Maximale daklast van 75Kg, hoe strikt naleven (wil dakkoffer kopen)

Canon-Eye

Forumguru
wauw, met zo een ding op mijn dak zou ik niet sneller dan 80km/u durven rijden en op een rotonde 15km/u rijden. Of zie ik dat verkeerd?
Dat zie je inderdaad verkeerd. Dit lijkt wel zwaar, maar is het niet: 1 of 2 gewone fietsen op het dak is al snel zwaarder (ook nog met een hoger zwaartepunt).
 

Jese8

Ex-lid
Tuurlijk, helemaal mee eens hoor:jaja:, dat (hierboven) zijn van die uitspraken die nergens op gebaseerd zijn, als je bij 40 een aanrijding zou krijgen is de kracht op een box veel hoger dan snel afremmen bij welke snelheid dan ook (de snelheid maakt immers NIETS uit, het gaat om de vertraging en die is bij 100km.h bij vol remmen theoretisch natuurlijk het zelfde als bij 200 :D

Zoals ik schreef, ook wij rijden al vele jaren door Duitsland heen en terug van de wintersport met dergelijke snelheden, de box houdt het al 15 jaar vol (oke, de laatste 2 jaar met de 1.6 was het wat matiger, maar daar komt met 3 weken weer verandering in:D)

En wat voor bandjes doe je er precies omheen?
 

ElScorpione

Forumguru
Hoe meer ruimte, hoe meer je meeneemt. Misschien iets strenger selecteren op wat je meeneemt zoals al eerder aangegeven? Ik heb een O3 HB en daar past met gemak alles achterin (twee kids) zonder dakkoffer. Deze zomer gaat de dakkoffer er trouwens wel op (ik heb een Hapro), voor de volumeuze zaken (zoals @Canon-Eye al voorstelde). Nog een tip: gebruik reistassen in plaats van koffers. Dat scheelt enorm.
 

edero

Forumguru
Eventueel nog een tip, als je naar een bungalowpark gaat kun je kleding, beddengoed, etc.. in vacuümzakken meenemen, scheelt heul veul ruimte!
(er moet natuurlijk wel een stofzuiger aanwezig zijn voor de terugreis :itwasntme:)
 
On topic: ik heb zelf de grootste probox (600 liter +) en dat gaat prima op de Octavia. Ding ligt vast als een huis. Ik zorg wel dat het zware spul in de auto ligt, maar de koffer is wel altijd vol.
Zo een grote probox maken ze zo te zien niet meer.

Zelf in het bezit van een O2 1.2 TSI, 2011 en we hebben volgens mij de grootste Thule Altlantis, de 900: afmetingen 235x90x46 inhoud 650 l.
Nooit echt op het gewicht gelet, maar idd zoals al vernoemd, de lichte dingen ( kleding, handdoeken dat soort dingen ) bovenin, achterin de auto de kratten. Nu al 5 jaar mee gereden en nog nooit problemen gehad, cruise snelheid rond de 140/150. Hiervoor zat hij op een caddy en het afgelopen jaar dus op de Skoda.
Wel is het zo dat ik de antenne eraf moest draaien want die zit wél in de weg in tegenstelling tot de vin.
Moet er wel eerlijk bij zeggen dat hij wel vreselijk lomp is op de Skoda, steekt voor iets uit en met de kofferbak open tikt hij de achterruit aan. Maar bevalt qua ruimte zeer goed, deze heb ik toen van marktplaats van iemand over kunnen nemen.
Fijn om te horen!Hij zal misschien iets minder lomp zijn op de O3 vermits die langer is.

Zie niet waarom die van het dak af zou schieten. Dan moet mn volledige rails eraf vliegen. De dragers (thule wingbar edgen) en dakkoffer (met masterfix) zit muurvast.
Je moet maar is kijken naar de filmpjes van ADAC, veel van die dakkoffers overleven een crash niet (inhoud die de koffer openbreekt en eruit vliegt, of soms breekt zelfs de hele kofferbak los van de auto).
 

Spoetnik

Forumguru
't Is dat je hem al verkocht hebt, anders zou ik je de raad geven om 'm wat naar achteren te leggen zodat de voorpunt iets lager komt te liggen dan de achterpunt. Dat komt de bestuurbaarheid en wegligging ten goede, vooral als je op de snelweg toch een beetje mee wil komen: beetje downforce ipv de neiging om op te stijgen...

