager, carnaval, kofferbak vol, etc) zijn de normale variant voldoende.
In de praktijk staat de auto inderdaad iets hoger, maar ik vind het niet storend. Ik geef dan ook weinig om looks.
Mijn beste vergelijking met rijgedrag vóór en na was met het rijden met een paar zakken zand van 25 kg per stuk achterin. Beduidend beter mét hulpveren.
Als laatste lees ik dat er wordt overwogen zelf de hulpveren in te korten… dat lijkt me niet de bedoeling. De specialisten bij MAD hadden anders wel andere/kortere hulpveren gemaakt.