Maximale daklast van 75Kg, hoe strikt naleven (wil dakkoffer kopen)

EdK

Forumguru
winkelhaken komen in kleding voor het kun je uitscheuren naar grote..... ( alleen moet de vrouw het niet zien )
Maar beugels maken voor aan de muur doe je toch ff zelf met wat stukken ijzer....
 

micky

Forumguru
Dat is nu echt weer zoiets als, waarom makkelijk doen als het moeilijk kan:cry: 100% beschadigingen van de lak na een tijdje, het spul beweegt alle kanten op, nee niets voor mij:banghead:
 
Dat is nu echt weer zoiets als, waarom makkelijk doen als het moeilijk kan:cry: 100% beschadigingen van de lak na een tijdje, het spul beweegt alle kanten op, nee niets voor mij:banghead:

Die extra tijd kun je dan mooi besteden aan de lakschade :jaja:

Waarom zou het feit dat ik de dakkoffer met rails en al van de auto haal voor lakschade zorgen? Akkoord dat ik dat niet in mijn eentje erop kan zetten maar met 2/3 personen moet dat toch te doen zijn zonder krassen te maken.
Waarom zou het trouwens alle kanten op bewegen?
 

micky

Forumguru
Waarom zou het feit dat ik de dakkoffer met rails en al van de auto haal voor lakschade zorgen? Akkoord dat ik dat niet in mijn eentje erop kan zetten maar met 2/3 personen moet dat toch te doen zijn zonder krassen te maken.
Waarom zou het trouwens alle kanten op bewegen?
Ik reageerde niet op jou maar op die opblaas dingen, in de zomer haal ik ook de hele boel er in 1 keer vanaf, met 2 personen, geen enkel probleem..
 

RikC

Nieuw lid
In navolging van personx ook een Farad Marlin N7 680l dakkoffer besteld. Dank voor de foto zo wist ik dat de auto en koffer goed bij elkaar pasten.

Vervolgens nadat ik de koffer binnen had met een paar plankjes boven op de dakrails gekeken hoeveel speling ik had en geconcludeerd dat lage dakragers konden, het werden de Aguri Prestige II https://aguri.eu/products/prestige-ii/

N.b. Aguri noemt max. 70kg maar dat is volgens mij bij hen 75kg met het gewicht van de dakdragers zelf er af.

Past echt exact met de achterklep en tussen de dragers.

1000043149.jpg

1000043150.jpg

1000043151.jpg
Omdat de Aguri Prestige II dakdragers een T-profiel hebben ook nog de T-adapter van Farad besteld. Deze past in het T-profiel van de Aguri dragers. De montage stukken binnenin de dakkoffer zijn een stuk minder groot en ook flink lichter dan de Farad Quick Fix klemmen die standaard zijn meegeleverd.

 
Laatst bewerkt:

Bakkertje

Forumguru
Ook hier iemand die geen voorstander is van dakkoffers. Ik heb zelf 3 kinderen en in totaal 2x een oprolbare dakkoffer gebruikt. Oprolbaar want dan is het in de schuur een pakketje ter grootte van een kinderbedje en zit je niet het hele jaar met zo'n onding te kijken.
Alle andere keren hebben we de spullen gewoon in de kofferbak meegenomen, onze Skoda's hebben een bovengemiddelde kofferbak en ik heb altijd alles meegekregen inclusief de ikea antilop, buggie etc. Onze jongste is een echt kereltje en ja die maakt heel veel vies. Gelukkig zijn er op de campings waar wij naartoe gaan ook wasmachines te vinden die je in geval van nood prima kunt gebruiken.

Je moet dan wel creatief inpakken, bijvoorbeeld de slaapzakken achter de voorstoelen, want die kinderbeentjes kwamen toch niet op de grond. Ook vandaag de dag, inmiddels zijn het pubers, gaat alles in de kofferbak. Wel tot het dak geladen (eerlijk = eerlijk) met een net achter de achterbank om de spullen ook in geval van nood achterin te houden.

Qua dakbelasting moest ik nog even aan een topgear aflevering denken:
p09g9pn0.jpg

Zo'n heli zal vast meer wegen dan 75 kg :LOL:
 

Bakkertje

Forumguru
Dat klopt helemaal @RikC er zit ook geen enkel waarde oordeel in mijn reactie.

Zo zijn er ook mensen die het heel fijn vinden om door de achterruit te kunnen kijken en ook dan is een dakkoffer een uitkomst.
Onlangs hebben wij overigens tassen gekocht die in de kofferbak passen, daarvoor hebben we ook nog een tijdje vacuüm zakken van de Action gebruikt om spullen samen te persen, dan past er ook meer in je kofferbak. Enige nadeel is dat je dan ook een klein stofzuigertje mee moet nemen voor de terugreis.
Daarvoor hebben we er zo een:
1704357317942.png

Maar nu dwaal ik af en probeer ik uit te leggen hoe ik meer dan 650 liter aan bagage in mijn kofferbak krijg.
 