Die boot een kwart slag draaien en een KLM sticker erop kan ook. :D
 

micky

Forumguru
Thule adviseert nu maximaal 130 voor z'n grootste koffer.

zou kunnen, de mijne heeft een stalen frame, daar gaan de U draadeinden omheen en worden vastgeschroefd met met moeren, 8 voor de box, ik kan een beetje rekenenen vanwege Werktuigbouwkunde vroegah en weet dat dit geen probleem is, de spanbanden zijn alleen voor de deksel (en dan alleen vanwege de leeftijd van de box, bij een nieuwe zou ik ze waarschijnlijk niet eens gebruiken), maar houden ook de box vast aan de dragers, gaat nooit los, steek je hand maar eens uit het raam bij 200, je kunt de druk gewoon weerstaan, de winddruk op zo'n box valt heel erg mee hoor in kg.
 
Mocht iemand zich afvragen hoe de dakkoffer eruit ziet op de Octavia Combi 3 dan is hier de mijne (vandaag toegekomen).
Als je alles zeer perfectionistisch plaatst voor de eerste keer duurt het ongeveer een uur inclusief de dakdragers.
De vin op het dak was inderdaad geen probleem.
 

Bijlagen

  • IMG_20160511_204119.jpg
    IMG_20160511_204119.jpg
    314,9 KB · Weergaven: 88

Wijnand850

Forumguru
Mooie combinatie! Maar eeuh, het plaatsen een uur? Wat heb je allemaal gedaan dan? Die bak van mij ligt er in 10 minuten op... Ik weet niet of bij jouw dakdragers de dragers kunnen verschuiven ten opzichte van de bevestigingsbeugels. Bij mij is dat wel zo, daarom heb ik de dragers van een stukje tape voorzien als markering zodat de drager altijd op dezelfde positie zit tov de beugel.
Enne...nu is het natuurlijk wachten op de foto's dat je er harder dan 230 mee rijdt...:D

Veel plezier er mee!
 
Mooie combinatie! Maar eeuh, het plaatsen een uur? Wat heb je allemaal gedaan dan? Die bak van mij ligt er in 10 minuten op... Ik weet niet of bij jouw dakdragers de dragers kunnen verschuiven ten opzichte van de bevestigingsbeugels. Bij mij is dat wel zo, daarom heb ik de dragers van een stukje tape voorzien als markering zodat de drager altijd op dezelfde positie zit tov de beugel.
Enne...nu is het natuurlijk wachten op de foto's dat je er harder dan 230 mee rijdt...:D

Veel plezier er mee!
Zoals ik al zei was het de eerste keer en nogal perfectionistisch.
Dat wil zeggen dat ik dus bvb:
1: de dakdragers monteer op het dak en de dakkoffer erop zet
2: tot de conclusie komt dat de achterste dakdrager verder naar voren moet om de dakkoffer verder naar voren te kunnen zetten omdat het kofferdeksel ertegenaan botst
3: De dakdragers weer vastzet
4: na het nauwkeurig lezen van de handleiding ontdek dat die metalen U-beugels van de dakkoffer inderdaad groter zijn dan de dakdragers en om te vermijden dat ze gaan schuiven als ik zeer hard rem ze dus tegen het uiteinde aan moeten zitten. Dakdragers dus opnieuw losmaken en weer schuiven.
Enz enz :)

Ik denk dat ik de dakkoffer met dakdragers en al in 1 keer eraf zal halen. Bespaart weer werk :)

ivm het 230 rijden: Dakkoffer zelf zegt max 130, maar nog belangrijker: je zal een helling moeten vinden van 30% die kilometers lang is want met mijn 1.2TSI haal ik de 200 nog niet :)
 

Wijnand850

Forumguru
Ik denk dat ik de dakkoffer met dakdragers en al in 1 keer eraf zal halen. Bespaart weer werk :)

Dat doen meer mensen, zeker als ze de box aan het plafond van de garage/carport opslaan. Auto eronder, box laten zakken of ophijsen, kind kan de was doen.
 
Je kan toch je dakdragers nog niet vastzetten en dan je box erop en dan schuiven?
Klopt volledig maar zoasl ik schreef was het de eerste keer, dus ik wist niet dat ik achteraf nog zou moeten schuiven ;)
Dat doen meer mensen, zeker als ze de box aan het plafond van de garage/carport opslaan. Auto eronder, box laten zakken of ophijsen, kind kan de was doen.
Ik heb niet voldoende hoogte daarvoor helaas (er lopen allemaal buizen die in de weg zitten). Ik zal wat zeer grote winkelhaken proberen te vinden zodat ik het ergens zijdelings tegen een muur kan monteren of zo.
 
Bovenaan Onderaan