Fmoon

Forumguru
Ideaal zo een dakkoffer, toen de kinderen nog baby’s waren kon daardoor alles goed mee aan bedjes en buggies en stoeltjes. Toen werden ze wat ouder en alles paste toen in de kofferbak, nu zijn het tieners en heb ik weer een dakkoffer nodig. Ik had ook de Aguri echt perfecte dingen. Heb een Hapro Zenith dakkoffer, die is niet zo hoog en je merkte niks qua verbruik overigens of dat het überhaupt op je dak zat. Dit jaar gaat de koffer op de Tucson, ben benieuwd of ik er wat van merk, kunnen niet van die mooie lage dakdragers op.
 

RikC

Nieuw lid
Ha Bakkertje, mooi pompje! Zelf gebruiken we ook vacuüm zakken thuis om kleren in op te bergen.

En Fmoon, wij zitten idd.in de luierfase en wat dat betreft gaat echt wel op des te kleiner de mensjes des te meer zut :LOL:

De Aguri's bevallen me als lage dakdragers ook goed tot nu toe. Qua alternatieven waren de Turtle Air 1, de Yakima Railbar en Thule Wingbar Edge allemaal ook (flink) duurder en dan zijn de Aguri's ook nog eens 'made in Europe'!

Qua verbruik lijkt de combi ook allessinds mee te vallen. We horen wel wat windggeruis van de dakkkoffer boven de 60 km/h maar da's denk ik niet zo vreemd met zo'n formaat dakkoffer.
 
Laatst bewerkt:

Sneeuwwitje

Senior Member
Verbruik met een dakkoffer is toch wel aanzienlijk hoger dan zonder. Afgelopen zomer Italie 5,3/100km (zonder koffer en wat drukker verkeer) winter oostenrijk 135km/h op cc 7,6/100km nu zuid frankrijk met een nog wat groter dakkoffer en 145km/h op cc 9,8/100km. Maar goed met 4 personen, 4 paar skies en 4 snowboards kan je nog zo creatief inpakken maar gaat het niet in de octavia passen zonder dakkoffer.
 

RikC

Nieuw lid
Ik heb er nog niet zo veel mee kunnen rijden en alleen overdag bij druk verkeer. Maar mijn indruk was dat met koffer ik ongeveer op 5,2l per 100km kwam bij 105km/h op de teller. Typisch zonder koffer haal ik ongeveer 4,5l / 100km bij die snelheid. Ik heb de 1.0TSI.

Mijn ervaring is dat ook een fietsendrager met fietsen het verbruik verhoogt. Met een beetje geluk houdt de dakkoffer die uit de wind en maakt het netto niet zo veel uit. Heb dat nog niet kunnen testen.
 

Tees

Donateur
Mijn ervaring met de O2 is dat de dakkoffer niet enorm veel verschil maakt in verbruik. Een fietsendrager achterop daarentegen maakt enórm uit in verbruik. Nu heb ik wel een grote fietsendrager waar 4 fietsen op kunnen, scheelt natuurlijk ook nog.
 

Fmoon

Forumguru
Ik had een 2.0TSI en dat verbruik scheelde echt niks. Je zit nu ook wel winter met zomer te vergelijken
 

RikC

Nieuw lid
@Sneeuwwitje, zeker. Ik rij graag op de cruise.

Wat denk ik ook wel wat uitmaakt is dat ik toen ik er nieuwe banden op het laten leggen ik eerst de Autoweek bandentest gedownload heb (oktober '22, 4 seizoenen). De Michelin Cross Climate 2 scoorde daar erg goed op verbruik. Nagenoeg identiek aan de zomerbanden die er af fabriek op lagen, op 'eco' druk. Wel is het profiel van de band een steentjesmagneet maar daar kom je dan pas weer achter als ze er eenmaal onder liggen...

Overigens stijgt het verbruik van de driecilinder ook flink als je 130+ gaat rijden of 'm in de toeren jaagt. Maar bij lage snelheden en snel opschakelen (heb de 6-bak) kan je er erg zuinig mee rijden. Ik haal er tot nu toe 1 op 20 mee als gemiddelde over het jaar waarbij ik er ook sport van maak om 'm te laten uitrollen in de versnelling waar het kan.

@Tees, ja, ik hoop dus dat ze elkaar een beetje compenseren. Tot nu toe twee fietsen achterop gehad, er kan nog een derde en evt. een 4e (ding heeft zo'n uitbreidingsrail) bij.

En ja zoals Fmoon zegt, zomer en winter scheelt bij mij ook.
 

Tees

Donateur
Mijn ervaring is dat dat compenseren niet het geval is. Ook wel (deels) logisch, fietsen steken uit en vergroten daarmee het frontaal oppervlak. Dat is een belangrijke maat voor de luchtweerstand.
Alleen het stukje breking van de luchtstroming achter de auto kan deels teniet gedaan worden door een dakkoffer. Maar een fiets is (in de breedterichting) dusdanig onregelmatig en onaerodynamisch gevormd, dat dat enorm veel verstoring van de luchtstroom veroorzaakt, ook al zou de dakkoffer de lucht daar beter later langsstromen.

Mijn ervaring is dat met fietsen achterop het verschil van wel of geen dakkoffer verwaarloosbaar is. Zonder is t effect van de dakkoffer op t verbruik wel merkbaar.
 
  • Leuk
Waarderingen: RikC

RikC

Nieuw lid
Hoi Tees, ja dat had ik idd. ook al bedacht dat de uitstekende delen sowieso wind vangen. Ga het iig. meemaken, waarschijnlijk in de voorjaarsvakantie.
 
Bovenaan Onderaan